דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בז"ן

ייצור מקומי / דו"ח התעשיינים: ליקויים משמעותיים בדו"ח שהמליץ לסגור את בזן

התרומה הכלכלית הוערכה בחסר, תחזיות התעסוקה למפוטרים היו אופטימיות מדי וערך הקרקע היה לא ריאלי, כך טוענים בהתאחדות התעשיינים, ומציעים לבצע הערכות מחדש

מפרץ חיפה (צילום: משה שי/פלאש90)
מפרץ חיפה (צילום: משה שי/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הערך הכלכלי של בזן הופחת בדו"ח מקינזי מ-2018 ויש לבצע הערכה מחדש, כך טוענת התאחדות התעשיינים. ההתאחדות פירסמה אתמול (רביעי) דו"ח של חברת המחקר IHS Markit, שלפיו מקינזי מיהרה לקבוע שיש לסגור את בזן.

בין הליקויים שעליו מצביע הדו"ח מופיעים תחזיות תעסוקה אופטימיות מדי למפוטרים, הערכה בחסר של התרומה הכלכלית של בזן במעגלים מתרחבים וערך קרקע לא ריאלי בתרחיש הסגירה.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בסיור באזור המפרץ, עם ראשי הוועדים והנהלת בז"ן. מימין: : דורון ניסן, חנן סונטג, ארנון בר-דוד, סמי וקנין ומאיר שאשא (צילום: דוברות ההסתדרות)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בסיור באזור המפרץ, עם ראשי הוועדים והנהלת בז"ן. מימין: : דורון ניסן, חנן סונטג, ארנון בר-דוד, סמי וקנין ומאיר שאשא (צילום: דוברות ההסתדרות)

התאחדות התעשיינים פרסמה את דו"ח הביקורת בסמוך להתכנסות ועדת המנכ"לים הבין-משרדית בנושא פינוי המפעלים המזהמים במפרץ חיפה. הוועדה אמורה להכריז בקרוב על סיכום דיוניה, ובהם המלצה לאסטרטגיה כוללת לגבי עתיד מפרץ חיפה. המשרדים חלוקים בדעותיהם לגבי מידת התלות של המשק בכושר הייצור הפטרוכימי של מפעלי קבוצת בזן.

המועצה הלאומית לכלכלה פנתה למקינזי ב-2018, וזו סיפקה דו"ח כלכלי ראשוני, שממנו ניתן להסיק שפינוי התעשייה הפטרוכימית עשוי להשתלם גם אם ייעשה כבר ב-2025. בבזן שיתפו פעולה עם חוקרי מקינזי, אך התאכזבו מאוד מהתוצאה. לעומתם, ארגוני הסביבה שמו ידם על הפרסומים, וטענו שהם מוסיפים לטיעון הסביבתי נגד המפעלים גם את הטיעון הכלכלי.

"יש בעיה בתהליך קבלת ההחלטות בממשלה"

לפי הבחינה של IHS, דו"ח מקינזי המקורי הוא דו"ח ראשוני בלבד, הכולל הסתייגויות וצורך לבחון דברים יותר לעומק. למרות לשונו הזהירה, נמצאו בו כמה ליקויים:

  • ההנחה ש-90% ממפוטרי התעשיות יצליחו להשתלב מחדש בשוק העבודה נראית מוגזמת, בייחוד לאור משבר הקורונה וזקוקה להערכה מחדש.
  • התרומה הכלכלית המלאה של בזן גבוהה ממה שמצאו חוקרי מקינזי בשל מתודולוגיה שהתמקדה בתרומה הישירה, והתעלמה מתרומה כלכלית לתעסוקה ולצמיחה במעגלי השני והשלישי.
  • עלות הסגירה של בזן הופחתה בדו"ח מקינזי, משום שלא כללה את החוב הקיים של החברה, פיצויים לעובדים, נזקים כספיים ומסחריים שנגרמו מההחלטה עצמה, הפסד מס הכנסה מעבודה ישירה ועקיפה, ויכולתם של עובדים שאיבדו עבודה כדי למצוא עבודה באופן כללי ובתפקידים המציעים שכר דומה.
  • הערכה מוגזמת של שווי הקרקע בתרחיש פינוי המפעלים, ואי-השוואתו עם ערך הקרקע במתכונתו הנוכחית, כשטח תעשייה פטרוכימית.
  • ניתוח חסר של השיבושים שסגירת התעשייה תגרום לתעשיות אחרות בישראל, הזקוקות למוצרים שמייצרים בבזן כחומרי גלם.
  • אי-התייחסות לכך שבזן מסוגלת להסתגל לשינויי רגולציה ולעמוד בהם.

העובדים מתכוונים להיאבק על פרנסתם

"בדו"ח מקינזי יש לא מעט ליקויים", אומר ל'דבר' ניר קנטור, יו"ר איגוד תעשיות הכימיה בהתאחדות התעשיינים. "מקינזי בעצמם כתבו שמדובר בבדיקות ראשוניות. יש בדו"ח לפחות 15 הסתייגויות. יש בעיה בתהליך קבלת ההחלטות בממשלה. הביקוש למוצרים פטרוכימיים יימשך הרבה אחרי התחזיות של מקינזי, לפחות עד 2040. לסגירת בזן יש עלויות שלא נספרו, כמו מציאת הפתרונות לעובדים והפסדי מס למדינה".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד סייר במפרץ חיפה לפני כחודשיים ואמר: "הפופוליזם ניצח פה את ההיגיון. המפעלים הם בעלי חשיבות אסטרטגית למדינה". יו"ר ועד עובדי בזן, חנן סונטג, אמר ל'דבר' שהעובדים יתנגדו לסגירה ויעשו "כל מה שאנחנו יכולים, במסגרת החוק".

הירוקים הפגינו נגד בז"ן לקראת "יום הסרטן"

פעילי "מגמה ירוקה" ו"שומרי הבית" קיימו אתמול את 'צעדת הסרטן' בירושלים לקראת יום הסרטן הבינלאומי שחל היום. הצעדה התקיימה מחוץ למשרדי הממשלה בדרישה לסגור את בזן.

בזן. הערכה בחסר של התרומה הכלכלית (צילום: דוברות איחוד הצלה)
בזן. הערכה בחסר של התרומה הכלכלית (צילום: דוברות איחוד הצלה)

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל (הליכוד) תומכת גם היא בסגירה מהירה ככל האפשר של התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה. התכנית החלופית המקודמת, "מפרץ החדשנות", מייעדת את שטחי התעשייה הפטרוכימית למגורים, מסחר, תעשייה קלה, תיירות ופארקים.

לקריאת הדו"ח המלא של IHS Markit

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!