דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.6°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 16.6°באר שבע
  • 22.5°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / הביטקוין לקרן סל, וחסל: נוכלי הקריפטו מזייפים ציוצים ודולרים ומכניעים את שומרי הסף

הביטקוין כבר לא יגיע לירח, אבל אולי יסכן את כספם של מיליוני משקיעים | רשות ניירות ערך בארה"ב אישרה קרן סל צמודת ביטקוין, לאחר שציוץ המזייף את אישורה שימש להונאה | פשע מאורגן עם יחסי ציבור מנצח את השכל הישר

רוצים אותך בביטקוין. "אתה לא יכול לדעת האם זירת מסחר היא בעצם לא יותר מבחור אחד בדירה שלו ואתר באינטרנט" (צילום: דבר)
פוסטר בתל אביב: "אני רוצה שתשתמש בביטקוין" (צילום: דבר)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) אישרה קרנות סל (ETF), הצמודות למחיר המיידי של ביטקוין. ההחלטה התקבלה היום (חמישי) אחרי שהחשבון של ה-SEC ברשת X נפרץ, ופורציו פרסמו הודעה מזויפת כאילו האישור כבר ניתן.

אחרי מתן האישור, כל אחד מחברי המליאה של הרשות רשאי לבקש דיון נוסף, מה שיעכב את ההליך. בינתיים החברות מוולסטריט שהגישו בקשות לקרן כזו כבר פרסמו לציבור את פרטי הצעותיהן העתידיות ללקוחות, כולל גובה העמלות שיגבו.

קרן סל היא מכשיר פיננסי המוצמד באופן פסיבי למדד כלשהו. קרן סל צמודה לביטקוין תהווה מכשיר השקעה נוח וזמין עבור ציבור רחב יותר מזה שהשקיע בביטקוין עד כה. היא מאפשרת חשיפה לביטקוין, תוך שימוש בדולרים בלבד, בלי צורך להחזיק ארנקי קריפטו (תוכנות המאפשרות העברת וקבלת תשלום בקריפטו).

קרנות סל נתונות לפיקוח מחמיר, אך המדד אחריו הקרנות אמורות לעקוב במקרה הזה, הביטקוין, הוא ספקולטיבי לחלוטין, בעל ערך יסודי שלילי בשל עלויות תפעול עצומות, ונתון למסחר רווי רמאות, מניפולציות ושוד. מסיבות אלו, ה-SEC סירבה עשרות פעמים לאשר קרנות כאלו. עתה היא נדחקה לפינה, וככל הנראה מתכוונת להעניק את האישור לו מייחלים בתעשיית הקריפטו.

ציוץ מפוברק, המראה כושלת וזינוק מחשיד

שלושה אירועים שהתרחשו טרם האישור, שניים סמליים ואחד ממשי, מדגימים כיצד תרבות ההונאה של הקריפטו תיעזר בקרן הסל כדי להתפשט אל תוך שוק ההון הממוסד והמפוקח.

ראשית, החשבון של ה-SEC ברשת X (לשעבר טוויטר) נפרץ, ונשתלה בו הודעה מזוייפת על מתן אישור לקרנות סל על ביטקוין. הציוץ גרם לעלייה מיידית של כ-1,000 דולר בשווי השוק של הביטקוין, וצניחה מהירה לאחר מכן, כשהתברר שההודעה מזויפת.

 

המהלך אפשר רווח מהיר למי שפעל בהתאם לשיטת ההונאה 'PUMP AND DUMP' ('נפח וזרוק'), כלומר קנה נכסי קריפטו בזמן הקפיצה הרגעית ונפטר מהם במהירות בזק.

אירוע סמלי שני הוא הניסיון "לשלוח את ביטקוין לירח". לא מדובר כאן בפירוש המטאפורי, של יצירת עלייה מטאורית בערך הדולרי של הביטקוין, אלא ליוזמת יחסי הציבור של זירת המסחר בקריפטו 'BITMEX', לפיה מטבע עליו חקוקה סיסמא לארנק ביטקוין תגיע לירח באמצעות החללית הפרטית 'פרגרין 1.' אלא שהפרגרין סבלה מדליפת דלק ולא תוכל להגיע לעולם לירח, אלא תשאר לשייט בחלל, אולי לנצח.

הפרעה בבידוד בגשושית 'פרגרין', שכבר לא תיקח את הביטקוין הראשון לירח (Astrobotic Technology/Handout via REUTERS)
הפרעה בבידוד בגשושית 'פרגרין', שכבר לא תיקח את הביטקוין הראשון לירח (Astrobotic Technology/Handout via REUTERS)

האירוע השלישי הוא הזינוק בהנפקת טוקן הקריפטו tether, שאמור להיות צמוד דולר, אך חשוד ברמאות בהיקף עצום. מדובר בטוקן הקריפטו המרכז את מחזורי המסחר הגבוהים ביותר, אפילו יותר מביטקוין. כ-11 מיליארד נוצרו מאז אוקטובר, כולל 3.5 בשבוע האחרון.

חברת tether מסרבת לפרסם תיעוד מדויק של הנכסים הדולריים המגבים אותו, או לאפשר למחזיקים לפדות tether תמורת דולרים. לפי החברה, שנתפסה בעבר בהונאת משקיעים, רק מספר מצומצם של לקוחות גדולים רשאים לבצע פדיון. המשמעותי בהם היה סם בנקמן פריד, הפילטנרופ "האלטרואיסט האפקטיבי" שכעת נמצא בכלא באשמת מעילה בכספי לקוחות ב-8 מיליארד דולר. בפועל, יש עדויות ספורות בלבד שפדיונות tether בדולרים התרחשו, ועדויות אחרות לפיהן החברה מנפיקה מטבעות ללא גיבוי דולרי, לעיתים תוך קבלת ערבונות בקריפטו.

זוהי תרמית סיבובית: הטוקן משמש לניפוח פיקטיבי של הביטקוין, והביטקוין קביל כעירבון להנפקה שלו, כאשר החברות שמייצרות את הניפוח המלאכותי 'אורבות' לדולרים אמיתיים שיכנסו לשוק כתוצאה מעליית שווי המטבעות. מבקשי האישור לקרנות הסל התחייבו להזרים לשוק מאות מיליוני דולרים, כך שהרצת השער למעלה לפני כן תאפשר לכרישי הקריפטו למכור את נכסיהם הספקולטיביים בבורסה בתמורה להון עתק. כשזה יקרה, בועת הביטקוין תתפוצץ ושערו ירד, או שהכסף החדש שיכנס לשוק ינפח בועה חדשה.

"בריכת שפכים של מהמרים ורמאים"

התנגדות ה-SEC לקרנות סל צמודות ביטקוין התרופפה בהדרגה. תחילה בורסת CME למסחר בסחורות אישרה חוזים עתידיים על ביטקוין, בהנחה שמדובר ב"סחורה" ולא ב"נייר ערך". גם ה-SEC לא קבעה מעולם בצורה מפורשת שביטקוין הוא "נייר ערך", ולא התערבה בהחלטה.

לאחר מכן ה-SEC אישרה קרן סל על חוזים עתידיים בביטקוין, אך לא על המחיר המיידי שלו. חברת 'גרייסקייל' תבעה את הSEC וזכתה, לאחר שנאסר עליה להפוך את קרן המחזיקה בביטקוין לקרן סל רגילה. לפי השופטים, האבחנה בין חוזים עתידיים למחיר המיידי היא שרירותית, ולא מצדיקה אפליה במתן האישור למסחר. ב-SEC החליטו לא לערער על ההחלטה, ומכאן נסללה הדרך לאישור בקשות רבות, כולל ענקיות הפיננסים 'בלאקרוק' ו'פידליטי' ועוד מספר שחקנים גדולים בוולסטריט. כעת ה-SEC מצמצמת נזקים: קרנות הסל העתידיות, לא יתירו רכישה ופדיון דרך ביטקוין, אלא במזומן בלבד.

"ה-SEC צריכה לדחות את הבקשות לקרנות סל על ביטקוין, אבל אנחנו לא חושבים שהם ידחו אותה, בגלל הלחץ העצום של תעשיית הקריפטו ושל יותר מדי שחקנים בשוק ההון המסורתי", אמר דני קלר, נשיא הארגון האמריקאי למען ביטחון כלכלי ורפורמה פיננסית 'BETTER MARKETS', "הרווחים הטורפניים בשוק הקריפטו הם עצומים. חבורת אינסיידרים גורמת למראית עין של שוק שעולה ויורד, אבל ביטקוין, כמו שאר שוק הקריפטו, הוא בעיקר בריכת שפכים של ספקולנטים, מהמרים, טורפים ורמאים, המוצר הפיננסי המועדף על פושעים ברחבי העולם".

הארגון ניסח פנייה ל-SEC, שבה הוא מתריע מנזק עצום לציבור המשקיעים אם יאושרו קרנות הסל. "מדובר בטעות היסטורית", נכתב, "שתחשוף מליוני עובדים אמריקאים ופנסיונרים לאותם נזקים שהרשות קיימת על מנת למנוע אותם".

לכאורה, חשיפה לביטקוין דרך קרן-סל, חוסכת למשקיע את הסיכונים הרבים של אחזקה בארנק קריפטו, שם אבדן הסיסמה מוביל לאבדן התכולה של הארנק לנצח. מנגד, היא מגבירה את החשיפה לתנודות מחיר ומניפולציות שוק. נראה שגם זיוף הודעת ה-SEC, האחרון ברשימה ארוכה מנשוא של מקרי נוכלות והונאה בעולם הקריפטו, לא גרם לרשות לחשב מסלול מחדש. הפריצה, והאישור הממשי שהגיע אחריה, מסמנים ניצחון לשקרים בוטים ופשע מאורגן עם יחסי ציבור על פני השכל הישר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!