דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שרגא ברוש

כלכלה בהאטה / ראשי המגזר העסקי לראש הממשלה: עתידה הכלכלי של ישראל בסכנה

בצעד יוצא דופן שלחו ראשי המגזר העסקי בישראל מכתב אל ראש הממשלה שבו הם מתריעים על מקריסתה של הכלכלה וקוראים לו לבנות תכנית אסטרטגית רב-שנתית כחלופה לחוק ההסדרים.

צילומים: פלאש 90.
צילומים: פלאש 90.
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

אחרי חודשים שבהם הוא דיבר מעל כל במה על מצבה הקשה של התעשייה בישראל ועל החשש לגורלו של המשק הישראלי, החליט נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, להטיל הבוקר (שני) את הפצצה. ברוש כינס כמעט את כל ראשי הארגונים העסקיים בישראל לחתום יחד על מכתב חריף ביותר לראש הממשלה, שבו הם מתריעים יחד על הסכנה לעתידה הכלכלי והחברתי של מדינת ישראל. ראשי הארגונים מתריעים על הקושי לנהל עסקים בישראל ועל מגמה הולכת וגוברת של העתקת פעילות עסקית אל מחוץ לישראל.

במכתבם, התייחסו ראשי הארגונים גם לחוק ההסדרים לשנים 2018-2017 וטענו שהם "סבורים כי עתידה הכלכלי של המדינה מצוי בסכנה, והחידלון שבהיעדר ניהול מדיניות כלכלית בולט". ראשי הארגונים קראו  לראש הממשלה לבחור בין "צמיחה לצניחה". הם קראו לראש הממשלה להציב יעד צמיחה שנתי של 6%-5% ולהכין תכנית אסטרטגית רב-שנתית שתתמוך בהגעה ליעד זה. עוד דרשו כי נתניהו יציג תכנית זו בדיון משותף עם כלל ראשי הארגונים העסקיים וכי היא תהווה חלופה לחוק ההסדרים כבר השנה.

מדוע מדובר בפצצה?

על המכתב חתומים כמעט כל ראשי הארגונים העסקיים, מלבד ברוש אפשר למצוא את נשיא איגוד הבנקים, יאיר סרוסי; נשיא לשכת רואי החשבון בישראל, יזהר קנה; נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי; נשיא לשכת סוכני הביטוח, אריה אברמוביץ; נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין; נשיא להב, רועי כהן; נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יוסי אלקובי; נשיא התאחדות המלונות, אלי גונן; נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק; נשיא התאחדות האיכרים, דובי אמיתי; נשיא התאחדות תעשייני היהלומים, יעקב קורן; נשיא לשכת היועצים העסקיים והניהוליים בישראל, חיים אייזנפלד; יו"ר התאחדות הסוחרים, יאיר קורח; מנכ"ל איגוד המסעדות, שי ברמן; יו"ר ארגון חברות האבטחה, דוד לוי; יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי; יו"ר ארגון מתווכי מקרקעין בישראל, איציק לוי; יו"ר לשכת שמאי מקרקעין בישראל, אוהד דנוס; ויו"ר ארגון חברות משאבי אנוש, אורית בנבנישתי.

מדובר בצעד יוצא דופן. בעבר, דיבר ברוש כנשיא לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים. הבחירה לפרט את שמותיהם של כל ראשי הארגונים החברים בלשכה, מעידה על אחדות  הדעים ועל רצינות הכוונות שמאחורי המכתב. נקודה בולטת נוספת היא כי שר האוצר, הכתובת הטבעית למכתב מסוג הזה, כלל לא מוזכר בו. למעשה, ברוש החליט כנראה להתעלם לחלוטין ממשה כחלון, בצעד שנראה תוקפני למדי כלפי שר האוצר.

על מה מדברים ראשי הארגונים העסקיים?

במכתבם, ראשי הארגונים העסקיים קובלים על כך שהם מצויים ב"מאבק בלתי פוסק אל מול אווירה ציבורית שלילית, הכבדות רגולטוריות, צעדי פגיעה קיצוניים בקניין פרטי, ייקור עלויות עשיית עסקים וגל חסר תקדים ויוצא דופן בהשוואה עולמית של חקיקה פרטית". העיתוי של שליחת המכתב לא ברור, מאחר שדווקא בחוק ההסדרים הנוכחי יש מספר הצעות שאמורות דווקא להיטיב עם בעלי העסקים ובעיקר עם בעלי עסקים חדשים. (לדוגמה, הקלות ברישוי עסקים לתקופה של שנתיים מפתיחת העסק).

mihtav-02

גם הצהרתו של כחלון כי בכוונתו להוריד את מס החברות לשיא שלילי אמורה להיטיב עם בעלי העסקים. אך ייתכן שראשי הארגונים הכלכליים מבינים כי הטבת מס זמנית או הורדת אגרת שילוט, אינן צעדים המעודדים צמיחה אמתית.

הם זועמים על כך שהתכנית לעידוד התעשייה, שכללה השקעה של 264 מיליון שקלים ב-2016, נבלמה על ידי האוצר בטענה כי הנומרטור לא מאפשר להגדיל את ההוצאה. זאת על אף שמדובר בסכום זעום ביחס לצורך של מדינת ישראל להשקיע בתעשייה המקומית.

ראשי הארגונים מבקשים שהמדינה תעמיד הלוואות לטווח ארוך לפיתוח מפעלים, תמריצים ממשלתיים למפעלים, סיוע בפיתוח שווקים בחו"ל ומימון נוכחות ישראלית בתצוגות מקצועיות בינלאומיות. בנוסף, התעשיינים מכירים על בשרם את השחיקה בהכשרה המקצועית ומבקשים כי הממשלה תעמיד את המשאבים הדרושים לפיתוחו של העובד הישראלי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!