דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

ראשי הערים בצפון דורשים להקים את שדה התעופה המשלים ברמת דוד 

לאחר עצירת ההחלטה על הקמת שדה התעופה המשלים לנתב"ג על ידי לחץ של תושבי המרחב הכפרי, ראשי הערים חוזרים להיאבק: "כמו אוויר לנשימה" | מטה תושבי המרחב הכפרי בעמק: "סכין בגב ההתיישבות"

מטוס ממריא בנתב"ג (צילום: משה שי/פלאש90)
מטוס ממריא בנתב"ג (צילום: משה שי/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ראשי הערים בצפון דורשים מהמדינה להקים את שדה התעופה המשלים לנתב"ג ברמת דוד. הדרישה מבוססת על ההנחה ששדה תעופה בינלאומי יגביר את התעסוקה באזור הצפון. לדרישה זו מתנגדים היישובים הכפריים בטענה ששדה ישנה מהיסוד את אופיו של עמק יזרעאל , יפגע בחקלאות ולא יביא לפרנסה איכותית. ועדת ההיגוי הממשלתית צפויה לתמוך בהקמת שדה תעופה משלים בנגב והרחבת שדה התעופה בחיפה.

"הקמת שדה התעופה השני בישראל אחרי נתב"ג בעמק יזרעאל, יחזק את כלל יישובי הצפון ויהווה עוגן כלכלי מחולל שינוי", אמרו אתמול (ראשון) ראש עיריית עפולה, אבי אלקבץ; ראש עיריית נוף הגליל, רונן פלוט; ראש עיריית מגדל העמק, אלי ברדה; ראש עיריית יקנעם, שמעון אלפסי; וראש עיריית בית שאן, ז'קי לוי.

לדברי ראשי הערים, "שדה תעופה בינלאומי הוא מגה־פרויקט שהצפון זקוק לו כמו אוויר לנשימה. הקמתו דורשת תשתיות היקפיות שיחזקו את כל האזור כגון נתיבי תחבורה ציבורית, אזורי תעשייה ומלונאות. השדה יספק אלפי מקומות תעסוקה ויהווה מנוע כלכלי עצום לספקים ולעסקים שיעניקו שירותים מגוונים: מזון, אבטחה, היסעים, מיחשוב ועוד. הקמת השדה בעמק תמנף את האזור כולו ותניע זוגות ומשפחות צעירות מהמרכז להתיישב בגליל".

התכנית להקמת שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד שבעמק יזרעאל. (קרדיט: מנהל התכנון)
התכנית להקמת שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד שבעמק יזרעאל. (קרדיט: מנהל התכנון)

פלוט מסר כי הממשלה לא הייתה צריכה לקבל את עמדת תושבי המרחב הכפרי בעמק. "שדה תעופה בינלאומי הוא פרויקט לאומי, והחלטה בנושא צריכה להתקבל בראייה מערכתית כוללת ולא מקומית", הוא אמר.

"זהו סכין בגב ההתיישבות בעמק", מסר מטה התושבים בעמק יזרעאל, "מדובר בראשי ערים המעדיפים עוד חופן תשלומי ארנונה על פני בריאות תושביהם. הם פשוט מקריבים את הערים לרעש מטוסים וחיי תושביהם לא יהיו שונים מאלו הגרים סביב נתב"ג".

לטענת המתנגדים, הפרנסה שמספק שדה תעופה איננה איכותית, והיא באה במחיר של שינוי מוחלט של עמק יזרעאל, פגיעה משמעותית בחקלאות ברדיוס של עשרות קילומטרים מהשדה המיועד, ואף מוסיפים כי התמיכה בהקמת שדה התעופה ביישוב צפוני עולה ביחס ישר למרחק מהמיקום המיועד שלו.

בשנת 2014 החליטה הממשלה על הפיכת שדה התעופה הצבאי הסמוך לקיבוץ רמת דוד לשדה תעופה בינלאומי, משלים לנמל התעופה בן גוריון. במאבק עיקש, הצליחו התושבים לשכנע את הממשלה לבטל את התכנית ולהיערך להקמת שדה משלים בנגב. לעיכובים בהחלטה יש משמעות רבה, שכן נמל התעופה בן גוריון צפוי להגיע למיצוי יכולתו ל"פקק אווירי" בכניסה וביציאה מישראל תוך מספר שנים.

לעומת המאבק הפנימי בצפון, מרבית היישובים בנגב מעוניינים בהקמת שדה תעופה, אם כי גם בנגב ראשי ערים ומועצות לא מעוניינים להיות קרובים מדי לשדה המיועד

החלופה העיקרית לרמת דוד הינה המרת שדה התעופה הצבאי בנבטים, אלא שחיל האוויר מתנגד בחריפות לחלופה זו, שצפויה להגביל את נתיבי הטיסה בהם החיל יכול להתאמן בנגב. שר הביטחון בני גנץ תומך אף הוא בהקמת שדה תעופה בנגב, אם כי לא בנבטים.

ב-8 החודשים האחרונים פועל צוות היגוי ממשלתי בחיפוש אחר חלופה נוספת בדרום הארץ, והוא איתר חלופה הסמוכה ליישוב בית קמה, קרוב לכביש 6 ומסילת הרכבת לבאר שבע, לצד האפשרות להרחיב את שדה התעופה בחיפה. ראש העיר חיפה, עינת קליש רותם, הציבה את הרחבת שדה התעופה כחלק מרכזי באג'נדה שלה, אך מימושן של תכניות אחרות, כמו נמל המפרץ, מקשות על הארכת מסלול ההמראות והנחיתות ומגבילות בכך את הפוטנציאל של תכנית זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!