דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ב' באייר תשפ"ה 30.04.25
22.7°תל אביב
  • 19.8°ירושלים
  • 22.7°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 22.0°באר שבע
  • 31.6°אילת
  • 29.7°טבריה
  • 25.5°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

דובר הרלב"ד לשעבר: "פוטרתי כי ניסיתי להעיר את הציבור למצב בדרכים"

שרון ביידר, שהספיק לעבוד פחות מ-4 חודשים ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מספר בראיון על הבעיות בארגון והניסיון של משרד התחבורה לשלוט בו | "מאז תחילת המלחמה נהרגו מעל 700 בני אדם בדרכים, איך זה שלא מתנהלים שם כמו חדר מיון?"

זירת תאונה סמוך למחלף העמקים (צילום: מד"א)
זירת תאונה סמוך למחלף העמקים (צילום: מד"א)
אמיתי פרץ
אמיתי פרץ
כתב תשתיות וסביבה
צרו קשר עם המערכת:

שרון ביידר, דובר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) שפוטר בחודש ינואר, שובר שתיקה בראיון ל'דבר'. "פוטרתי כי ניסיתי להעיר את הציבור למצב בדרכים ופעלתי בתיאום מלא עם המנכ"ל. השרה לא אהבה את זה".

שרון ביידר (צילום: תמר מצפי)
שרון ביידר (צילום: תמר מצפי)

ביידר, שנכנס לתפקיד באוקטובר ופוטר במפתיע לאחר חודשים ספורים, מספר כי פוטר בהוראה ישירה משרת התחבורה, מירי רגב, משום שפרסם הודעה לתקשורת על המצב הקשה בדרכים, לאחר ששנת 2024 התבררה כשנה הקטלנית ביותר בדרכים מזה 18 שנה. "הלוי (יו"ר הרלב"ד, ניצב בדימוס יורם הלוי, א.פ.) העריך אותי, וגם אישר את ההודעה שלי. חבל לי שברגע האמת לא גיבה אותי מול השרה".

רשות לאומית ללא מנכ"ל ובשליטת השרה

"באתי לארגון כדי לתת מה שאני יכול, ולא הבנתי את הרוגע", אומר ביידר, שנכנס לתפקידו בשיאה של שנה חריגה מאוד בתאונות בדרכים. "מאז תחילת המלחמה נהרגו מעל 700 בני אדם בדרכים, איך זה שלא מתנהלים שם כמו חדר מיון?" ביידר נכנס לרלב"ד כשהיא מצויה גם במשבר כלכלי וארגוני עמוק, ללא מנכ"ל, ועם יו"ר חדש לאחר תקופה ארוכה ללא יו"ר. רק בסוף נובמבר, בצל ביקורת חמורה מוועדת הכלכלה על שבירת שיאי ההרוגים, מונה גלעד כהן לתפקיד המנכ"ל, לאחר כשנה שהתפקיד לא אויש.

גילי (גלעד) כהן (צילום: אתר משרד התחבורה)
גילי (גלעד) כהן (צילום: אתר משרד התחבורה)

למרות הקושי הארגוני, לדברי ביידר, מינויו של המנכ"ל החדש לא שינה את המצב. "אנחנו בשנה הכי קטלנית בדרכים מזה שני עשורים, ומה אני רואה, במקום עבודה מסביב לשעון? מנכ"ל חדש שלא מזיז הרבה". 

ביידר מתאר מציאות של משרד תחבורה שמתערב בגסות בנעשה ברלב"ד. למרות שמקובל במשרדי ממשלה כי רוחו של השר ומדיניותו משפיעה על החלטות הדרגים תחתיו, יש לציין כי הרלב"ד היא רשות לאומית, כלומר מפוקחת על ידי משרד התחבורה, אך לא כפופה לו, אלא מנוהלת על ידי ועד מנהל של אנשי ציבור בהתנדבות.

בפועל, כוחה של השרה עדיין רב, ובמידה רבה היא זו שהכתיבה את המינויים בהנהגת הרשות, ודרכם גם את מדיניותה. השיא, לפי ביידר, כלל דרישה חריגה של דובר המשרד, שביקש שכל הודעה של דוברות הרלב"ד תעבור דרכו, וכן ניסיון של השרה לצנזר ביקורת על המשטרה. 

שרת התחבורה מירי רגב (צילום: דוד טברסקי)
שרת התחבורה מירי רגב (צילום: דוד טברסקי)

"בסוף הם מנסים לחפות על זה שלא קורה משהו. אמרו שתהיה ועדת שרים שתטפל בעלייה במספרי ההרוגים, אז אמרו. אני ניסיתי לעשות דברים בארגון, שאנשים במדינה יבינו את חומרת המצב, את ההזנחה, את האכיפה המשטרתית שבמשבר וגורמת לחללים בנפש. אבל הם לא רצו שאעורר לזה את הציבור". 

הפקרה באכיפה, עלייה בתאונות

משבר האכיפה אליו מתייחס ביידר הוא על פי מומחים רבים הגורם המוביל לעלייה התלולה במספרי ההרוגים בשנה האחרונה. "היה משהו שחשוב שהציבור ידע, אבל מאז שבן גביר הוא השר לביטחון לאומי, השרה כנראה לא מעוניינת שידברו על המשטרה". אמר ביידר, שניכר כי הוא מודאג מהמצב כיום בדרכים וברלב"ד. "בסוף, רציתי לעבוד בארגון שאני יכול לישון בו בלילה. אני לא יכול לעשות את זה כשכל-כך הרבה אנשים נהרגים, ומי שאחראים על זה יושבים על הידיים". 

אזהרותיו של ביידר לגבי משבר האכיפה מגיעים על רקע מספר גילויים מטרידים, לאחר שבמהלך השנה נחשף בכתבתו של אודי עציון ב"וואלה! רכב" כי מספרי דו"חות התנועה ירדו בעשרות אחוזים עקב תהליכים לוגיסטיים הקשורים להחלפת המצלמות; וכן נחשף ב'דבר' כי מחצית מהאופנוענים שנהרגו במחצית הראשונה של 2024 לא החזיקו ברישיון מתאים או ברישיון בכלל.

יו"ר הלב"ד ניצב (בדימוס) יורם הלוי, בתקופת שירותו במשטרה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90).
יו"ר הלב"ד ניצב (בדימוס) יורם הלוי, בתקופת שירותו במשטרה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90).

בסוף אותה שנה נחשף ב'דבר' כי נתוני הנפגעים בדרכים שהעבירה המשטרה ללמ"ס והתפרסמו לציבור היו נמוכים דרמטית ממספרם בפועל, משום שלמשטרה לא היו די מפקחים בכדי לבדוק את כל המקרים.  "הנתונים מדברים בעד עצמם", אמר יו"ר הרשות, ניצב בדימוס יורם הלוי על מצב תאונות הדרכים. "זאת מציאות קשה ומדאיגה ותמרור אזהרה ברור".

תחבורה במשבר 

גם לפני דבריו של ביידר, התריעו רבים כי הרלב"ד היא רשות במשבר. בנוסף לקיצוצים רחבים ומתמשכים בתקציבה (מהם שניים רק השנה) שאיימו על תוכניות הליבה שלה, הרלב"ד נמצאת גם במשבר ארגוני. הרשות שרדה תקופה לא מבוטלת ללא יו"ר וללא מנכ"ל, זאת לאחר שבעלי התפקידים הקודמים, היו"ר אבי נאור, והמנכ"ל ארז קיטה, התפטרו. השניים, שמונו על ידי השרה הקודמת מרב מיכאלי, נתפסו לפי גורמים במשרד התחבורה כמקורבים למיכאלי. השניים הביעו מורת רוח מהעבודה עם השרה רגב, שלטענתם התנכלה להם, ולבסוף התפטרו לפני כשנה במחאה על אוזלת ידה של הרלב"ד וקשירת ידיה בהתמודדות עם העלייה המטאורית במספרי ההרוגים בדרכים. 

בסופו של דבר, לאחר תקופה ללא הנהגה, מונה בסוף נובמבר 2023 היו"ר הנוכחי יורם הלוי, אולם תפקיד המנכ"ל נותר ריק במשך למעלה משנה וחצי, עד למינויו של גלעד כהן בסוף נובמבר 2024, שנתפס כמקורב של השרה. מצב דומה התרחש גם ברשות שדות התעופה, שגם בה התפטרו שני בעלי התפקידים הראשיים בשל סכסוכים עם השרה, ומנכ"ל חדש מונה לה רק לאחרונה. 

ביידר גם לא הראשון שמביע מורת רוח מאוזלת ידה של הרשות, או מפנה אצבע מאשימה למשרד התחבורה. מלבד היו"ר והמנכל הקודמים, ביולי התפטר במחאה על המצב גם ח"כ בועז טופורובסקי, יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, ואמר כי "לא יסכים לקחת חלק בתיאטרון הבובות הזה".

לקראת סוף 2024, מעט לפני מינוי של גלעד כהן, התבטאו גם יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת דוד ביטן וסגנו שלום דנינו, נגד אוזלת ידו של משרד התחבורה, ואף ניסו לקדם הצעה להעביר את הרלב"ד ממשרד התחבורה למשרד רה"מ. "אני לא מרגיש שאני יכול לסמוך עליכם שתשמרו על הרלב"ד" אמר היו"ר ביטון לנציגי משרד התחבורה, באחד משני ימי החירום שכינסה הועדה בנושא, אליהם השרה רגב, סגן השרה אורי מקלב, או מנכ"ל המשרד משה בן זקן, לא טרחו להגיע, ומשרד התחבורה אף לא השיב לשאילתות שנשלחו אליו בנושא. 

מהרלב"ד נמסר בתגובה: "הרשות נאבקת במסירות ובמאמצים רבים כדי להילחם בתאונות הדרכים. עשרות עובדים ומאות מתנדבים עושים זאת כמשימת חייהם. הרלב״ד מפעילה מערך חינוך, מחקר והסברה, אנו פועלים בשיתוף פעולה ובתיאום מלא עם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ומשטרת ישראל".

"משרד פרו אסטרטגיה זכה באספקת שירותי דוברות לרלב״ד, ולבקשתנו, הוחלף על ידם היועץ המטפל בתיק. הרלב״ד כפופה למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, ואך טבעי שיתבצע סנכרון בנושאי הסברה. למען הסר ספק, למר ביידר אין ולא היה כל קשר עם שרת התחבורה מירי רגב וככל הידוע לנו היא איננה מכירה אותו".

"טענותיו של ה"דובר" מר ביידר בכתבה מעלות תמיהה מפני שאם הדברים מתנהלים כפי שתיאר, לא ברור מדוע ביקש חרף זאת להמשיך בתפקידו – בקשה שנדחתה על הסף משיקולים מקצועיים. מפאת כבודו ועל מנת שלא לפגוע בעתידו המקצועי, לא נרחיב מעבר לאמור לעיל על הסיבות לבקשה להחלפתו. אנו מאחלים לו הצלחה ומקווים שיפיק לקחים להמשך דרכו המקצועית". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!