דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
22.5°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 20.9°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 24.3°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.9°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

"סכנה לסביבה ולכלכלה": הבית הלבן מקדם מס על כריית מטבעות קריפטו

לפי היוזמה שפורסמה השבוע, המס על חוות כריית קריפטו יעמוד על 3.5 מיליארד לאורך עושר | המס עלול לדחוק את חוות הכרייה מחוץ לארה"ב, אך עוד ועוד מדינות מגבילות את הכרייה | כריית קריפטו בארצות הברית שקולה לצריכת החשמל של כ-3 מליון בתים

כריית ביטקוין (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
כריית ביטקוין (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הבית הלבן פרסם השבוע יוזמה חדשה להטלת מס על כריית קריפטו בארצות הברית, בשווי 3.5 מיליארד דולר לאורך עשור. ההצעה נועדה למתן את הסיכונים הכלכליים הנובעים מכריית קריפטו. כריית מטבעות קריפטו היא פעילות מזהמת במיוחד, שגורמת לשימור תחנות כח לא יעילות הצורכות דלקים עתירי זיהום כמו פחם ואף משיירי פחם ברחבי ארצות הברית. נוסף על כך, צריכת החשמל הרבה של פעילות הכרייה, מייקרת את החשמל לשאר התושבים בסביבתה.

כריית קריפטו אינה דומה לפעילות עסקית רגילה, בה השקעת יותר משאבים כמו חשמל, תביא באופן ישיר ליותר תוצרת. סך המטבעות המיוצרים קבוע מראש, ומי שישקיע יותר משאבים כלכליים בכרייה משאר המתחרים, יזכה רק לנתח גדול יותר מאותה כמות מטבעות מתוכנתת מראש. היבט נוסף שראוי לציין הוא שמטבעות קריפטו לא מייצרים כל הכנסה, כך שהיכולת לכרות באופן רווחי תלויה אך ורק בכך שיותר אנשים יהמרו על רכישת מטבעות קריפטו ויזרימו עוד כסף.

עלויות הכרייה הן סיבה מרכזית, ולא יחידה, לכך שרוב רוכשי מטבעות הקריפטו מוכרחים להפסיד את כספם, לעומת מיעוט קטן של סוחרים ממולחים וכורי קריפטו, שעשויים להרוויח. במונחים חומריים, כריית קריפטו צורכת משאבים, מזהמת את הסביבה, פולטת גזי חממה, ומנקזת את כספי המשקיעים.

לכורי הקריפטו אין שום דרך להגדיל את הכנסותיהם, אלו תלויות בכמה כסף זורם לתוך זירות המסחר בקריפטו. יתרה מכך, כדי לשמור על אותה הכנסה, ההוצאות של הכורים חייבות לגדול, מפני שכורים אחרים מצטרפים וגוזלים נתח מהכנסות הכורים הקיימים. לכן, הטלת מס שצפוי לקדם ממשל ביידן בשווי 3.5 מיליארד דולר בעשור, יכול בקלות למוטט תעשייה זו בארצות הברית.

לפי פרסום בניו יורק טיימס, 34 חוות כריית הקריפטו הגדולות בארצות הברית, צורכות חשמל כמו 3 מיליון משקי הבית הגרים בסביבתם. למרות שדו"ח הבית הלבן קבע כי תעשיית הקריפטו גורמים "נזק לשוק, למשקיעים וללקוחות", הצעת הבית הלבן משקפת עמדה לפיה בתעשיית הקריפטו בכללותה יש בכל זאת תועלת כלשהי ולכן יש לקדם "פיתוח אחראי של נכסים דיגיטליים", ולא הטלת איסור גורף כנגדה.

לוביסטים של תעשיית הקריפטו הצליחו לטרפד הצעת חוק נגד כריית קריפטו מזהמת באירופה, אך חברי פרלמנט מתכוונים להעלות אותה מחדש. גם בבית הלבן מודעים לכך שהטלת המס עלולה להרחיק את הפעילות הזו מחוץ לארצות הברית, אך מציינים כי סין הטילה איסור גורף על כריה זו ב-2021 , ביחד עם עוד 8 מדינות, ורשויות מקומיות ומחוזיות שונות מטילות מגבלות על פעילות זו בקנדה ובארצות הברית.

כורי הקריפטו צפויים להיתקל בקשיים מהותיים אם המס יוטל, משום שלא רבות המדינות בעלות עודפי כושר ייצור של חשמל, ואילו כרייה זו במדינות כמו איראן וקזחסטן גרמו בעבר להפסקות חשמל משמעותיות, במשק חשמל רעוע מלכתחילה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!