דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ממשלת בנט לפיד

החקיקה הושלמה: תקציב 2022-2021 וחוק ההסדרים אושרו בכנסת

הכנסת סיימה הלילה (בין חמישי לשישי) את אישור תקציב המדינה וחוק ההסדרים ל-2022-2021 בתום שלושה ימים של דיונים | ליברמן: "אישרנו תקציב שמביא יציבות למערכת הפוליטית ובהירות לכלכלת ישראל"

  • הכנסת סיימה הלילה (בין חמישי לשישי) את אישור תקציב המדינה וחוק ההסדרים ל-2022-2021 בתום שלושה ימים של דיונים | ליברמן: "אישרנו תקציב שמביא יציבות למערכת הפוליטית ובהירות לכלכלת ישראל"
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את תקציבי המדינה ואת חוק ההסדרים ל-2022-2021.

שר האוצר אביגדור ליברמן: "אישרנו תקציב שמביא יציבות למערכת הפוליטית ובהירות לכלכלת ישראל. תודה רבה לכולם ומברוק למדינת ישראל". ליברמן הודה לכל העוסקים במלאכת גיבוש והעברת התקציב ואף הוסיף בהומור: "אני רוצה להודות לאמילי מואטי, כי תקציב בלי דרמה זה לא תקציב". ליברמן התייחס לטעות של ח"כ מואטי (העבודה), שבגללה הצליחה האופוזיציה להפיל את הסעיף שנודע לתוספת תקציב למבני חינוך. ועדת הכספים נאלצה לדון שוב בסעיף, שאושר לבסוף מחדש במליאה.

שר המשפטים גדעון סער: "בנחישות, מול מפל הסתה וכזבים, מבול של צרחות וגידופים, עברו תקציב המדינה וחוק ההסדרים במלואם. נכשלה מזימת האופוזיציה לגרור את ישראל למערכת בחירות חמישית. התרחקנו מהתהום והחזרנו את ישראל לפסים של יציבות ועבודה למען אזרחיה. הבטחנו וקיימנו. הבאנו לישראל תקווה חדשה".

יו"ר הכנסת מיקי לוי: "צר לי שהאופוזיציה לא קיבלה את המעמד וההכרעה הדמוקרטית של הבית הזה. אני מאחל למדינה בהצלחה וכמובן לממשלה הזו. אחרי כל המאבקים והשעות עשינו היום דבר גדול, סוף סוף יש למדינה תקציב. תהיה פה יציבות ומשרדי הממשלה יוכלו להתנהל. מקווה שנצא מכאן גם ליחסים אחרים במשכן הזה, הגיע הזמן שננהל פה שיח מכבד".

ח"כ אמילי מואטי בהצבעה על התקציב (צילום: פלאש 90, יונתן זינדל)
ח"כ אמילי מואטי בהצבעה על התקציב (צילום: פלאש 90, יונתן זינדל)

חוק מסגרות התקציב אושר ביום רביעי בלילה לאחר מרתון הצבעות לילי ברוב של 62 נגד 58, כשח"כ אופיר אקוניס (הליכוד) הצביע בטעות עם הקואליציה. תקציב 2021 וחוק ההתייעלות הכלכלית אושרו ברוב של 61 מול 59, בהצבעה שהוגדרה גם כהצבעת אמון בממשלה. תקציב 2022 אושר ברוב של 59 מול 56 חברי כנסת.

בנט: "אחרי שלוש שנים וחצי של ניהול כושל, הקשבנו לקולם של אזרחי ישראל"

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בדיון שפתח את ההצבעות: "זו שעה חשובה ליציבות המדינה ולחיים הכלכליים שלה. אחרי שלוש שנים וחצי של בלאגן, ניהול כושל ושיתוק מערכות, שנים שבהן המדינה היתה כלי במשחק אישי, שנים של ארבע מערכות בחירות אחת אחר השנייה ומבוי סתום, הקשבנו לקולם של אזרחי ישראל. אלה שחששו באמת לגורל המדינה. שראו פוליטיקאים משחקים באש ושוברים את המדינה מבפנים.

ראש הממשלה נפטלי בנט דיוני התקציב בכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ראש הממשלה נפטלי בנט דיוני התקציב בכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"חודשים נלחמנו להשאיר את המשק פתוח ואת העסקים פתוחים. התחלנו בבוסטר חודש וחצי לפני כל העולם. אנחנו מנהלים את הקורונה, לא הקורונה מנהלת אותנו. אנחנו לא מצפים להכרה לא מהתקשורת ולא מהפוליטיקה. בשביל זה יש חברים כמו בוריס ג'ונסון.

"העברת התקציב תבטיח יציבות ותשדר לחברינו בעולם שמדינת ישראל איתנה וצומחת. למי שלא שם לב, מדינת ישראל נמצאת ב-7.1% צמיחה בשנה. זה נתון פנטסטי. שנים לא היתה צמיחה כזו.

"זה תקציב חברתי, הוספנו 2 מיליארד שקלים לתקציב הבריאות, בנינו שני בתי חולים חדשים בקריית אתא, 2 מיליארד שקלים לקצבאות הנכים, תכנית ממדים ללימודים".

נתניהו: "מסים שיוצרים אפליה חמורה נגד השכבות החלשות"

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו: "ערב חודש כסלו, באנו חושך לגרש, כי במקום שנוכל לברך על הנסים, אנחנו מקבלים בתקציב הזה על המסים. בנט הבטיח להוריד מסים, המזל של כולנו שאין מס על ההבטחות של בנט, אחרת כלכלת ישראל הייתה קורס לדורות. הם מעלים מסים על שתייה קלה, כלים חד פעמיים, מס על הפריפריה שקוראים לו בשם מכובס מס גודש. אלה מסים שיוצרים אפליה חמורה נגד השכבות החלשות, נגד החברה החרדית ונגד הפריפריה.

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בדיוני התקציב (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בדיוני התקציב (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"דווקא לעשירים דאגתם במיוחד, דאגתם לרפורמה שתאפשר להם להקים עוד יחידות דיור במגרשי הווילות שלהם. אבל לחיילים שלנו לא דאגתם, אותם השלכתם הצדה. גם כאן הפרתם עוד הבטחה ברורה של בנט. ממשלת השקרים שלכם הבטיחה שתוריד מחירים, אבל בפועל אתם מעלים מחירים. הדלק עולה, החשמל עולה, התחבורה הציבורית עולה, הפירות והירקות עולים. הכול מתייקר, הכול עולה חוץ מהמנדטים של בנט.

"מי שרוצה לצמצם פערים, לא מעלה מחירים אלא מוריד מחירים. מי שרוצה לקרב את המרכז לפריפריה כמו שאנחנו עשינו עם כבישים ורכבות, לא מטיל עליהם מס כמו שאתם עשיתם, אגרת גודש".

גפני: "זה התקציב הכי אנטי חברתי שהוגש אי פעם לכנסת"

יו"ר סיעת יהדות התורה, משה גפני: "למה הילדים שלנו צריכים לסבול אם אנחנו כן בקואליציה או לא בקואליציה? זו מציאות מושחתת. אנחנו לא נהיה בקואליציה הזו". על רפורמת הכשרות אמר: "יוליה מלינובסקי ומתן כהנא מיישמים את המדיניות של שולמית אלוני שהממשלה לא תהיה מונופול על הכשרות".

על הרפורמות בחוק ההסדרים אמר גפני: "יש מערכת שלמה שכולה בנויה על זה שהאוצר גובה כסף, והוא יודע שאין מי שעומד מולו, אין מי שמתווכח איתו ואומר לו: 'הדברים האלה שאתה עושה, כמו העלאת גיל הפרישה, משאיר נשים רעבות ללחם. נשים שעבדו במקצועות שוחקים, נשים שפרשו קודם'. ואני מבקש לומר, אדוני היושב ראש, אני יודע שיש כמה חברי כנסת שמבינים במה שנעשה ונמצאים בקואליציה. תהיו יותר אמיצים.

"העברת תקציב לא חייב להיות תקציב רע. זה התקציב הכי אנטי חברתי שהוגש אי פעם לכנסת, ואני זוכר הרבה מאוד תקציבים שהוגשו לכנסת. זה דבר נורא ואיום בפגיעה בטווח הארוך ובטווח הקצר באזרחי מדינת ישראל".

462 מיליארד שקלים ב-2022, בלי זכר לקורונה

גודל התקציב ל-2021 עומד על 500 מיליארד שקלים (כולל חבילות התקציב של הקורונה). מדובר באישור בדיעבד של תקציב שברובו כבר יצא השנה. התקציב ל-2022 עומד על 462 מיליארד שקלים בלבד. מתוך הסכום הזה, 10 מיליארד שקלים הם "קופה קטנה" ששמורה לקורונה, ונתונה להחלטת שר האוצר וראש הממשלה.

למרות המשבר התעסוקתי במשק והצורך בחיזוק מערכות הבריאות והרווחה, לא מדובר בתקציב מרחיב. הוא לא כולל השקעות חדשות בהיקף משמעותי, והסיוע הכלכלי למובטלים ועסקים הופסק לגמרי.

בתקציב שאושר אין תכניות חדשות להזנקת המשק, אף שהכנסות המדינה עשויות לעבור את הצפי ב-25 מיליארד שקלים. ההכנסות שמעבר לצפי תועלו על ידי האוצר להקטנת הגרעון ולא להרחבת ההשקעה או ההוצאה החברתית.

עסקת החבילה במשק: שכר המינימום יעלה ב-600 שקלים תוך ארבע שנים

לקראת ההצבעה על התקציב חתמו השבוע ההסתדרות, הממשלה והמעסיקים על עסקת חבילה חדשה במשק. לפי ההסכם, שכר המינימום יעלה בהדרגה ל-6,000 שקלים תוך חמש שנים, כשהפעימה הראשונה תהיה באפריל 2022. במהלך השנה הבאה לא תהיה תוספת או פגיעה בשכר במגזר הציבורי, והעובדים יוכלו לעבוד יום בשבוע מהבית.

האוצר, ההסתדרות והמעסיקים חותמים על עסקת החבילה במשק (צילום: דבר)
האוצר, ההסתדרות והמעסיקים חותמים על עסקת החבילה במשק (צילום: דבר)

הצדדים סיכמו על מעבר לחישוב שעות נוספות מחישוב על בסיס יומי לחישוב על בסיס חודשי, תוך החרגה של אוכלוסיות מוחלשות. החישוב הגלובלי מוגבל ל-17 שעות חודשיות, וזה יחול על עובדים שמרוויחים 150% משכר המינימום בלבד (7,950 שקלים). סכום זה לא יעלה עם שכר המינימום. בנוסף, העובדים יזכו לתוספת יום חופשה בשנה. הדרישה לקיצור שבוע העבודה וסוף שבוע ארוך ירדו מהפרק לעת עתה.

חוק ההסדרים: מהגדולים אי פעם

לצד התקציב אושר בכנסת אחד מחוקי ההסדרים הגדולים אי פעם. החוק מורכב משניים: חוק התכנית הכלכלית וחוק ההתייעלות הכלכלית. שניהם מכילים יחד 665 עמודי של חוקים חדשים ותיקוני חקיקה ב-27 פרקים שונים.

מאז שהונח על שולחן הכנסת, כמעט לא פוצלו רפורמות מחוק ההסדרים. הרפורמה הבולטת היחידה שיצאה היא הרפורמה בחקלאות, שהדיונים עלייה יימשכו בנפרד מחוק ההסדרים.

מלבד הרפורמה בחקלאות, מס הנטפליקס יצא מחוק ההסדרים (מיסוי שירותים דיגיטליים מיובאים), כמו גם מיסוי שותפויות, חלק מרפורמת המטרו, רפורמה לדיוור דיגיטלי של משרדי הממשלה ורפורמה בניקוז.

שינויים אסטרטגיים במהירות הבזק

חוק ההסדרים מתאפיין בכמה רפורמות אסטרטגיות: העלאת גיל הפרישה לנשים ל-65, ביטול החובה לבדיקה מראש של מוצרים מיובאים לישראל, ביטול אגרות החוב המיועדות לפנסיה, הקמת רשות הרגולציה והפרטת מערך הכשרות.

חלק מהרפורמות האלה מתגלגלות כבר שנים רבות מממשלה לממשלה, ואחרות חדשות והוכנו במיוחד לתקציב. בכולן היה למשרד האוצר תפקיד מרכזי. ועדות הכנסת קיימו דיונים מרתוניים כדי לאשר את הרפורמות הללו, ובחלקן הצליחו להכניס שינויים משמעותיים. בכל זאת, בשורה התחתונה, שורה של שינויים אסטרטגיים במשק הישראלי אושרה בפחות מחודשיים.

התיקונים: קצבאות הנכות, הבטחת הכנסה והעלאת שכר המינימום

לצד רפורמות מבניות ומסים, שני חוקים שניתן למצוא בחוק ההסדרים הם תיקונים חברתיים של ממש: 4 שנים אחרי שחתמו על הסכם עם הממשלה, יעגן חוק ההסדרים את העלאת קצבאות הנכות, לצד תיקונים שונים שהושגו בעקבות הלחץ המתמיד של ציבור הנכים. מדובר ביישום של הסכם שהממשלה מחויבת אליו, ונחתם עם הנכים על ידי השר כחלון בתיווך ההסתדרות ב-2017.

תיקון נוסף הוא העלאת קצבת הבטחת הכנסה לזקנים במאות שקלים. תיקון זה יגדיל את ההכנסה של זקנים שאין להם הכנסה מפנסיה, ומסתמכים רק על קצבת זקנה והבטחת הכנסה. העלאת הקצבה היא מהבטחות הבחירות של ליברמן, וצפויה להשפיע במיוחד על העולים ממדינות ברית המועצות לשעבר שאין להם פנסיה.

תיקון נוסף הוא העלאת שכר המינימום שעליה סיכמו ההסתדרות, הממשלה והמעסיקים במסגרת עסקת החבילה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!