דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
2020

דוח שנתי / עשרים עשרים שייכת לתמימים שחשבו שהעולם ילמד משהו מהנגיף, יתפכח, וישנה את דרכיו

עבודה של אמן הרחוב TAG# בדרום תל אביב (צילום: דבר)
עבודה של אמן הרחוב TAG# בדרום תל אביב (צילום: דבר)

לא פשוט להיות תמים ובלתי נבון. הגופים העשירים והחזקים בעולם ינסו לשמר את הסדר העולמי הישן, זה שלפני עשרים עשרים. אבל מהומות, כך אומרים, לא פורצות בזמן משבר, אלא כמה שנים אחריו | טור אישי

גיל פלוטקין
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

2021 הציבה כבר בפתיחתה רף אדיר להתעלות עליו: ניאו נאצים מתיישבים בלשכותיהם של חברי קונגרס אמריקאים ושולחים אימיילים מהמחשבים שלהם.

2021 כבר סימנה כיוון: המציאות נזילה. הסדר העולמי הפכפך ויכול להשתנות ברגע. אבל עשרים עשרים, שנת הקורונה, היא משהו אחר.

עשרים עשרים היא השנה של התמימים והנאיבים. שנת הבלתי נבונים. גנץ מסמל אותה כאן יותר מכל. ניסה לסדוק את המחנות הפוליטיים מפלגתיים, ונזרק בצד הדרך לצלילי מקהלת ציוצים מרושעים.

עשרים עשרים שייכת לתמימים שחשבו שהעולם ילמד משהו מהנגיף, יתפכח, וישנה את דרכיו. חשבו שאנשים, מנהיגים, מעצבי דעת קהל, יבינו את גבולות הכוח והשליטה של החברה האנושית על הטבע; יבינו שבני אדם הם לא בני אלים, ושיציאה מאיזון כלכלי, חברתי ותרבותי עלולה להמיט אסון.

הנאיבים של עשרים עשרים הם אנשים כמוני כמוך, שחשבו שקילוגרם אחד של חומר בלתי נראה, לא מוכר לאדם, שברגע אחד עצר כלכלות ומדינות שלמות, יכריח את כולם להבין שצריך לעשות חשבון נפש. כבשתם את הירח? בסדר. עכשיו תישארו בבית.

עשרים עשרים הזו, שהביאה את באג 2000 עשרים שנה מאוחר יותר ממה שציפו, שייכת לבלתי נבונים שחשבו לעצמם: אם האנושות הצליחה להתארגן על מציאת חיסון תוך כמה חודשים, ולספק אותו לכל חור בעולם בטמפרטורה של מינוס 70 מעלות, למה שהיא לא תתארגן באותה דרך כדי למנוע מקרים אחרים של מוות מיותר – תאונות דרכים, אובדנות, רצח נשים, רעב? אוי, כמה בלתי נבונים.

***

המשורר נתן זך, שהלך לעולמו בעשרים עשרים הזאת, המליץ להישאר בבית הרבה לפני המגפה: "שִׁיר לָאוֹהֲבִים הַנְבוֹנִים, אָשֶׁר בָּנוּ לָהֵם בָּיִת, וְאֶת דַלְתוֹ נָעֲלוּ. הֵגִיפוּ הֵיטֵב אֶת הַתְרִיסִים, בַּחוּץ קַר, וְרוּחַ, וּמְצַפִּים בַּחוּץ לְמָטָר. אוֹרֵחַ לא יָבוֹא בַּלָיְלָה אָשֶׁר כָּזֶה. וְכִי יָבוֹא, אַל תִפְתְחוּ אֶת הַדָלֶת. מְאֻחָר. וְרַק קֹר נוֹשֵׁב בָּעוֹלָם".

כשהמגיפה תעלם, חשבו הבלתי נבונים של עשרים עשרים, אנשים ייצאו החוצה מהבתים וידאגו שיהיה קצת פחות קר. וזה לא שלא היה להם על מה להתבסס.

בעשרים עשרים חילקו בסין קופונים לרכישת מזון. בגרמניה ובצרפת השקיעו בתשתיות ובאנרגיה ירוקה תקציבים בהיקף של שיקום ההריסות אחרי מלחמת העולם השנייה. באיים באוקיאנוס השקט חזרו לגדל מזון בעצמם. בישראל חיסנו מערכות הבריאות הציבוריות מיליון אזרחים תוך שבועיים.

בכירי האליטה הכלכלית בעולם קראו לכל המדינות לשבור את החוקים הפיסקליים הישנים ולהשקיע באזרחים: רשתות בטחון, הכשרות מקצועיות, צמצום אי השוויון. סטנלי פישר, שאחראי בעצמו ללא מעט מההפיכות הניאו ליברליות במאה ה-20, קרא לתמוך באיגודי העובדים שיביאו לצמיחה מכלילה.

***

לא פשוט להיות תמים ובלתי נבון. הגופים העשירים והחזקים בעולם ינסו לשמר את הסדר העולמי הישן, זה שלפני עשרים עשרים. אולי ב״מחיר״ השקעות עצומות, אולי בדיכוי אלים. מהומות, אומרים, לא פורצות בזמן משבר, אלא כמה שנים אחריו, כשהמצב הכלכלי משתפר. שכבות רחבות רואות כיצד רק חלק מהאנשים נהנים מהעושר וההזדמנויות החדשות, ורוצות גם. כך היה במהפכה הצרפתית; וגם במשבר 2008, שהביא לאביב הערבי ולמחאות הגדולות של 2011-2010 בצרפת, ספרד, ארה״ב וישראל.

אבל הזרעים של עשרים עשרים נטמנו באדמה. התמימים, הנאיבים והבלתי נבונים כבר מסתובבים בינינו. תמימות להאמין בזה?

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!