דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

חברי הוועדה לתשתיות לאומיות סירבו לדון באישור מחדש של הקמת תחנות כוח סמוך לחדרה ולכפר סבא

יו"ר הועדה רצה לדון מחדש בהקמת תחנות ריינדיר ואו.פי.סי 2, שנדחו בממשלה במאי | הדיון התקיים בניגוד לבקשת משרד האנרגיה להסמיך יזמים לתכנן תחנות כוח חדשות, עקב חשש ממחסור בחשמל | הועדה דרשה מרשות החשמל וחברת ניהול המערכת להגיש מידע מפורט על צרכי משק החשמל כתנאי מקדים לדיון

ארובות תחנת הכוח אורות רבין בחדרה. ארכיון (צילום: איגוד ערים שרון כרמל)
ארובות תחנת הכוח אורות רבין בחדרה. ארכיון (צילום: איגוד ערים שרון כרמל)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברי הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) סירבו לדון מחדש בהקמת שתי תחנות כוח חדשות סמוך לחדרה ולכפר סבא, שהצעה להקמתן נדחתה בממשלה בעבר. יו"ר מטה התכנון הלאומי נתן אלנתן יזם דיון בהקמת התחנות, עקב בקשת משרד האנרגיה להסמיך יזמים לתכנן תחנות כוח חדשות כמענה למחסור צפוי בחשמל ב-2026. אך חברי הוועדה דרשו מרשות החשמל וחברת ניהול מערכת החשמל להגיש תוך 30 יום מסמכים המפרטים את צרכי ייצור החשמל לעשור הבא, אותם הם נדרשו להגיש כבר במאי.

התחנות בהן דנה הוועדה הן תחנת ריינדיר, שאושרה בות"ל כבר בשנת 2019, ותחנת או.פי.סי 2 בחדרה, שאושרה גם היא  בות"ל. הקמת שתי התחנות לא אושרה בממשלה, בעקבות לחצים פוליטיים כבדים של רשויות מקומיות סמוכות ותושביהן.

הדיון בתחנות התקיים בעקבות בקשה של מנכ"ל משרד האנרגיה, קובי בליטשטיין, מיו"ר מטה התכנון הלאומי, נתן אלנתן, לחזור ל"נקודת האפס", ולהסמיך יזמים לתכנן תכניות חדשות להקמת תחנות כוח בהיקף של עד 4,000 מגה-ואט. הצורך בתכנון תחנות כוח נוספות מבוסס על תחזית של מחסור מתקרב בחשמל בישראל בשנת 2026. הליך הסמכת יזמים פרטיים להכנת תכנית תשתיות לאומית להקמת תחנת כוח צפוי להיות ממושך בהרבה מאישור תכניות שכבר נדונו בועדה, והמתינו רק לאישור הממשלה.

בליטשטיין התנגד לכוונה להחזיר את תחנות ריינדיר ואו.פי.סי 2 לדיון, וכתב לאלנתן ולמנכ"ל מנהל התכנון רפי אלמליח מכתב חריף. לדבריו, "ברצוני להבהיר מעל כל ספק שבקשתי לא הייתה לשיבוץ תוכנית זו או אחרת בות"ל, אלא בקשה להסמכת יזמים נוספים לטובת קידום תוכנית ייצור חשמל בגז טבעי, וכן להבהרת הצורך בהספק נוסף במשק שעולה ביתר שאת לאור שעת החירום".

במנהל התכנון אמרו לפני הדיון שלאור החשש ממחסור בחשמל, "הדבר המתבקש הוא לאשר את שתי תחנות הכוח, שעברו כבר את כל תהליך התכנון, ויוכלו לתת מענה מיידי לאספקת האנרגיה".

נגד הקמת תחנת הכוח ריינדיר ליד כפר סבא פועל לובי משמעותי של יישובים באזור השרון ותושבים מהאזור, החוששים מתוספת זיהום אוויר והשלכות שליליות אחרות. נגד או.פי.סי 2 מופעל לחץ של תושבי חדרה והסביבה, שכבר סובלים מהזיהום הכבד שנגרם מתחנת 'אורות רבין' של חברת החשמל, לצד תחנת הכח הקטנה או.פי.סי 1.

אחד המתנגדים לתחנת הכוח ריינדיר הוא בעל השפעה רבה במפלגת הליכוד: יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון. דגן חתום יחד עם 16 ראשי רשויות אחרים בשרון על מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו מחאה על החזרת תחנות הכוח לסדר היום של הות"ל תוך כדי מלחמה.

הממשלה מנעה בעצמה את היכולת להחליף את תחנת רדינג בת"א בתחנת כח חדישה וגדולה, בכך שלא עצרה את תכנית הבנייה של שכונה חדשה במקום שדה התעופה שדה דב שנסגר, בשטח שצמוד לתחנה הקיימת.

לנוכח התמשכות ההליכים בנושאי תכנון תחנות כוח וביצוע של פרויקטים ברשת ההולכה, הסיכוי למחסור משמעותי בחשמל בישראל בתוך שנים ספורות הופך לגבוה יותר ויותר. שימוש יעיל ברשת הקיימת, תוך מתן אפשרות לקליטה מהירה של אלפי מגה-ואטים של חשמל סולארי יכול למתן אותו, אך ספק אם הוא מסוגל למנוע את המחסור. זאת, בשל היעדרם של מתקני אגירת חשמל בהספק גבוה בישראל, וכן בגלל הבדלי תפוקה משמעותיים של פנלים סולאריים בשעות שונות לאורך היום, ובימים שונים לאורך השנה.

בהודעת סיכום הדיון של הוועדה לתשתיות לאומיות נכתב ש"הוועדה החליטה להגיש את התכניות לתחנות הכח לאישור הממשלה. ביום 28.5.23, לאחר ששמעה את עמדת שר האנרגיה לפיה אין בעת הזו צורך בארבע תחנות אלא די באישור שתי תכניות החליטה הממשלה להחזיר את שתי התכניות – תת"ל 98 ותת"ל 20 ב' – לדיון חוזר בוועדה.

"באותו דיון החליטה הממשלה כי שר האנרגיה יגיש לה תוך 30 יום תכנית לאומית לאנרגיה ותשתיות, שתציג, בין היתר, את צורכי משק האנרגיה בהיבט של אנרגיות מתחדשות, אולם למרות חלוף למעלה מחמישה חודשים לא הוגשה תכנית זו.

"הוועדה שמעה דיווח על פניית מנכ"ל משרד האנרגיה לפיה יש צורך בתוספת ייצור קונבנציונלי של כ-8,000 מגה ואט לעשור הבא, אולם לא הוצגה בפניה עבודה סדורה בנושא זה בהתאם להחלטת הממשלה וכן לא הוצגו לה תחזיות של חברת ניהול המערכת ועמדת רשות החשמל.

"לפיכך, הוועדה פונה לחברת ניהול המערכת ולרשות החשמל בבקשה להעביר לה בכתב תוך 30 יום מסמכים המפרטים את צורכי ייצור החשמל לעשור הבא, בהמשך להחלטת ממשלה 586.

"עד לקבלת מלוא המידע הנדרש, סבורה הוועדה כי אין לפעול בעניין הסמכות חדשות של יזמים לקידום תכניות נוספות לתחנות כח בגז טבעי."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!