דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

בדיקת דבר / הפרטת הדואר לא אושרה בכנסת, אך משרדי הממשלה ורשות החברות החלו בה למרות זאת

השבוע התקיים מפגש משקיעים המתעניינים ברכישת הדואר, ובאוגוסט מתוכנן מפגש נוסף למשקיעים זרים | אף שהחוק מחייב אישור הכנסת, ברשות החברות לא רואים ניגוד בין התחלת ההפרטה לבקשת האישור, רק במצב מתקדם בתהליך

מרכז המיון והחלוקה העירוני של דואר ישראל (נעם אלקלעי)
מרכז המיון והחלוקה העירוני של דואר ישראל (נעם אלקלעי)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות החברות מקדמת את הפרטת דואר ישראל במתכונת של מכירתו ב-100% למשקיע בודד, למרות שהפרטת הדואר טרם אושרה בכנסת, אף שהחוק מחייב אישרו כזה לפני ביצוע המכירה בפועל. השבוע התקיים מפגשים למתעניינים ברכישת הדואר, וכן הרשות הוציאה מצגת למשקיעים פוטנציאליים.

ב-11 ביולי רשות החברות פרסמה את נוהל המכירה בו נכתב: "בהמשך לאישור ועדת השרים לענייני הפרטה את טיוטות צווי האינטרסים החיוניים של המדינה בחברת הדואר המגדירים חובות שיחולו על הגוף שירכוש את הדואר". לצד הנוהל, מופיעה מצגת המשקיעים המפרטת את מגזרי הפעילות העסקית של הדואר, נכסים עיקריים, תהליכים מרכזיים שהובילו להבראת החברה, מנועי צמיחה מרכזיים ותכנית אסטרטגית לשנים הבאות. כחלק מהנוהל מוזכרת גם החובה לקבל את אישור הכנסת, אך ועדת הכספים לא קיימה כל דיון בנושא.

בנק "רוטשילד אנד קו" שמנהל עבור רשות החברות את הקשר עם המשקיעים בהליך המכירה, ניהל כנס משקיעים ראשון ביום שלישי השבוע במשרדי דואר ישראל. זאת, בהשתתפות הנהלת החברה, מנהלת רשות החברות ובכירים נוספים מהרשות, ממשרד התקשורת וממשרד האוצר, שמלווים את החברה בתוכנית ההבראה ובהפרטה. כנס נוסף בשפה האנגלית, צפוי להתקיים ב-8 באוגוסט, שמיועד לגופים בינלאומיים המתעניינים ברכישת הדואר.

הרשות גם הציגה לוח זמנים להפרטת הדואר לפיו: "השלב הנוכחי בהליך המכירה יושלם ב-12 בספטמבר, המועד האחרון להגשת פניות בהתאם לתנאים בנוהל המכירה. לאחר השלמת בדיקת תנאי סף של המתעניינים ואישור הפונים להמשך התהליך, יתקיימו במהלך הרבעון הרביעי של 2023, ייפתח חדר המידע, יושלמו בדיקות נאותות ויתקיימו פגישות של רוכשים פוטנציאליים עם ההנהלה. השלב האחרון של המכירה, תהליך הבחירה, יתקיים במהלך הרבעון הראשון של 2024, לאחר קבלת הצעות המחיר, בחירת מציע מועדף, קבלת האישורים הרגולטוריים והשלמת ה-Closing למכירה".

גורמים בסביבת הרשות הסבירו כי האישורים הממשלתיים מספיקים מבחינת החוק והנהלים כדי להתחיל בתהליך ההפרטה ואישור ועדת הכספים יכול להתקבל בהמשך. הם לא רואים בכך בעיה מהותית, שהכנסת תידרש לדון בעצם אישור ההפרטה רק לאחר שהמעשה יהיה כמעט עשוי.

מבדיקת דבר עולה כי עד כה לא נקבע דיון בעניין. הדבר לא צויין בעל פה למשקיעים המתעניינים ברכישה, למעט האמירה הכללית שההפרטה תתנהל בהתאם לנוהל המכירה, שמציין גם את ההתנייה לגבי אישור ועדת הכספים, לצד הרבה דרישות סף ותנאים אחרים.

רשות החברות פועלת להפרטת הדואר גם "תחת אש" שממטיר על החברה שר התקשורת שלמה קרעי (הליכוד), במטרה להדיח את יו"ר הדואר מישאל וקנין ולמנת תחתיו יו"ר חדש. ככל הנראה מדובר באלוף בדימוס יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל לשעבר. הדחת וקנין מונחת כעת בפני בג"ץ, כשהחברה עצמה עתרה נגד ההדחה, אך בנימוקי הפיטורין חושף השר קרעי תמונה בלתי מחמיאה בעליל לדואר ישראל, הפוכה מהתמונה החיובית שרוצה להציג רשות החברות כדי לעורר עניין חיובי במכירה.

קרעי מפקיד להצהיר שהוא תומך בהפרטה, ושהדחת היו"ר לא אמורה להשפיע כלל על תהליך זה, עמדה מנוגדת לחלוטין לעמדת ראש רשות החברות, עו"ד מיכל רוזנבוים, שסבורה שהליך ההדחה משבש את תכנית ההפרטה. שני הצדדים לא התייחסו בכלל לכך שהפרטה זו לא אושרה בכנסת ואף לא נדונה.

הפרטה על הקרח

ב-5 לדצמבר 2022 קיימה ועדת הכספים דיון מיוחד בנוגע לחברת דואר ישראל, שעמדה על סף חדלות פירעון. הוועדה אישרה השקעת בעלים גדולה של הממשלה, בעסקה שכללה גם את מכירת עיקר נכסי הדואר לממשלה. באותו דיון גם נדרשה הועדה לשאלת ההפרטה.

היועצת המשפטית של הוועדה שלומית ארליך, הבהירה כי "סעיף 59ב לחוק החברות הממשלתיות מתייחס לזה, ובכל מקרה כשמדובר בהפרטה צריך לבוא ולקבל אישור הוועדה בהתאם לסעיף הזה".

גם יו"ר הועדה משה גפני (יהדות התורה) התייחס לכך באופן מפורש: "היא (הממשלה, א.ר.) צריכה להביא את זה לאישור. אין דבר כזה. הפרטה מגיעה לפה. ועדת הכלכלה עוסקת בנושא הדואר עצמו, אבל הפרטה צריכה לבוא לכאן".

בעצם קידום ההפרטה ללא אישור הכנסת יש משום חשש לדריסת מעמדה של הכנסת על ידי הרשות המבצעת, כמו גם אפשרות להטעיית משקיעים. אם וכאשר ייקבע הדיון, רשות החברות עשויה להציג תמונה לפיה ההליך כה מתקדם, שכל החלטה שאינה אישור עלולה לגרום לנזק רב, ובכך לצמצם את וועדת הכספים ללא יותר מאשר 'חותמת גומי'.

ב-28 לפברואר השנה התקיים דיון בכנסת בוועדה המיוחדת לצמצום פערים חברתיים בפריפריה בנושא הרפורמה בדואר ישראל, שמהווה שלב מקדים להפרטה. יו"ר ועדת הכספים גפני אמר בדיון ההוא כי "אנחנו בשעתו תמכנו ברפורמה של הדואר ואני מתחרט על זה. זה דבר שהיה אסור לעשות, מי שסובל מזה זו הפריפריה, אנשים שאין להם אלטרנטיבה, שלא לדבר על היישובים המרוחקים".

הרפורמה מתירה לדואר לצמצם באופן דרמטי את מספר הסניפים והיקף השירות המוצע לציבור, לצמצם באופן דרמטי את מספר העובדים וכן לבצע ייקור משמעותי של שירותי הדואר לציבור.

ממשרד התקשורת נמסר: "תהליך הפרטת דואר ישראל מתנהל לפי תכנית סדורה המפרטת את השלבים השונים ואת המועד לביצועם, ומתואמת מראש בין רשות החברות ומשרדי הממשלה הנוגעים בדבר. החלטת הממשלה על הפרטת הדואר קבעה כי פרסום נוהל המכירה יתבצע לאחר אישור טיוטת צו האינטרסים החיוניים בועדת השרים להפרטה, ואכן כך נעשה.

לפני כשבועיים אישרה ועדת השרים להפרטה את צווי האינטרסים ובכך הותנע השלב הפומבי של תהליך ההפרטה כמתוכנן. בשלב הבא, כמקובל בהפרטות קודמות, מובאים צווי האינטרסים לאישור ועדת הכספים של הכנסת, לצורך אישורם טרם שלב קבלת הצעות המחיר המתוכנן לעוד מספר חודשים.

השבוע אישרה הכנסת את העברת סמכויות צו האינטרסים לשר התקשורת, במשותף עם ראש הממשלה, וכוונתם להביא את אישור הצו המשותף לאישור בוועדה בהקדם, זמן ניכר לפני המועד הנדרש. ניהול התהליך, כנסי משקיעים וצעדים נוספים הדרושים לקידום ההפרטה מתבצעים בהתאם לנוהל המכירה".

תגובת דואר ישראל ורשות החברות לא התקבלה עד כה

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!