דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ראש השנה התשפ"ד

מענבר לניר עד ענאן חלאילי: שנה של ניצחונות מרגשים לספורט הישראלי

  • ענבר לניר עם מדליית הזהב באליפות העולם בג'ודו, קטאר 2023 (צילום: AP Photo/Hussein Sayed)
    ענבר לניר עם מדליית הזהב באליפות העולם בג'ודו, קטאר 2023 (צילום: AP Photo/Hussein Sayed)
  • מארו טפרי, זוכה מדליית הכסףב אליפות העולם באתלטיקה בריצת מרתון גברים (צילום: REUTERS/Bernadett Szabo)
    מארו טפרי, זוכה מדליית הכסףב אליפות העולם באתלטיקה בריצת מרתון גברים (צילום: REUTERS/Bernadett Szabo)
  • נדב לוי חוגג את זכייתו במדליית הזהב באליפות אירופה בבוצ'יה (צילום: לילך וייס רוזנברג)
    נדב לוי חוגג את זכייתו במדליית הזהב באליפות אירופה בבוצ'יה (צילום: לילך וייס רוזנברג)
  • שחר טיבי (במרכז) וקטי ספיצ'קוב (מימין) על הפודיום באליפות העולם בדגם IQ פויל (צילום: sailing energy)
    שחר טיבי (במרכז) וקטי ספיצ'קוב (מימין) על הפודיום באליפות העולם בדגם IQ פויל (צילום: sailing energy)
  • ענן חלאילי והמאמן אופיר חיים מתחבקים לאחר השער הראשון של נבחרת ישראל מול ברזיל במונדיאליטו (צילום: AP Photo/Natacha)
    ענן חלאילי והמאמן אופיר חיים מתחבקים לאחר השער הראשון של נבחרת ישראל מול ברזיל במונדיאליטו (צילום: AP Photo/Natacha)

על משטח הג'ודו, על מסלול הריצה, על גלשן הרוח ואפילו במגרש הכדורגל: הספורט הישראלי התברך בשנה החולפת בהישגים מרשימים בזירה העולמית, שמעלים את רף הציפיות לקראת המשחקים האולימפיים והפראלימפיים בפריז

ליאור ברטל
יאיר צוקר
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:
יאיר צוקר
עורך ספורט
צרו קשר עם המערכת:

שנת התשפ"ג האירה פנים לספורט הישראלי: פחות משנה למשחקים האולימפיים בפריז, דגל ישראל הונף בראש הפודיום באליפויות עולם, ומדליות חשובות בתחרויות בינלאומיות נצצו על חזותיהם של ספורטאים וספורטאיות בשורת ענפים ארוכה ומכובדת.

בספורט הפראלימפי, ישראל ממשיכה להיות כוח בלתי ניתן לעצירה, עם ספורטאים וספורטאיות שמביאים כבוד רב. בכדורסל, נבחרת העתודה המשיכה את מסורת ההישגים, עם הגעה לגמר בטורניר בלתי נשכח.

ההפתעה הגדולה בשנה האחרונה הגיעה דווקא מהכדורגל, ענף שישראל לא רגילה בו להישגים בזירה העולמית. הקיץ האחרון, עם המקום השלישי במונדיאליטו וההגעה לחצי הגמר ביורו עד גיל 21, שהעניקה את הכרטיס לטורניר האולימפי בפריז, הפיחה רוח חדשה בענף ותקווה לעתיד ורוד ובועט.

ג'ודו | ענבר לניר, רז הרשקו ופיטר פלצ'יק

ענבר לניר, אחת הספורטאיות המבטיחות בשנים האחרונות בענף, הדהימה כשזכתה במדליית הזהב באליפות העולם שנערכה במאי בקטאר. לניר המשיכה את הכושר הנהדר עם מדליית הזהב גם בטורניר המאסטרס.

ענבר לניר. היורשת של ירדן ג'רבי ושגיא מוקי (צילום: איגוד הג'ודו העולמי)
ענבר לניר. היורשת של ירדן ג'רבי ושגיא מוקי (צילום: איגוד הג'ודו העולמי)

הנבחרת הישראלית זכתה באליפות העולם בשתי מדליות ארד נוספות, של רז הרשקו ופיטר פלצ'יק. לניר היא אלופת העולם השלישית בתולדות הג'ודו הישראלי, אחר ירדן ג'רבי (2013) ושגיא מוקי (2019).

אתלטיקה | מארו טפרי ובלסינג אפריפה

מארו טפרי עשה היסטוריה לפני שבועיים כשרשם את הישג השיא של ישראל במרתון הגברים באליפות העולם בכל הזמנים. טפרי חצה שני את קו הסיום אחרי 2:09.12 שעות, וזכה במדליית כסף – הראשונה אי פעם למרתוניסט ישראלי.

מארו טפרי. עשה היסטוריה כשזכה במדליית הכסף הראשונה אי פעם למרתוניסט ישראלי באליפות העולם (צילום: AP/Dance Erdos)
מארו טפרי. עשה היסטוריה כשזכה במדליית הכסף הראשונה אי פעם למרתוניסט ישראלי באליפות העולם (צילום: AP/Dance Erdos)

טפרי הוא הזוכה הישראלי הרביעי במדליה באליפות העולם באתלטיקה. קדמו לו הקופץ במוט אלכס אברבוך שזכה במדליית הארד ב-1999 ובמדליית הכסף ב-2001, חנה קנייזבה-מיננקו שסיימה כסגנית אלופת העולם בקפיצה משולשת ב-2015 ולונה צ'מטאי-סלפטר שגרפה את הארד בריצת מרתון ב-2022.

בלסינג אפריפה הוכתר ביולי לאלוף אירופה עד גיל 23 בריצת 200 מטר. שיאן ישראל במרחק זה חצה ראשון את קו הסיום בתוצאה של 20.67 שניות. בכך, אפריפה הוסיף לעצמו עוד תואר מכובד, אחרי שהוכתר לאלוף העולם לנוער במרחק הזה בקיץ 2022, כשהיה רק בן 18.

בלסינג אפריפה (במרכז) עם מדליית הזהב באליפות אירופה עד גיל 23 (צילום: איגוד האתלטיקה בישראל)
בלסינג אפריפה (במרכז) עם מדליית הזהב באליפות אירופה עד גיל 23 (צילום: איגוד האתלטיקה בישראל)

אפריפה קבע אז תוצאה דמיונית של 19.96 שניות – שהפכה לשיא אליפות חדש, שיא ישראלי חדש, והפעם הרביעית בהיסטוריה שרץ מתחת לגיל 20 יורד מ-20 שניות (אחת מהן הייתה של יוסיין בולט).

התעמלות אמנותית | הנבחרת ודריה אטמנוב

נבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית לפני שבועיים במדליית הזהב באליפות העולם בקרב-רב, לראשונה בתולדותיה. הנבחרת זכתה לציון כולל של 70.800 נקודות והקדימה את סין וספרד.

מתעמלות הנבחרת הן אופיר שחם (עירוני נתניה), דיאנה סברצוב (מכבי תל אביב), הדר פרידמן (מכבי מקפ"ת פתח תקוה), ליזה בנצ'וק (הפועל ראשון לציון רמת אליהו), רומי פריצקי (מכבי תל אביב) שני בקנוב (מכבי חיפה).

נבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית בראש הפודיום באליפות העולם בוולנסיה, ספרד (צילום: Ulrich Fassbender באדיבות איגוד ההתעמלות בישראל)
נבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית בראש הפודיום באליפות העולם בוולנסיה, ספרד (צילום: Ulrich Fassbender באדיבות איגוד ההתעמלות בישראל)

דריה אטמנוב הרשימה גם היא כשזכתה במדליית הארד בקרב-רב באליפות העולם.
אטמנוב בת ה-17 הגיעה לתחרות לאחר תקופת התאוששות ארוכה מפציעה שארכה כמעט שנה.

שיט | שחר טיבי וקטי ספיצ'קוב 

גולשת הרוח שחר טיבי זכתה בחודש שעבר במדליית הזהב באליפות העולם בשיט שנערכה בהאג, הולנד, וקטי ספיצ'קוב זכתה בכסף. טיבי היא אלופת העולם הראשונה מישראל בדגם IQ פויל, הדגם האולימפי החדש. 

שחר טיבי (משמאל) וקטי ספיצ'קוב בסיום אליפות העולם בדגם IQ פויל (צילום: sailing energy)
שחר טיבי (משמאל) וקטי ספיצ'קוב בסיום אליפות העולם בדגם IQ פויל (צילום: sailing energy)

"אני רוצה להקדיש את הזכיה הזו ללי קורזיץ", אמרה טיבי מיד בתום השיוט, בעוד היא עטופה בדגל ישראל על סירת המאמן שחר צוברי. "ראיתי אותה זוכה באליפות העולם האחרונה שלה לפני 10 שנים והיום היא נאבקת על חייה. היא נתנה לי ולכל כך הרבה אנשים את ההשראה בחיים והאליפות הזו היא שלה, כמו שהיא שלי". קורזיץ, גולשת הרוח לשעבר, שזכתה ארבע פעמים באליפות העולם במהלך הקריירה, חשפה בחודש שעבר שהיא מתמודדת עם מחלת הלוקמיה.

שחייה | אנסטסיה גורבנקו

אנסטסיה גורבנקו סיימה ביולי במקום החמישי בגמר ל-200 מטר מעורב אישי באליפות העולם בפוקואוקה, יפן. גורבנקו שחתה בזמן של 2:10.08 דקות והשוותה את שיאה בגמר אליפות העולם במשחה זה וגם את הישג השיא של שחיין או שחיינית ישראלית במעמד זה.

שחייה אמנותית | שלי בובריצקי ואריאל נשיא

הצמד שלי בובריצקי ואריאל נשיא סיימו ביולי במקום הרביעי באליפות העולם שנערכה בפוקואוקה, יפן וקבעו הישג שיא לענף. עד אז המיקום הגבוה ביותר לתרגיל דואט של ישראליות בתחרות זו היה עשירי, שנקבע אשתקד בבודפשט על ידי בובריצקי ועדן בלכר בגמר התרגיל הטכני.

הצמד שלי בובריצקי ואריאל נשיא. מקום רביעי באליפות העולם בשחייה אמנותית (צילום: סימונה קסטרווילארי, איגוד השחייה)
הצמד שלי בובריצקי ואריאל נשיא. מקום רביעי באליפות העולם בשחייה אמנותית (צילום: סימונה קסטרווילארי, איגוד השחייה)

בובריצקי ונשיא זכו במקום הראשון גם בתרגיל הדואט החופשי בתחרות הסופר-פיינל שהתקיימה ביוני בספרד. באותה תחרות, נבחרת ישראל זכתה במדליית הזהב בתרגיל הקבוצתי החופשי.

ספורט פראלימפי | שחייה, בוצ'ה, כדורשער, חתירה, טיפוס וטאקוונדו

עמי דדאון זכה בתחילת אוגוסט בארבע מדליות זהב באליפות העולם בשחייה פראלימפית שנערכה במנצ'סטר, בריטניה. דדאון, בעל 3 מדליות מהמשחקים הפראלימפיים בטוקיו, הוא שיאן העולם במשחים ל-50, ל-100 ול-200 מטר חופשי בדרגות נכות S4. נבחרת ישראל סיימה את אליפות העולם עם שמונה מדליות – של איאד שלבי, ורוניקה גירנקו ומארק מליאר.

נדב לוי זכה גם הוא באוגוסט במדליית הזהב באליפות אירופה בבוצ'ה בהולנד. בת-אל ברייטמן הכהן זכתה במדליית הארד. לוי (קלאס bc2) המדורג 14 בעולם ניצח במשחק הגמר את רוברט מז'יק מסלובקיה (11 בעולם) בתוצאה 4:5 בתום משחק מלא תהפוכות. לוי, שהביא את ענף הבוצ'ה לישראל, התחרה פעמיים במשחקים הפראלימפיים.

נדב לוי באליפות אירופה בבוצ'ה. הביא את הענף לישראל, וזכה באליפות אירופה (צילום: לילך וייס רוזנברג)
נדב לוי באליפות אירופה בבוצ'ה. הביא את הענף לישראל, וזכה באליפות אירופה (צילום: לילך וייס רוזנברג)

נבחרת הנשים של ישראל בכדורשער זכתה בדצמבר במדליית הארד באליפות העולם בפורטוגל, אחרי שניצחה 2:4 את נבחרת קנדה. ישראל ניצחה תשעה משחקים והפסידה רק פעם אחת. זו המדליה הראשונה של הנבחרת באליפות העולם לנשים.

מורן סמואל זכתה במאי במדליית הכסף באליפות אירופה בחתירה פראלימפית בסלובניה. מדליסטית הכסף מהמשחקים הפראלימפיים בטוקיו סיימה את מקצה 2,000 המטרים בזמן של 10:07.97 דקות. יריבתה המיתולוגית, בריגי'ט סקרסטין הנורבגית, הגיעה למקום הראשון, בזמן של 10:05.80 דקות.

מור ספיר זכה בחודש שעבר במדליית הזהב באליפות העולם בטיפוס פראלימפי בברן, שווייץ. זו הזכייה השנייה ברציפות של ספיר, שעמד על ראש הפודיום גם באליפות העולם 2021 שנערכה ברוסיה. ב-2019 בצרפת סיים כסגן אלוף העולם.

מור ספיר באליפות העולם בטיפוס פראלימפי. טיפס לראש הפודיום ונותר שם שנתיים ברצף (צילום: Leo Zhukov)
מור ספיר באליפות העולם בטיפוס פראלימפי. טיפס לראש הפודיום ונותר שם שנתיים ברצף (צילום: Leo Zhukov)

אסף יסעור המשיך להוכיח שהוא שייך לטופ העולמי, כשזכה במדליית הכסף באליפות אירופה בטאקוונדו פראלימפי.

כדורגל | הנבחרות הצעירות

נבחרת ישראל בכדורגל עד גיל 20 רשמה ביוני הופעה החלומית במונדיאליטו בארגנטינה, וסיימה עם מדליית הארד. הנבחרת ניצחה 1:3 את קוריאה הדרומית במשחק על המקום השלישי באצטדיון על שם דייגו ארמנדו מראדונה בלה פלאטה. 

שחקני נבחרת ישראל עד גיל 20 חוגגים את הניצחון על קוריאה הדורמית במשחק על המקום השלישי במונדיאליטו (צילום: AP /Gustavo Garello)
שחקני נבחרת ישראל עד גיל 20 חוגגים את הניצחון על קוריאה הדורמית במשחק על המקום השלישי במונדיאליטו (צילום: AP /Gustavo Garello)

הנבחרת של אופיר חיים פתחה את הטורניר ברגל שמאל, כשספגה שער בתוספת הזמן במשחק הפתיחה מול קולומביה, אבל הוכיחה אופי והתאוששה גם מההפסד. אחריו הגיע המשחק מול סנגל, שהנבחרת איבדה בו יתרון וסיימה ב-1:1.

המשחק המכריע של הנבחרת היה מול יפן, שעל הנייר נחשבת טובה יותר. ישראל הפכה את התוצאה עם שער של עומר סניור (90+1). בשמינית הגמר החניכים של אופיר חיים התקשו מול אוזבקיסטן, אבל שער דרמטי של ענאן חלאילי בדקה ה-97 קבע 0:1, ושם את הנבחרת בכחול-לבן בין 8 הגדולות בעולם.

משחק השיא היה הניצחון הסנסציוני 2:3 על ברזיל ברבע הגמר. לאונרדו העלה את ברזיל ליתרון (56), ענאן חלאילי השווה אחרי 3 דקות. ברזיל עלתה ל-2:1 בפתיחת ההארכה משער של נסימנטו, ודקה לאחר מכן חמזה שיבלי השווה ל-2:2. דור תורג'מן הפך את התוצאה (105+3) בשער נהדר.

דור תורג'מן חוגג את המהפך של ישראל מול ברזיל ברבע גמר המונדיאליטו (צילום: AP/Ricardo Mazalan)
דור תורג'מן חוגג את המהפך של ישראל מול ברזיל ברבע גמר המונדיאליטו (צילום: AP/Ricardo Mazalan)

ישראל החמיצה שני פנדלים במשחק. בחצי הגמר הפסידה ישראל 1:0 לאורוגוואי העקשנית, ונשרה למשחק על המקום השלישי, שם ניצחה ללא 6 שחקני מפתח שעברו לסגל הנבחרת עד גיל 21 והבוגרת.

נבחרת ישראל בכדורגל עד גיל 21 הגיעה עד לחצי גמר היורו, שם נכנעה 3:0 לאנגליה החזקה. ישראל התחילה את הטורניר בתיקו 1:1 עם גרמניה, משער נהדר של דור תורג'מן (20) ושני פנדלים שדניאל פרץ הדף. לאחר מכן הפסידה הנבחרת 2:0 לאנגליה וניצחה 0:1 את צ'כיה משער של עמרי גאנדלמן (82), שהעלה אותה לרבע הגמר. הנבחרת של גיא לוזון פגשה את גיאורגיה המארחת וניצחה בפנדלים.

עמרי גאנדלמן חוגג את שער הניצחון על צ'כיה במדי נבחרת ישראל עד גיל 21 ביורו (צילום: אסי קיפר, ההתאחדות לכדורגל בישראל)
עמרי גאנדלמן חוגג את שער הניצחון על צ'כיה במדי נבחרת ישראל עד גיל 21 ביורו (צילום: אסי קיפר, ההתאחדות לכדורגל בישראל)

בעקבות העפלתה לחצי הגמר, ישראל הבטיחה באופן רשמי את השתתפותה במשחקים האולימפיים 2024 שיערכו בפריז. הנבחרת תשחק בטורניר האולימפי לראשונה מאז מונטריאול 1976 ובפעם השלישית בהיסטוריה.

כדורסל | נבחרת העתודה 

נבחרת העתודה בכדורסל הגיעה לגמר אליפות אירופה, שם הפסידה מול נבחרת צרפת החזקה. הנבחרת של אלעד חסין הדהימה את אירופה, הפסידה 89:79 (בהארכה) וסיימה כסגנית אלופת אירופה. נועם יעקב היה בלתי ניתן לעצירה וסחף את הנבחרת במשחק עצום של 31 נקודות. יעקב ודני וולף נבחרו לחמישיית הטורניר.

שחקני נבחרת העתודה בכדורסל חוגגים את הניצחון על ספרד באליפות אירופה 2023 (צילום: Fiba.com)
שחקני נבחרת העתודה בכדורסל חוגגים את הניצחון על ספרד באליפות אירופה 2023 (צילום: Fiba.com)

הנבחרת הפתיעה כשהצעידה את ישראל לגמר השישי בתולדותיה, כאשר בשני האחרונים ב-2018 ו-2019 היא גם זכתה. גמר הטורניר ביוון נערך באותו אולם שבו הפסידה ישראל את הגמר למדינה המארחת ב-2017.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!