דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יובל שטייניץ

אנרגיה חלופית / הממשלה תדון בהעלאת יעדי האנרגיות המתחדשות במשק החשמל מ-17% ל-30%

הגדלת היעד תאפשר בחינה של הגדלת ייצוא הגז | המשרד להגנת הסביבה וארגוני סביבה טוענים שהממשלה 'מאחרת את הרכבת' ויכולה לקבוע יעד גבוה יותר

תחנת הכוח הסולרית באשלים (תמונה באדיבות אגף הדוברות בהסתדרות)
תחנת הכוח הסולרית באשלים (תמונה באדיבות אגף הדוברות בהסתדרות)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה תדון ביום ראשון בהצעת שר האנרגיה יובל שטייניץ (הליכוד)  להעלות את יעדי הייצור מאנרגיות מתחדשות ל-30%. בנוסף קובעת ההצעה יעד תוספת של 4,000 מגה ואט לכושר הייצור של משק החשמל על לשנת 2030.

מחלוקת ממושכת בין המשרדים 

במשרד להגנת הסביבה לא אוהבים את הצעת המחליטים של משרד האנרגיה.  מנכ"ל המשרד, דוד יהלומי, שלח לאחרונה מכתב לאודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה, בו הוא מציע להציב יעד שאפתני יותר של 40% חשמל מאנרגיות מתחדשות. ברקע המכתב מתנהלת מחלוקת ארוכה בין המשרדים על התמהיל הרצוי של אנרגיות  מתחדשות. המחלוקות בין המשרדים הגיעה לא אחת גם לועדות התכנון, שם לא מוצגת עמדה אחידה.

בשיחות לא רשמיות, מאשימים במשרד האנרגיה את המשרד להגנת הסביבה בפלישה לתחום האחריות של משרד האנרגיה ללא שיתוף פעולה מקדים, בעוד עבודות מטה שמבצעת רשות החשמל בעבור משרד האנרגיה, נפתחות לשימוע ציבורי מלא, בטרם מגובשות המסקנות.

רולטת המספרים של תחנות הכח בגז 

יעד ייצור החשמל מגז ל-2030 ירד מ-6,700 מגה-ואט בתכנית מפת דרכים למשק החשמל משנת 2018, לטווח של 1,400-4,000 מגה-ואט, בהחלטה שקיבל המשרד לאחרונה, שכללה הקפאת תכניות בוועדות התכנון.

ארגוני הסביבה ברכו על המהלך, וקיוו כי המשרד יתקבע למספר הנמוך של  1,400 מגה-ואט. לעומתם, יצרני החשמל הפרטיים התריעו כי מדובר בהחלטה מסוכנת, שתגדיל את הסיכון להפסקות חשמל בטענה שמתקני אגירה בסוללות לא מסוגלים לתת גיבוי מספק לחשמל סולרי, ושחלק מכוחות הייצור החשמליים של ישראל קיימים רק על הנייר אבל "מתאדים" במהלך גל חום.

על פי הצעת המחליטים שתידון מחר בממשלה, נראה כי המשרד, בחר להיצמד דווקא לטווח העליון של היעד החדש 4,000 מגה-ואט, תוך שילוב מסוים של מתקני אגירה, בהיקף שעוד לא נקבע.

עוצרים את הקצאת הקרקעות

היבט משמעותי נוסף בהצעת שר האנרגיה נוגע לעצירה של הקצאת קרקעות חדשות לתחנות כח, "אלא אם מדובר בקידום הסמכות חדשות להגשת תכניות לצורך תוספת יחידות ייצור חדשות, שדרוג או שחלוף יחידות ייצור קיימות, והכל בתחום התכנית המאושרת של תחנת הכח".

במלים פשוטות, תחנות חדשות בגז ימשיכו להיבנות, אבל רק בקרקעות שכבר קיבלו אישור ליעוד זה. ההחלטה זו מחזקת יזמים שכבר יש להם תחנות כח, ויוכלו להוסיף בהן יחידות ייצור חדשות, וכאלו שירכשו תחנות כח מחברת החשמל. מנגד, ההחלטה פוגעת ביזמים שביקשו ההקצאת קרקע  לתכניות חדשות, בעיקר במגזר הכפרי.

אם אכן תאשר ההממשלה את הצעת שר האנרגיה, היא צפויה לבלום את היוזמה להקמת תחנת הכח "קסם" באיזור צומת קסם, שטרם אושרה להפקדה.

אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון מרכזת מאבק של  18 רשויות מקומיות בשרון ובשומרון, נגד הקמתן של תחנת השלום הגיבה להצעת המחליטים: ״אנו מברכים על הכוונה לקדם יצור חשמל באנרגיות מתחדשות, יעילות ונקיות, ויפה שעה אחת קודם. יש להצטרף למדינות העולם שהבינו ויישמו את העקרונות האלה, ועל מדינת ישראל לעצור תוכניות ישנות ומיותרות להקמת תחנות הכוח מזהמות המונעות בגז, למען תושבי מדינת ישראל והדורות הבאים".

צמצום מספר תחנות הכח בזכות אגירה

אם תאושר מחר ההחלטה בממשלה, תהיה זו  הפעם הראשונה בה מדינת ישראל מחליטה להיערך להקמת מתקני אגירת אנרגיה. מדובר בלא פחות מעידן חדש בכל הקשור לתכנון אנרגיות מתחדשות. מתקני אגירה יאפשרו לאגור אנרגיה המיוצרת בפנלים סולריים בשעות היום ולהשתמש בהם בשעות החשיכה. בדרך זו אפשר להפחית, ובעתיד אף לבטל, את הצורך בגיבוי הייצור הסולרי בתחנות כח ששורפות דלקים מזהמים אשר תורמים לאפקט החממה.

 הממשלה תשקול מחדש את מגבלת היצוא 

הכוונה להקים פחות תחנות כח, מביאה את הממשלה לפתוח מחדש את שאלת היקף יצוא הגז. הגברת השימוש בחשמל סולרי מפחיתה את הצורך של המשק הישראלי העתידי בגז, ולכן  מציע שר האנרגיה לקיים בחינה מחדש של מגבלות יצוא הגז. כלומר, תבחן האפשרות להפחית את כמות הגז השמורה למשק המקומי, לטובת הגדלת הכמות המותרת ליצוא.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!