דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלת החלטורה

כלכלת החלטורה / זכויות בלי הכרה: אובר רוצה להעתיק את מודל ההעסקה שאושר בקליפורניה לאיחוד האירופי

המודל מבטיח אמנם זכויות מסוימות לנהגים, אך בפועל דורש מהם שעות עבודה ארוכות יותר תמורת שכר נמוך יותר | ב-2017 קבע בית המשפט העליון של האיחוד כי אובר צריכה להתייחס לנהגיה כעובדים

אובר (צילום: Editorial credit: MikeDotta / Shutterstock.com).
אובר (צילום: Editorial credit: MikeDotta / Shutterstock.com).
דניאל צ'רד

פלטפורמת הנסיעות אובר העבירה לבכירים באיחוד האירופי נייר עמדה בו מוצע לאמץ את המודל של קליפורניה בכל הקשור ליחסי העבודה בשירותים מהסוג שהיא מפעילה. במסגרת המודל, הנהגים מוגדרים כעצמאים ולא שכירים של החברה אך יקבלו זכויות כמו ביטוח ושכר מינימום. בפועל, כדי להיות זכאים לזכויות אלה הנהגים יצטרכו לעבוד הרבה יותר ולהשתכר פחות. ב-2017, קבע בית המשפט העליון של האיחוד האירופי כי אובר היא חברת הסעות, ולכן מחויבת בהעסקה של הנהגים כשכירים.​

המודל של קליפורניה, הנקרא 'הצעה 22', אושר במשאל עם ב-3 בנובמבר. במסגרתו מוחרגים הנהגים העובדים תחת אפליקציות הנסיעות מחוקי העבודה ומוגדרים כקבלנים עצמאיים.

הפגנת נהגי אובר בסן פרנסיקו מול משרדי החברה במהלך שביתה שהכריזו הנהגים, 8 במאי 2019 (AP Photo/Eric Risberg)
הפגנת נהגי אובר בסן פרנסיקו מול משרדי החברה במהלך שביתה שהכריזו הנהגים, 8 במאי 2019 (AP Photo/Eric Risberg)

על פניו, מטרת המהלך היא לאפשר לנהגים גמישות תעסוקתית. בפועל, רוב נהגי האפליקציות עובדים בלעדית רק באפליקציה ספציפית ולא בעבודות נוספות, אך לא זוכים לתנאים של עובדים המועסקים באופן ישיר בחברה, כמו חופשת מחלה בתשלום או ביטוח מפציעות בעבודה.

לפי 'הצעה 22', כדי לקבל תנאים בסיסיים כמו שכר מינימום נהגים יידרשו לעבוד לפחות 39 שעות שבועיות, 4.5 שעות מעל הממוצע האמריקאי. בנוסף, אובר תשלם רק על שעות בהן הנהג נסע אל לקוח או מסיע אותו, ולא על כלל השעות שהוא נוהג. אישור ההצעה תקע מקלות בגלגלים של ההליכים המשפטיים בקליפורניה נגד חברות מסוגה של אובר.

העקיפה של חוקי העבודה בקליפורניה עלולה להתפשט לאירופה

כיום, ברוב המדינות האירופאיות מעמדם של נהגי אובר וזכויותיהם לא מוסדרות בבירור. באנגליה, לדוגמה, אובר מגדירה את נהגיה כ"שותפים" ולכן לא חלים עליהם חוקי העבודה. הגדרה זו זכתה לתגובה קשה מאיגוד עובדים שבו חברים נהגי מוניות ונהגי אובר במדינה, בטענה לפגיעה קשה בתנאי העבודה, בשל אי ההכרה ביחסי עובד-מעביד.

נהגי אובר בהפגנה מחוץ למשרדי אובר בלונדון. ב-8 במאי 2019. (Photo by Peter Summers/Getty Images)
נהגי אובר בהפגנה מחוץ למשרדי אובר בלונדון. ב-8 במאי 2019. (Photo by Peter Summers/Getty Images)

במידה וההצעה של אובר תזכה לגיבוי של האיחוד האירופי, העקיפה של חוקי העבודה שהוסדרה בקליפורניה תתפשט לכל היבשת. מהלך כזה יגדיל את הלגיטימציה למודל העסקי של אובר ואולי אף יסייע לה לצמצם את הפסדיה הניכרים.

אובר אמנם קוראת להסדרה של תנאי העבודה של נהגיה, אך הצעת החברה שומרת על היעדר יחסי העסקה רשמיים. בעיה שנשארת ללא פתרון היא היעדר הגנה על נהגים, דוגמת אלו שהתלוננו על תנאי העבודה. לאובר יש יכולת להשעות נהגים כרצונה, ללא מתן דין וחשבון לגורם חיצוני.

אובר הזהירה כי אם תוכרח להכיר בנהגים כעובדים, הנוסעים יידרשו לשלם יותר על השירות. עם זאת, בכל מקום בו קבעו הרשויות כי נהגי אובר הם עובדים שכירים, החברה לא ייקרה את השירות, אלא ביטלה אותו לחלוטין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!