דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

אושר ייקור החשמל ב-8.2% החל מינואר: הכבדה של כ-480 ש"ח למשפחה בשנה

המחיר כבר עלה בשיעור של 8.6% לפני פחות מארבעה חודשים | הכנסות חברת החשמל יגדלו ב-2.1 מיליארד ש״ח בעקבות המהלך | נשיא התאחדות התעשיינים כינה את הצעד "מחטף" וקרא לממשלה הנכנסת להתערב

מונה חשמל (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
מונה חשמל (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות החשמל אישרה היום (רביעי) את התייקרות תעריף החשמל בשיעור של 8.2% החל מתחילת ינואר 2023.

המשמעות היא שחשבון חשמל ממוצע של משק בית יעלה בכ-80 ש״ח לחודשיים, ובכ-480 ש״ח בשנה. ההתייקרות לבדה צפויה גם להעלות את האינפלציה ב-0.2%, אם לא לוקחים בחשבון את השפעות המשנה של זינוק המחיר על עסקים ומוצרי צריכה.

הדיון התקיים בשל שורת ערעורים שהוגשו על ידי ארגונים וגופים במשק על טיוטת החלטת הרשות מלפני שבועות אחדים להעלות את מחיר החשמל בישראל בעוד 8.2%, אך הפעם הרשות דחתה את כל הערעורים והותירה את העלאת המחיר בשיעור שהוחלט בראשונה. זאת, לאחר שהמחיר כבר עלה בשיעור של 8.6% לפני פחות מארבעה חודשים.

ההתייקרות נובעת בעיקר ממחירו הגבוה של הפחם, שהשימוש בו בישראל עלה השנה במקום לרדת, והפרויקטים שנועדו להחליף איתו נמצאים בעיכוב. גורמים נוספים שהובילו לעלייה בתעריף, לטענת רשות החשמל, הם עיכוב בבניית תחנות הכוח המופעלות בגז שיאפשרו את סגירת התחנות הפחמיות המזהמות (1-4) באורות רבין; עיכוב בפרויקט הסבת שאר היחידות הפחמיות מיצור בפחם ליצור בגז ואי מתן אישור לשעות יצור נוספות בשל היתר הפליטה הניתן ע"י המשרד להגנת הסביבה על יחידות 6-9 באתר אשכול של חברת החשמל ; עליה חדה בשער החליפין; עליה מתמשכת במדד המחירים לצרכן; ועליות הריבית בארץ ובעולם.

המחיר לקוט"ש החדש הוא 53.42 אגורות במקום 49.06 אגורות לקוט"ש כיום, בדומה למה שהוכרז בשימוע. בעבור "צרכן מייצג", הצורך כ-8,000 קוט"ש בשנה. המשמעות היא שחשבון חשמל ממוצע של משק בית יעלה בכ-80 ש״ח לחודשיים, ובכ-480 ש״ח בשנה. בקיץ הצליחו המערערים להביא להפחתת ההעלאה באחוז, מ-9.6% ל-8.6%. הייקור הנוכחי צפוי להכניס עוד 2.1 מיליארד ש״ח לקופת חברת החשמל.

"הכבדת הנטל הכלכלי על המגזר העסקי והכבדת יוקר המחייה"

להתייקרות החשמל צפויות עלויות רוחב משמעותיות למשק. עסקים ושירותים שספגו את העליות הקודמות, יתקשו להמשיך לעשות זאת גם כעת, עם עליה מצטברת של כ-24% בתוך שנה.  

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, הגיב להחלטה בחריפות. "רשות החשמל ביצעה היום מחטף שמשמעותו הכבדת הנטל הכלכלי על המגזר העסקי והכבדת יוקר המחייה על כלל הציבור בישראל. זאת תוך ניצול ההזדמנות שאין כרגע ממשלה מתפקדת". 

לין קורא לראש הממשלה הנכנס, בנימין נתניהו, ולשר האוצר המיועד בצלאל סמוטריץ' לטפל בנושא משק החשמל בישראל מיידית עם כניסתם לתפקיד. "מחירי החשמל עולים כעת בשל הזנחת הנושא ע"י ממשלות ישראל. הן יכלו לעשות שורה של צעדים שהיו מונעים את העלאות המחירים כמו הורדת המיסוי על הפחם ודאגה להורדת מחירי הגז. הן לא עשו זאת וכעת הציבור משלם". 

בשנת 2022 ביטל שר האוצר אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) את מס הבלו על הפחם, תוך הפחתת חצי מיליארד ₪ מתעריף החשמל, אך החלטתו בתוקף רק עד חודש פברואר. 

גורמים נוספים שהובילו לעלייה בתעריף הם עיכוב בבניית תחנות הכוח המופעלות בגז שיאפשרו את סגירת התחנות הפחמיות המזהמות (1-4) באורות רבין; עיכוב בפרויקט הסבת שאר היחידות הפחמיות מיצור בפחם ליצור בגז ואי מתן אישור לשעות יצור נוספות בשל היתר הפליטה הניתן ע"י המשרד להגנת הסביבה על יחידות 6-9 באתר אשכול של חברת החשמל ; עליה חדה בשער החליפין; עליה מתמשכת במדד המחירים לצרכןועליות הריבית בארץ ובעולם

הפחתת ההתייקרות בסעיפים אחרים 

במקביל, רשות החשמל החליטה להפחית הכרה בהוצאות חברת החשמל, שבלעדיהן עליית התעריף הייתה מובהקת יותר.  

מדובר ב-1,250 מיליון ₪ בשנה שיופחתו מהכנסות חברת החשמל: הפחתה של 35% בתשואה על ההון העצמי מ-10.4% ל-6.8% בשווי 250 מיליון ₪ בשנה, הפחתת הוצאות תפעול, הנהלה ומטה ב-150 מיליון ₪ ופריסת החזרי ההון לשנים רבות יותר, מה שיפחית 750 מליון ₪ בשנה.  

על מנת לאזן בין הצורך לשמירה על יציבות פיננסית של משק החשמל לבין מיתון ההשפעה על הצרכנים במשק, החליטה הרשות על פריסת החוב שנוצר בגין הגידול החד בעלות הפחם בשנת 2022 לשלוש שנים. זאת על בסיס הנחה זהירה כי בשלוש השנים הקרובות יופחת השימוש ברוב המכריע של הפחם בייצור חשמל למשק הישראלי.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!