דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

שרת האנרגיה מתנגדת להקמת תחנת הכוח קסם אנרגיה ליד ראש העין

השרה קארין אלהרר קראה לוועדה לתשתיות לאומיות להעדיף קידום תכניות להרחבת תחנות כוח קיימות בדליה ובשורק | מטה המאבק נגד תחנת כוח נוספת בחדרה: "חדרה והאזור הופכות לחצר האחורית ופח הזבל של המדינה"

תושבי ראש העין והסביבה מפגינים מול משרדי הוועדה לתשתיות לאומיות בירושלים נגד הקמת תחנת הכוח בצומת קסם, 2019 (צילום: ארז רביב)
תושבי ראש העין והסביבה מפגינים מול משרדי הוועדה לתשתיות לאומיות בירושלים נגד הקמת תחנת הכוח בצומת קסם, 2019 (צילום: ארז רביב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שרת האנרגיה קארין אלהרר מתנגדת להקמתה של תחנת הכוח קסם אנרגיה ליד ראש העין, כך עולה ממכתב ששלחה שלשום (שלישי) ליו"ר הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) עו"ד שלומי הייזלר. התכנית להקמת התחנה ספגה ביקורת רבה בשל הסיכון שהיא מסבה לקידוחי מים באזור, שחורג מתנאי ההסמכה התכנוניים שלה. 

אלהרר טוענת במכתבה שמשק החשמל זקוק למלאי תכנוני של מעל 4,000 מגה-ואט של תחנות שעדיין לא אושרו.  

בדומה לשר האנרגיה הקודם, יובל שטייניץ, גם אלהרר מעדיפה להרחיב את ייצור החשמל במתחמים של תחנות כוח קיימות בתחנת דליה (850 מגה-ואט) ובתחנת שורק (625 מגה-ואט).  

השרה ביקשה לדון בתכניות נוספות כהפקדה למלאי תכנוני, בלי מחויבות שאכן ייבנו בעתיד, בהרחבת דוראד (650 מגה-ואט), הרחבת תחנת OPC במישור הרותם (530 מגה-ואט) ותכנית ההרחבה של תחנת OPC  בחדרה (900 מגה-ואט), מה שיאפשר להשלים 4,250 מגה-ואט של מלאי תכנוני. במקביל, מתוכננת הקמת הספק של קרוב ל-700 מגה-ואט בגז באמצעות מתקנים קטנים בשיטת המיקרוגנרציה, והקמת תחנות כוח במתחמים של מתקני ההתפלה. 

עמדת השרה היא חדשות טובות לחברת ריינדיר, שתכניתה להקמת תחנת כוח ליד כפר סבא כבר אושרה להפקדה וסיכוייה לקום גברו.

הוות"ל לא מחויבת לקבל את עמדת השרה. כך למשל, המועצה הארצית לתכנון ולבנייה קבעה הגבלה על הקצאת קרקע לשדות סולאריים בניגוד לעמדת משרד האנרגיה, שתבע הקצאת שטחים פתוחים רבים יותר, אבל המועצה הארצית העדיפה לייקר את החשמל ושלחה את משרד האנרגיה לייצר חשמל בדו-שימוש בקרקע 

עומס מתקני תשתית באזור חדרה 

מתחם אורות רבין של חברת החשמל כולל שש יחידות ייצור בפחם, בהן 2,590 מגה-ואט. 1,440 מהם אמורים לעבור למצב שימור, במקביל להפעלת שתי תחנות חדשות בגז, בהספק של 1,320 מגה-ואט, הליך שאמור להפחית את עומס זיהום האוויר באזור. ארבע היחידות שיושבתו הן הישנות ביותר והמזהמות ביותר שיש בישראל, אבל במצב שימור הן ימשיכו לפעול למשך כמה שבועות ספורים בכל שנה.  

תושבים באזור חדרה מנהלים מאבק נגד הרחבה נוספת של תחנות הכוח באזור, וזועמים על עמדת השרה, שמותירה אפשרות להפקיד הרחבה נוספת של ייצור החשמל בחדרה, בעוד חברת החשמל הודיעה שלא תצליח להעביר לשימור את כלל היחידות הפחמיות במועד, ואילו המדינה עושה כל מאמץ לסגור את תחנת רדינג, מה שיצריך כנראה תחנת כוח נוספת באזור המרכז, לצד הוספת תשתית הולכה.  

העיקרון שמרחיק מתקני תשתית מאזור גוש דן הוא העיקרון הכלכלי נדל"ני: ערך הקרקע הגבוה, שגורם למדינה להרחיק משם תשתיות ולמקם את התשתיות החלופיות באזורים שבהם גרים פחות אנשים וערך הקרקע נמוך יותר. 

אמנם הרחבתה של תחנת הכוח בחדרה רשומה כאחרונה בסדר העדיפויות לפי עמדת השרה, אבל  הכוונה לאפשר את סגירת תחנת הכוח המיושנת ברדינג עלולה בעקיפין להגביר הסיכוי הממשי להקמת תחנה נוספת גם בחדרה.

יו"ר מטה המאבק כנגד תחנת כוח נוספת בחדרה ארז אריאב. "הצהרות לחוד ומעשים לחוד" (צילום: לילך גל)
יו"ר מטה המאבק כנגד תחנת כוח נוספת בחדרה ארז אריאב. "הצהרות לחוד ומעשים לחוד" (צילום: לילך גל)

"הצהרות לחוד ומעשים לחוד", אמר יו"ר מטה המאבק נגד תחנת כוח נוספת בחדרה ארז אריאב. "רק לפני כשבועיים ראש ממשלת ישראל, שרת האנרגיה והשרה לאיכות הסביבה חזרו מוועידת האקלים עם הצהרות מפוצצות כמו 'ישראל בתחילתה של מהפכה בנושא שינויי אקלים' ו'איפוס פליטות גזי החממה עד 2050'. 

"שרת האנרגיה מאשרת לוות"ל לדון ולאשר עוד תחנות פוסיליות ברחבי הארץ. תחנת opc2 בחדרה היא הרחבה של תחנת opc1 שתוכננה לשרת רק את מפעלי נייר חדרה, בהספק של 145 מגה-ואט. עכשיו מאשרת השרה להגדיל אותה פי 6, תוספת של כ-900 מגה-ואט, כדי לאפשר את הספקת החשמל הסדורה ל'מדינת תל אביב', כשעל הפרק לסגור את תחנת רדינג. כל זה בתוספת לזיהום האוויר שכבר חורג מחוק אוויר נקי באזור חדרה בשל ריבוי מקורות הזיהום באזור. 

"שוב אנחנו מוצאים את חדרה והאזור כחצר האחורית ופח הזבל של המדינה עם תשתיות מזהמות: מתחם אורות רבין, מתקני התפלה, אסדת גז, ובקרוב שדה תעופה".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!