דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ז' באייר תשפ"ד 15.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 17.6°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

פרסום ראשון: שליחי וולט ישבתו בסוף החודש במחאה על מודל התמחור החדש

מודל התשלום לשליחים שהוחל בירושלים ובחיפה כבר בתחילת 2023, הופעל כעת גם ב-9 ערים נוספות ואמור להוריד את התגמול למשלוח בכ- 20%-30%| מארגני המחאה ל׳דבר׳: ״וולט מרשה לעצמה לגבות כסף מהשליחים ומהלקוחות ולהודיע על כך מהיום למחר״

הפגנת עובדי וולט (צילום: הדס יום טוב)
הפגנת עובדי וולט (צילום: הדס יום טוב)
הדס יום טוב

קבוצה גדולה של שליחי ענקית המשלוחים "וולט" הודיעה היום (חמישי) על כוונתם להפגין, לשבות ולשבש את מערך ההזמנות באפליקציה החל מה-31 במאי, כמחאה על הרחבת מודל התגמול החדש של החברה, המוריד בפועל, לדברי השליחים, את התשלום עבור משלוח בכ-20%-30%.

מודל התשלום החדש הוחל כבר בירושלים ובחיפה בתחילת 2023 והוציא מאות שליחים בערים אלו לרחובות רק בינואר האחרון, והוחל בשבוע שעבר גם בתשע ערים נוספות: פרדס חנה, נתניה, רחובות, נס ציונה, מודיעין, אשדוד, אשקלון, באר שבע ויבנה. החברה הודיעה לשליחים על כוונתה להחיל את המודל על כל אזורי הפעילות בקרוב.

"בתחילת החודש חברת וולט הודיעה לשליחים שהיא מקצצת להם חד צדדית בתשלומים במסווה של מודל תשלומים חדש", מסבירים ל'דבר' מארגני המחאה. "חברת וולט מרשה לעצמה להודיע לשליחים מהיום למחר שהיא הולכת לשלם להם פחות ממה שהיא הבטיחה שלהם כשהתחילו לעבוד אצלה, בדיוק כמו שהיא עושה ללקוחות ומודיעה להם שמעכשיו היא תיקח להם עוד כסף בשביל 'דמי תפעול'. וכל זה כשהמצב הכלכלי במדינה לא מזהיר. השכר של השליחים יורד, הלקוחות משלמים יותר, המסעדות משלמות 27% – ולאן כל הכסף הזה הולך? לכיסים של המנהלים".

"בתאריך 31 במאי 2023 המחאה הגדולה של שליחי וולט יוצאת לדרך", אומרים המארגנים. "שליחים מכל הארץ יוצאים מכל עיר בשיירות לכיוון גשר יהודה מוזס נח בת"א. משם נתקדם לכיוון המשרדים של וולט. אנחנו לא נהיה אלה שעובדים בגשם, בחום, בכביש המסוכן בשביל מנכלים במשרדים ממוזגים שרק גורפים לעצמם כסף לכיס. אנחנו קוראים לשליחי וולט להתאגד!".

מודל התמחור הדינמי: המחיר לא שקוף לשליחים ונקבע בשרירותיות

המודל פועל בשיטה המכונה בעולם "תמחור דינמי", וכאמור, לדברי השליחים מפחית את התשלום עבור המשלוחים. המודל פוגע לדבריהם גם בתשלום עבור משלוחי "באנדל" – שני משלוחים או יותר שנאספים מאותה מסעדה לאותו האזור או ממסעדות סמוכות לאותו האזור, שבעבר היה תשלום כפול. בוולט טוענים שלא הייתה פגיעה בהכנסות השליחים מאז השינוי, אך לא הציגו ראיות לכך.

נוסף על כך, בעוד המודל הקודם מחושב לפי תשלום בסיס של 18 שקלים לכל משלוח עד קילומטר וחצי ותוספת של שקל עבור כל 250 מטרים נוספים או חלק מהם, מודל התמחור הדינמי אינו שקוף בחישוב התשלום. הוא קובע את המחיר מראש באופן שרירותי, ובלי קשר למפתח כלשהו השקוף לשליחים, והוא יכול לכלול משתנים שונים, כגון מרחק משלוח, תנאי מזג אוויר, גודל המשלוח, מיקום השליח או המסעדה והשעה ביום.

ישראל היא לא היחידה. מודל התמחור הדינמי החדש של וולט כבר יוצר הדים במדינות נוספות בהן היא פועלת, בעיקר באירופה, ומעורר את זעם השליחים. באירופה רוב הגופים המדינתיים מציגים את התמחור הדינמי בשכר העבודה, מצב בו מערכת אוטומטית מחשבת עלות או מחיר תגמול באופן שאינו שקוף לחלוטין לעובד או למזמין, כעניין בעייתי, שאינו עולה בקנה אחד עם חוקי העבודה. החוק שעבר באירופה בנושא כלכלת הפלטפורמה גם מטיל הגבלות על שיטה זו.

יש להזכיר כי וולט, בדומה לחברות פלטפורמה נוספות, אינה מעסיקה את שליחיה ואינה מקיימת עמם יחסי עבודה, והם עובדים תחתיה כ"עצמאיים" ללא שכר מינימום, זכויות סוציאליות או זכות התאגדות, אך גם ללא החופש המגיע לעצמאיים (קביעת תעריף, חופש פעולה, העסקת עובדים ועוד), שיטה המכונה בעולם "כלכלת פלטפורמה" או "תעסוקת חלטורה". ביוני הקרוב ידון בית הדין הארצי לעבודה בערעורה של החברה בתביעה הייצוגית נגדה, הדורשת להכיר ביחסיה עם שליחיה כיחסי עבודה, ולשלם להם שכר מינימום וזכויות סוציאליות.

מוולט נמסר: השבוע עודכן מודל התשלומים לשליחים במספר ערים ברחבי הארץ, למודל חדש עם נראות שונה באפליקציית השליחים, תגמול שונה פר משלוח – אך הכנסות זהות. החידושים המרכזיים במודל, כמו תשלום לפי מרחק נסיעה במקום מרחק אווירי, הגיעו מפידבקים של השליחים. אנחנו ממשיכים ללוות את השליחים לאורך תקופת השינוי. הכנסות השליחים לא ייפגעו במודל החדש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!