דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / משרד התקשורת מבטיח 'הוזלה' אך נמנע מעימות עם בזק, על גב הציבור

הפחתת המחירים נוגעת רק לשימוש מתחרותיה של בזק בתעלות התקשורת שלה, והחלטות חשובות אחרות נדחו | הקושי של המשרד לפקח מביא להחלטות מתונות מדי, שנועדו להניא את בזק מלהתנגד

אינטרנט סיבים אופטיים (צילום: Shutterstock)
סיבים אופטיים. ייתכן שבזק תשיק מסלול סיטונאי מוזל לאינטרנט סיבים, אבל בעיית הכוח המונופולי שלה נשארת (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

במשרד התקשורת החליטו לעשות חצי עבודה. הפחתת המחירים שעליה הכריז נוגעת רק לשימוש בתשתית התעלות של בזק על ידי מתחרותיה.

לפי משרד התקשורת, השיקול העיקרי להחלטה היה לעודד מתחרות של בזק לפרוס סיבים כדי ליצור תחרות משמעותית בתשתית, ולא בשכירת הסיבים שבזק כבר הניחה.

ל'דבר' נודע כי מתחרותיה של בזק יעדיפו בשלב זה ליהנות מההנחה, ולא ממהרות להוסיף השקעות בסיבים חדשים. בפועל, זה צעד שמסייע למתחרות של בזק, אבל לא עוזר במיוחד לציבור. המשרד בחר לדחות החלטות נוספות לגבי עלויות הפיקוח שבזק גובה, ובייחוד לגבי על המחיר המפוקח שבו בזק משכירה קווים למתחרות, מה שישמר את מחירי בזק ברמה גבוהה יחסית.

ייתכן שבזק תשיק בקרוב מסלול סיטונאי מוזל שיאפשר למתחרותיה לשכור ממנה סיבים במהירות המינימלית – 300 מגה, כחלק מקבלת החלטות בהסכמה בין המשרד לחברה. ההסכמות האלו דומות לאלו שהנהיג משרד התקשורת בעשור הקודם, שלא יצאו לפועל ותקעו את שוק התקשורת לשנים רבות.

קבלת החלטות בהסכמה עם מפוקחים היא לא שיטה פסולה. אלא שמשרד התקשורת מגיע אליה "לא חמוש" ובוחר למתן את ההחלטות שלו, כדי למנוע מראש מבזק להתנגד, לעתור ואולי אף לעכב את ההחלטות. הדחייה עצמה עשויה להיות שווה לחברה יותר כסף ממה שהמשרד יחסוך לציבור.  

לבזק יתרון עצום כמונופול, ומשרד התקשורת מתקשה לפקח

הבעיה היסודית בשוק התקשורת היא ההפרטה של בזק, כמונופול בתחום תשתיות התקשורת, באופן שמעניק לה יתרון עצום על כל חברת תקשורת מתחרה. הפיקוח על מחירי בזק, תוך עדכונם בתדירות גבוהה, הוא משימה רגולטורית כבדת משקל. משרד התקשורת מעדיף לא לבצע אותה, בטענה שהוא מעודד תחרות. אלא שתחרות הוגנת בשוק הזה לא אפשרית.

לכן המשרד בחר במודל עקום יותר: הוא לא יבטיח מחירים הוגנים לציבור, אלא יפקח על מחירים סיטונאיים של בזק למתחרות. לא מדובר במשימה פשוטה בהרבה מאשר פיקוח ישיר על המחיר לצרכן. היא דורשת לבצע ניתוח כלכלי מדויק, לנהל תהליכי שימוע וקבלת החלטות, ולהתמודד עם תביעות אפשריות של מפוקחים. לשם כך צריך יכולות מקצועיות מפותחות בתחום הכלכלי והטכנולוגי, וגם רציפות פוליטית מינימלית.   

המשרד נכשל בכך בעבר בצורות רבות. במשך יותר מעשור הוא ניסה לשמור את מחירי בזק לציבור יקרים יותר מעשור, כדי לעודד תחרות. התחרות לא נוצרה, ולבסוף המשרד חזר בו. ההפרדה בין תשתית אינטרנט לספק אינטרנט, שיצרה "תחרות", היא צעד נוסף שבסופו של דבר המשרד ביטל.

חלק מהמתחרות הכריזו על העלאת המחירים לציבור

כעת המשרד מאפשר לבזק לשמור על מחיריה הגבוהים באינטרנט סיבים, וגם למתחרות שמוכנות לשכור את קווי בזק ולמכור אותם בהנחה לציבור. זאת ללא תאריך מוכרז לקבלת החלטה חדשה בנושא.

עם העננה הפוליטית על המשך כהונת הממשלה, מדובר בפרס שמן במיוחד לבזק. יש מתחרות, כמו 'גילת תקשורת', שהעלו את המחירים לציבור באופן מיידי, בהיעדר מענה מהמשרד שיוריד להן עלויות.

בנסיבות שנוצרו, לא בטוח שמשרד התקשורת מסוגל להשיג הרבה יותר. כדי להסתיר את כשלונו, הוא נמנע מפרסום חוות הדעת המקצועית של חברת הייעוץ AXON, לפיה ניתן היה להוריד את המחירים בצורה עמוקה בהרבה כבר לפני שנתיים.  

בהחלט יש לקוחות ששמחים לשלם לבזק מחיר גבוה ולזכות בשירות ברמה גבוהה ללא מתווכים, אך חלק גדול היה מעדיף אופציה זולה יותר ונגישה, שלא תמיד קיימת. 

בסופו של דבר, משרד התקשורת הוא משרד קטן שיש לו בעיקר שריר אחד שריר הרגולציה. ההחלטה האחרונה משקפת שגם השריר הזה לא מאוד חזק.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!