דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מחיר החשמל צפוי לזנק, מבחן ראשון לממשלה שהבטיחה 'הקפאת מחירים'

רשות החשמל צפויה להעלות מחר (רביעי) את מחיר החשמל ב-8.2% | מחיר החשמל החדש יכביד במאות שקלים בחודש על הישראלים | השפעות הרוחב של התייקרות החשמל עלולה לשמר מחירים גבוהים גם בהוזלה עתידית

תחנת הכוח אורות רבין בחדרה (צילום: פלאש 90)
תחנת הכוח אורות רבין בחדרה (צילום: פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות החשמל תקבע מחר (רביעי) את תעריף החשמל החדש, שאמור להתייקר על פי השימוע ב-8.2%. התייקרות כזו גבוהה מספיק כדי להקשות על רוב המגזר העסקי לספוג אותה מבלי לגלגל אותה הלאה למחירי הסחורות והשירותים במשק. מדובר בתוספת הוצאות של מאות שקלים בחודש למשק בית. לרשות החשמל אין הרבה ברירות – הימנעות מייקור כעת פירושה התייקרות מוגברת בעתיד.  

יש פתרונות, אך הממשלות לא יבצעו אותם

מי שיכולה למנוע את העלייה בתעריף החשמל היא ממשלת ישראל, אך הממשלה היוצאת לא מעוניינת בכך והממשלה הנרקמת לא רשאית לכך, אף כי מדובר באחת מהבטחות הבחירות המרכזיות של בנימין נתניהו, שהתחייב להקפיא תעריפים במשק לזמן מוגבל, ובהם תעריף החשמל.  

שר האוצר יכול, בחתימת צו בלבד, להורות על ויתור הכנסות ממס בלו על פחם, בהיקף של כחצי מיליארד שקלים – או 2-3% בתעריף החשמל. הוזלה נוספת תצריך הקצאת כספים מתקציב המדינה, באישור ועדת הכספים. 

למשרד האוצר לא חסרים מקורות כספיים לביטול התייקרות החשמל. באופן נדיר ישנו עודף גדול בקופת האוצר, שיכול לבדו לממן אפילו הוזלה בתעריף החשמל, אך הקצאה כזו מצריכה התגברות על חוקי התקציב הקיימים, שכוללים תקרת הוצאה ממשלתית מותרת.  

במצב רגיל, החלטות מסוג זה אמורות להתקבל ביחד עם תקציב המדינה כולו, אך אם תוקם ממשלה בהקדם וראש הממשלה יחליט להטיל את כובד משקלו הפוליטי בעניין זה, יהיה ניתן לעצור את התייקרות החשמל תוך זמן קצר יחסית בחקיקה יעודית דוגמת "קופסה תקציבית" – מנגנון שנעשה בו שימוש למימון הוצאות חד פעמיות כמו תכנית ההתנתקות או בניית הגדר בקו התפר.  

עליות תעריף קודמות, הובילו גם לשיפור בהכנסותיהם של חברות הגז ויצרני חשמל פרטיים, שגובים מלקוחותיהם מחיר שנגזר מרכיב היצור בתעריף החשמל של חברת החשמל, כמו גם חלק מחוזי הגז במשק. הפעם, חברת החשמל החליטה לבצע היסט פנימי של הוצאות מתעריף היצור אל התעריף המערכתי. לכן, בהצעת השימוע, תעריף היצור אפילו יורד ב-1.1%. מדובר בפגיעה ביצרני חשמל פרטיים במשק, הן בתחום הסולארי והן בתחום הגז. הפגיעה ביצרנים החשמל הנקי עמוקה יותר, משום שהם פועלים תחת מחיר קבוע ומובטח ואין להם דרך לגלגל את הייקור ללקוח.  

קשיחות המשרד להגנת הסביבה עולה כסף לציבור 

גם המשרד להגנת הסביבה יכול לשנות את עמדתו – הוצאה משימוש של יחידות ייצור ישנות ומזהמות בתחנת אשכול ליד אשדוד. ככל שהמשרד יתיר לעשות בהן שימוש מוגבר, יהיה ניתן להפחית שימוש בפחם, חלקן מזהמות הרבה יותר מיחידות אלו. יתרון נוסף של יחידות הייצור הללו הוא גמישותן היחסית – ניתן להפעילן במהירות יחסית, בעוד היחידות הפחמיות מצריכות הפעלה ממושכת של מספר שעות בהיקף מינימלי, כדי שיהיה ניתן להגביר את ייצור החשמל מהן, בשעות אחר הצהריים, בהן דועך ייצור החשמל מהשמש.

הדרג המקצועי במשרד סבור שהחלטתו מוצדקת, בעוד אחרים טוענים שבעצם החלטה זו לא רק מייקרת את החשמל אלא גם מגבירה זיהום אוויר. למדיניות המשרד יש עוד השלכה על תעריף החשמל בעתיד – אם יתיר להחליף את היחידות הישנות באשכול ביחידות יצור חדשות, הרי שערך תחנת אשכול במכרז שיסתיים בשנה הבאה יקפוץ במיליארדים. הכסף העודף יוקדש להורדת תעריף החשמל בעתיד. אם המשרד יתנגד הן להפעלה של היחידות הקיימות והן להחלפה שלהן, הערך יהיה נמוך.   

חברת החשמל מתעכבת וזה מחייב תוספת שימוש בפחם מזהם ויקר 

חלק גדול מהתייקרות החשמל בישראל נובעת משימוש מוגבר בפחם, למרות תכניות להפחית את השימוש בו. כבר ביוני 2022 הייתה אמורה לקום יחידת הייצור "70" במתחם "אורות רבין" של חברת החשמל בחדרה, אך החברה לא עומדת בלוחות הזמנים והיחידה אמורה להיכנס ליצור שגרתי רק באפריל 2023. יחידה "80", צפויה לפעול בשגרה רק מספטמבר 2023. כל אחת מהן תאפשר להשבית שתי יחידות יצור בפחם מהסוג המזהם ביותר שיש בצי תחנות הכח בישראל.  

בדיון בכנסת טען נציג חברת החשמל כי אחת הסיבות לעיכוב היא "ריקול" מצד יצרן הטורבינות – ג'נרל אלקטריק. בדיקת "דבר" העלתה כי מדובר בהאשמה לא הוגנת. ג'נרל אלקטריק פועלת כמקובל בענף, ומכניסה שיפורים בטורבינות שעדיין לא הותקנו על בסיס לקחים מהפעלת טורבינות דומות ברחבי העולם. השיפורים בטורבינות החדשות נערכו בישראל ובזמן שיא של 3 שבועות במפעל ישראלי ברמלה. פעולה זו לא יכולה בשום צורה להסביר עיכוב של 10 חודשים.

עיכובים בפרויקטי תשתית מורכבים הם לא מחזה נדיר. להפך, נדירים המקרים בהם פרויקטים גדולים בתחום התשתיות קמים בזמן. הפעם, מדובר באירוניה מרה – רשות החשמל נמנעה בשנים האחרונות מקידום מאסיבי של אנרגיות מתחדשות ומתקני אגירה גדולים בשל מחירם הגבוה דאז, מה שיוצר כיום פיגור משמעותי בקצב ההתקנות. משרד האנרגיה לא דרש תקציב להאצת השימוש באנרגיות מתחדשות, ופרסם תכנית שכל כולה מתמקדת בשינויי רגולציה, ללא תקציב, למרות תקצוב קיים להאצת השימוש בגז. 

כתוצאה מכך, אפילו תכנית הפיתוח של רשות החשמל, שעדיין לא אושרה, מנמיכה את הציפיות להיקף השימוש באנרגיות מתחדשות בישראל. את המחיר, משלם הציבור הרחב כעת, בפחם יקר מאוד ובזיהום אוויר מוגבר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!