דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

משרד התקשורת יקנוס את דואר ישראל ב-2 מיליון ש"ח: "ליקויים מתמשכים"

בין הסיבות לקנס: עיכוב בחלוקת דברי דואר במספר יישובים וסגירת סניפים | המהלך צפוי לפגוע בתהליך ההפרטה של החברה, שמתמודדת עם משברים רבים | דואר ישראל: "חלק מהליקויים תוקנו, השימוע עדיין לא הושלם"

סניף דואר ישראל (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
סניף דואר ישראל (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד התקשורת הודיע אתמול (רביעי) על כוונתו להטיל עיצום כספי (קנס) בסך כ-2 מיליון שקלים על חברת "דואר ישראל", בגין הפרות תנאי הרישיון וליקויים מתמשכים. בחברה טוענים שחלק מהליקויים כבר תוקנו, ושהליכי השימוע עדיין לא הושלמו.

סכומי העיצומים הנוכחיים גבוהים משמעותית מבעבר, ועלולים לגרום למשב של "רוח קרה" לגבי תכנית המדינה להפריט את הדואר, אם המשקיעים הפוטנציאליים יראו שינוי מדיניות חריף בנושא האכיפה מצד המדינה.

מנכ"ל משרד התקשורת (בפועל), מימון שמילה: "שירותי הדואר הינם שירותים חיוניים. מפיקוחים שבוצעו לפני פרוץ המלחמה, נמצאו חריגות מהותיות שלא ניתן לעבור עליהן לסדר היום".

מיון חבילות (צילום: יח"צ דואר ישראל)
מיון חבילות (צילום: יח"צ דואר ישראל)

דואר ישראל מתקשה לעמוד ברמת השירות הנדרשת

הליקויים נמצאו במספר יישובים, בהם רהט, פתח תקווה, ראש העין, רמת השרון והרצליה, שגב שלום וערד. בביקורות שערך מנהל הדואר במשרד נמצאו עיכובים של 9 חודשים בחלוקת דואר, אי הפעלת יחידת דואר למשך חצי שנה וצמצום שעות הפעילות בניגוד להוראות הרישיון.

  1. רהט – היחידה התעכבה בחלוקת דואר רשום, בניגוד לתקן איכות ושירות שנקבע ברישיון החברה, וקובע עד 10 ימי עבודה למשלוח. כמו כן, נמצאו מאות דברי דואר שעוכבו לתקופות של עד 9 חודשים. סכום העיצום עומד על 435,190 שקלים.
  2. ערד – החברה צמצמה את שעות הפעילות של יחידת הדואר ולא מסרה מידע בנושא, בניגוד להוראות הרישיון. סכום העיצום עומד על 391,680 שקלים.
  3. ראש העין – עיכובים של עד 117 ימי עבודה בחלוקת מאות דברי דואר רשום. סכום העיצום עומד על 348,152 שקלים.
  4. פתח תקווה – עיכובים של עד 64 ימי עבודה בחלוקת מאות דברי דואר רשום ואלפי דברי דואר רגיל. סכום העיצום עומד על 304,633 שקלים.
  5. רמת השרון והרצליה – במרכז הדוורים נמצאו דברי דואר שעוכבו עד 57 ימי עבודה. סכום העיצום עומד על 304,633 שקלים.
  6. שגב שלום – לא הופעלה יחידת דואר ביישוב לתקופה של כחמישה חודשים בניגוד להוראות הפריסה ברישיון, כך שתושבי הישוב נותרו ללא שירותי דואר. סכום העיצום עומד על 174,080 שקלים.

משבר הדואר ודילמת ההפרטה

חברת דואר ישראל מתמודדת עם מספר רב של משברים במקביל – ירידה עצומה בפעילות העיקרית של שליחת מכתבים, שיורדת בעשרות אחוזים בשנה; פרישה המונית של עובדים, בהתאם להסכם ההבראה עם המדינה; המלחמה בעזה, שמביאה לירידה משמעותית בפעילות ומעבר מרווחים להפסדים; וניסיון של שר התקשורת להביא להדחת יו"ר החברה.

כל אלו מתרחשים כשהמדינה מקדמת תוכנית ל"הפרטה גואלת" של הדואר. לכאורה מדובר בתוכנית לשיפור השירות של החברה, אך מבחינת משרד האוצר, מטרתה העיקרית היא לנתק את חברת הדואר מקופת המדינה, שמימנה תוכניות הבראה במיליארדי שקלים בעשור האחרון, שכוללות בעצמן פגיעה בשירות לציבור.

מרכז המיון והחלוקה העירוני של דואר ישראל (נעם אלקלעי)
מרכז המיון והחלוקה העירוני של דואר ישראל (נעם אלקלעי)

הגברת מדיניות האכיפה של משרד התקשורת וההעלאה הדרמטית של סכומי העיצומים עלולים לשלוח מסר מרתיע למשקיעים המתעניינים ברכישת החברה. כך, יחד עם הניסיון להדיח את היו"ר המכהן מישאל וקנין, מוביל שר התקשורת שלמה קרעי מהלכים שצפויים לפגוע בתהליך ההפרטה של החברה. זאת על אף שהשר עדיין מצהיר על תמיכתו העקרונית בהפרטת הדואר, ולא שקל לבטל או לעכב אותה, למרות הנסיבות החדשות והקשות שיצרה המלחמה.

כיום מקדמת רשות החברות הממשלתיות את ההפרטה, למרות שהשלמתה מחייבת אישור בוועדת הכספים של הכנסת. הוועדה דנה אך ורק בתוכנית ההבראה. אישור להפרטה טרם ניתן, והנושא כלל לא נדון בוועדה.

דואר ישראל: "חלק מהליקויים תוקנו, הליכי השימוע לא הושלמו"

מדואר ישראל נמסר בתגובה להטלת העיצומים: "משרד התקשורת בחר לבצע את הביקורת דווקא בזמן שהחברה הייתה בעיצומו של מהלך פיטורי 1,000 עובדים, בהם מאות דוורים, כחלק מתוכנית ההבראה של הדואר שנחתמה עם המדינה. בבדיקות חוזרות שהמשרד עצמו ביצע התברר שחלק מהליקויים תוקנו. מצער שדווקא בימי מלחמה, שבהם עובדי דואר ישראל עוסקים מבוקר עד לילה באספקת שירותי דואר סדירים לציבור ולמאות אלפי ישראלים שנאלצו לעזוב את בתיהם, ובעיצומו של תהליך הפרטה, המשרד מוצא לנכון לצאת בהודעה זו בטרם הושלמו הליכי השימוע שהחברה זכאית להם על פי דין. החברה מתכוונת לעמוד על זכויותיה ולהבטיח שגם גוף פיקוח ממשלתי ינהג כלפיה בניקיון ידיים ודעת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!