דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

הממשלה לא תתערב בהסכם הנפט של קצא"א והאמירויות

ההחלטה תאפשר למשרד להגנת הסביבה לבלום את ההסכם השנוי במחלוקת, אבל משאירה גם לקצא"א אפשרויות לפעול

מעמד טקס החתימה. החותמים סגן יו"ר  National Holding  ו-  Petromal, השאם עבד אחמד, ומנכ"ל קצא"א, איציק לוי (צילום: יח"צ קצא"א)
מעמד טקס החתימה. החותמים סגן יו"ר National Holding ו- Petromal, השאם עבד אחמד, ומנכ"ל קצא"א, איציק לוי (צילום: יח"צ קצא"א)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה לא צפויה להתערב ביישום הסכם קצא"א – RED MED, כך לפי מסמך שנכתב לקראת גיבוש תשובת המדינה לבג"צ בנוגע להסכם שפורסם לראשונה בחדשות 12.

העמדה שתועבר לבג"צ לפי הפרסום היא כי ההסכם אינו דורש מעורבות מיוחדת של המדינה, מה שמסתדר עם עמדת החברה ומשרד האוצר, אך גם מתיר למשרד להגנת הסביבה חופש פעולה כרגולטור המפקח על ההסכם.

משמעות ההחלטה היא כי הסכם לא יבוטל רשמית, אך הגבלות המשרד להגנת הסביבה ימנעו את מימושו המלא. עמדת המדינה עלולה לגרום לעימות עתידי בין משרד האוצר, שמעוניין במימוש ההסכם למשרד להגנת הסביבה, שמעוניין בביטולו.

המדינה צפויה להתנגד לעתירת ארגוני הסביבה, המבקשת לקבוע כי לקצא"א לא הייתה סמכות לחתום על הסכם כזה מבלי לקבל אישור מהממשלה, בשל מכלול השלכותיו הסביבתיות, הביטחוניות והכלכליות. לפי הפרסום, בתגובת המדינה לעתירה ייכתב כי "אין כדי למנוע מהממשלה להפעיל, במידת הצורך, את סמכויותיה בכובעה כרגולטור", וכי "מצאנו כי הסוגיה דנן מטופלת על-ידי משרדי הממשלה הרלוונטיים, ועל כן איננו רואים מקום או צורך בהתערבות נוספת מעבר לכך".

לפי הדיווח בחדשות 12 ולפי חלק מהתגובות להודעה ההסכם יבוטל, אך אין ודאות כי זו תהיה תוצאת ההחלטה.

מצד אחד, הממשלה 'מיישרת קו' עם עמדת חברת קצא"א, משרד האוצר ורשות החברות, הרואות בהסכם המשך של פעילותה הרגילה של החברה.  עמדה זו צפויה להוביל לבקשה למשיכת העתירה הנוכחית לבג"צ, כדי להימנע מהטלת הוצאות משפטיות על הארגונים העותרים.

מצד שני, עמדה זו לא מאפשרת את מימוש ההסכם במלואו, מפני שקצא"א כפופה לרגולציה סביבתית, גם היא כחלק מפעילותה השגרתית של החברה. היקף הפעילות שנובע מההסכם גבוה בהרבה מהיקף הפעילות שמותר לה כיום רגולטורית, ולכן ההסכם יישאר תקוע.

מבחינת קצא"א, סדר הדברים המקווה היה לחתום על ההסכם ולאחריו לפנות לאישור סביבתי להגדלת הפעילות, בהנחה שהסבירות לדליפות במפרץ אילת היא אפסית. בינתיים, מדובר באישור שהמשרד להגנת הסביבה מסרב לתת, על בסיס מדיניות מעודכנת של "אפס תוספת סיכון" למפרץ אילת. השרה להגנת הסביבה אף שוחחה עם שגריר איחוד האמירויות, שאמר לה שההסכם הוא מסחרי, ולא משקף את היחסים הדיפלומטיים בין המדינות.

ללא עדכון היתרים מהמשרד להגנת הסביבה, קצא"א תוכל לממש רק חלק קטן מאוד, כ-5 עד 10 מכליות בשנה, אל מול 70 מיכליות, הפוטנציאל הגלום בהסכם.

מפגינים נגד עסקת שינוע הנפט של קצא"א (צילום: קואליציית הארגונים)
מפגינים נגד עסקת שינוע הנפט של קצא"א (צילום: קואליציית הארגונים)

עמדה זו של הממשלה אמנם מחזקת את המשרד להגנת הסביבה בהתנגדותו להרחבת הפעילות, אך לא סותמת את הגולל על שתי התפתחויות אפשריות – שינוי עתידי בעמדת המשרד להגנת הסביבה, אולי כתוצאה מלחץ אפשרי של משרד האוצר, והגברת מסויימת של פעילות אחסון הנפט באילת ובאשקלון, במסגרת ההיתרים הקיימים של קצא"א. למעשה, עמדת הממשלה מאותתת לקצא"א שיש בידיה האפשרות לעתור בעצמה בעתירה מנהלית כנגד הרגולציה של המשרד להגנת הסביבה, שיצטרך להגן על עמדתו בבית המשפט.

אין קשר בין הצהרות השרים לעמדת הממשלה

כנגד ההסכם התקיימה מחאה ציבורית נרחבת של פעילי סביבה, גופים ציבוריים, ומדעני סביבה, בטענה שתוספת גדולה לפעילות פריקת וטעינת הנפט באשקלון ובייחוד במפרץ אילת יש תוספת סיכון חמורה בתרחיש של דליפת נפט, לצד סיכונים נוספים מאחסון מוגבר של נפט והולכה מוגברת של נפט בצינור החברה בין אילת לאשקלון. כל זאת – בעבור רווח כספי, כאשר צורכי המשק הישראלי בנפט נענים כבר כיום, בלעדי תוספת הפעילות הזו.

שרים רבים הציג את עמדתם כנגד ההסכם וביניהם שרת האנרגיה, השרה להגנת הסביבה, שר התיירות, שר הביטחון, שר הבריאות ושר החוץ. האחרונה להצטרף היא שרת התחבורה מרב מיכאלי. לאחר שהודתה מול עיתונאים כי למפלגת העבודה אין עמדה מגובשת בנושא, תוך פחות מיממה הצהירה השרה על התנגדות להסכם.

להצהרות אלו יש אולי השפעה בשיח הציבורי, אך לא נראה שם התוו את עמדת הממשלה הרשמית ביחס להסכם. עתירת ארגוני הסביבה חייבה את משרדי הממשלה לדון במשותף בנושא, ובסופו של דבר, התקבלה עמדת משרד האוצר, לפיה לא נדרשת כל החלטה מחייבת של הממשלה, ביחס להסכם של קצא"א.

ממשרד ראש הממשלה נמסר: "משרד ראש הממשלה צפוי להגיש את עמדתו בנושא לבג"ץ, בדומה למשרדי ממשלה נוספים. מדובר בסיכום דיון שנערך במשרד ויוגש לבג"ץ כחלק מעמדת המדינה בעתירה. המסמך האמור אינו קובע כי יש לבטל את ההסכם, אלא שאין סיבה להתערבות המדינה בהסכם, מכוח חוק החברות הממשלתיות. לצד זאת, איך בכך למנוע מהמשרד להגנת הסביבה להפעיל רגולציה על קצא"א, בדיוק כפי שהוא מפעיל כלפי כל גוף, פרטי או ממשלתי".

בחברה להגנת הטבע אמרו: "החברה להגנת הטבע, שהובילה את המאבק, עם עוד עשרות ארגוני סביבה וחברה אזרחית, בשיתוף פעולה עם ראשי עיריות אילת, אשקלון והתושבים, מברכת על הפרסום, כי הסכם קצא״א, שאיים על הביטחון הלאומי, על מתקני ההתפלה, התיירות, הכלכלה הבריאות והסביבה, ככל הנראה יבוטל. אנו מחכים לתשובה הרשמית של המדינה, שצפויה להיות מוגשת בעוד יומיים, בתשובה לבג"ץ שהגשנו בעניין, ביחד עם 'אדם טבע ודין' וצלול".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!