דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / אלימות כלפי מורים: עיצומים בבתיה"ס היסודיים בשני יישובים

הסתדרות המורים הכריזה על שביתות מחאה קצרות ברחובות ובצור יגאל | מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד: "קוראת לשר החינוך להפסיק לגרור רגליים" | ועדת השרים לחקיקה תדון בשבוע הבא בהצעת של ארגון המורים למלחמה בתופעה

חצר בית ספר. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).
חצר בית ספר. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).
דוד טברסקי

גל האלימות בבתי הספר ממשיך: הסתדרות המורים הודיעה כי תשבית היום (חמישי), החל מהשעה 10:00 ולמשך שעתיים, את הלימודים ברחובות, זאת בתגובה לשני מקרים של אלימות כלפי עובדי הוראה שהתרחשו בעיר לאחרונה. על פי הודעת ההסתדרות, התקבל היום דיווח מאחד מבתי הספר היסודיים ברחובות, על אלימות מצד תלמיד כיתה ג' כנגד מנהל בית הספר,  אירוע דומה נרשם ברחובות גם בשבוע שעבר. בית הספר נוף צורים בצור יגאל יושבת לשעתיים, והלימודים בו יתחילו בשעה 10:00, זאת בעקבות תקיפת מנהלת בית הספר על ידי אחד האבות.

"מדי יום אנחנו מתמודדים עם מעשי אלימות כלפי עובדי הוראה, שחשים מופקרים ובודדים" אמרה מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן-דוד, "למרות פניותינו החוזרות ונשנות המדינה עדיין לא לוקחת אחריות. אני קוראת שוב לשר החינוך לכנס את כלל הגורמים הרלוונטיים ולהפסיק לגרור רגליים".

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד (צילום: תומר ניוברג/ פלאש 90).
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד (צילום: תומר ניוברג/ פלאש 90).

עוד הודיעה בן-דוד על מנגנון טיפול חדש להתמודדות עם הנושא, שעל יצירתו עמלה הסתדרות המורים בימים אלה ויהיה מבוסס על שיתוף פעולה בין כל הגופים: חינוך, רווחה ומשטרה. "לכל עובד הוראה בישראל צריך שיהיה ברור מה הוא עושה במקרים כאלו" הסבירה, "הכללים יעשו סדר למורים, לתלמידים ולהורים ויחזירו את סמכות המורה שאבדה".

לדבריה, מנגנון הטיפול המידי יכלול: גורמים מטפלים, גורמי אכיפה, שינוי שיטת הענישה, הוספת תקנים לתפקידים טיפוליים כמו יועצת ופסיכולוגית לצד רכז מוגנות, ובמקביל חובת דיווח וקביעת מדרג ענישה.

בשבועות האחרונים דווח על מספר מקרי אלימות חמורים של תלמידים כלפי אנשי חינוך. ביום שישי האחרון ביטל ארגון המורים שביתה שהייתה אמורה להיערך בכל מערכת החינוך במחאה על התגברות מקרי האלימות כלפי מורים, זאת לאחר שמנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב הודיע בכתב ליו"ר הארגון, רן ארז, כי הצעת החוק אותה יזם הארגון למאבק באלימות נגד מורי ישראל, והשוואת מעמד המורה בישראל בחוק למעמד של עובד ציבור, תובא לאישור וועדת שרים לחקיקה ביום ראשון, ה-10.12, ותקודם בהליך מזורז בכנסת.

ארגון המורים הכריז על השביתה במטרה להביא לקידום הצעת החוק, אחרי שנאבק למעלה משנה כדי להוציא את המדינה מאדישותה לנושא. הארגון דרש את אישור החוק, אותו יזם כבר באוגוסט שעבר, בשל התגברות מקרי האלימות. לפני כחודש, השביתה  הסתדרות המורים את הלימודים בחלק מבתי הספר ודרשה מהמורים להעביר שעת חינוך מיוחדת לכל התלמידים על המצב.

ע"פ בדיקה של ארגון המורים העל יסודי, בשנת 2016 דיווחו 32,400 מורים על אלימות מילולית שהופנתה כלפיהם, 4,800 מורים דיווחו על פגיעה ברכושם ו-3,000 מורים נתקלו באלימות פיזית שהופנתה כנגדם. סקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה בקרב 400 מורים ,המהווים מדגם מייצג, מצא כי 55% מהם חוו אלימות מילולית מצד תלמידיהם, 42% נחשפו לביטויים פוגעים מצד הורים, 5% מהנסקרים העידו שנפלו קרבן לאלימות פיזית ו-5% סבלו מפגיעה ברכושם – ברוב המקרים מדובר ברכבם.

שיעור מקרי האלימות כלפי מורי העל-יסודיים. גרפיקה: דבר ראשון.
שיעור מקרי האלימות כלפי מורי העל-יסודיים. גרפיקה: דבר ראשון.

בשנים האחרונות נרשמה מגמת עלייה קלה בדיווחים על אלימות כלפי מורים בשנים האחרונות. יו"ר ארגון המורים אמר בעבר כי על משרד החינוך לבחון אם הכספים המוקצים לנושא מכוונים באופן נכון ויעיל כדי להילחם בתופעה.

אל מול זה, אנשי חינוך וחוקרי חינוך מבקשים לבחון את תופעת האלימות כלפי מורים כחלק ממגה מתמשכת של שחיקת מעמד המורה, המתבטאת ביחס החברתי של הציבור כלפי המורים כנותני שירות, אי חינוך לערכים של הפגנת כבוד כלפי מבוגרים וציבורים גדולים בחברה הישראלית, ובהם ילדים רבים, אשר חיים בבתים במצב כלכלי קשה – דבר המשפיע ישירות על התנהגותם וחווייתם בסביבה הבית ספרית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!