דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

איכות הסביבה / הנוער שהגיע למצעד האקלים יחיה פה אחרי 2030 וכועס על חוסר המדיניות

האלפים שהגיעו למצעד האקלים בת"א דרשו מהמנהיגים שינוי מדיניות כולל בתחבורה הציבורית, במשאבי הטבע, באנרגיה ירוקה ועוד | למרות הדוחות מבהילים על העתיד הקרוב, שינויי אקלים ובריאות הציבור - הנושא הסביבתי עדיין לא מטריד את מרבית הישראלים

מצעד האקלים (צילום ארכיון: החברה להגנת הטבע)
מצעד האקלים (צילום ארכיון: החברה להגנת הטבע)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

אלפי בני אדם צעדו ביום שישי במצעד האקלים בדרישה להתמודד עם משבר האקלים ובמחאה על מדיניות הממשלה, שמפקירה לטענתם את אזרחיה בנושאי בריאות הציבור, זיהום אוויר ומים, תחבורה ציבורית ועוד שלל נושאים. בין אלפי הצועדים בלטו במיוחד בני נוער ותלמידים מבתי ספר יסודיים ועד תיכון. אותם בני נוער הם דור שעתיד לספוג את מרבית ההשלכות אם לא נצליח לעצור את ההתחממות הגלובלית, כפי שמזהיר דו"ח שהוציא פאנל האקלים של האו"ם מאוקטובר האחרון. בלטו בהעדרם באירוע, נציגי מפלגות הימין וגופי התקשורת.

האירוע שמתקיים מאז 2014 בישראל וברחבי העולם מבקש לעורר מודעות למשבר האקלים ולהשלכותיו על עתיד האנושות וכדור הארץ. כבר היום ניתן לראות התגברות של מקרי בצורות, שיטפונות, סופות טרופיות ושיאים קיצוניים של חום ברחבי הגלובוס בעקבות ההתחממות הגלובלית.

מצעד האקלים 2019 (קרדיט: החברה להגנת הטבע)
מצעד האקלים 2019 (קרדיט: החברה להגנת הטבע)

"הנוער מתעורר, כי העולם בוער", "אם אין לי עתיד למה לי להיות תלמיד" ו-"אני מתכננת לחיות אחרי 2030" היו בין שלל הסיסמאות שנשמעו מבני הנוער שהגיעו למחות כנגד המדיניות שמפקירה לטענתם את הדור שלהם, ומשאירה אותם להתמודד עם ההשלכות הקשות שיהיו לשינוי האקלים.

דור המחר

"אני מקווה שייספרו את בני הנוער" אמר ל'דבר ראשון' ד"ר יונתן אייקנבאום מנהל קמפיינים בגרינפיס ישראל. "בסופו של דבר באים הרבה בני נוער ונותנים את קולם במאבק, והחשש שלי הוא שהממשלה לא תתייחס ובסוף הם ילמדו שיעור לא טוב על הדמוקרטיה". בחודשים האחרונים החלה תנועת תלמידים כלל עולמית בדרישה של הדור הצעיר שאיננו בעל זכות הצבעה ממשלות העולם להתמודד עם משבר האקלים. ובשבוע שעבר אף התקיימו ברחבי העולם ובישראל בה לקחו חלק כ-1,500 בני נוער שביתות תלמידים והפגנות במחאה.

המסרים במצעד היו מגוונים מאד, בהתאם לתפישה הרואה באקלים ובסביבה סוגיות שנוגעת להרבה יותר מאשר שמירה על הטבע גרידא. בין היתר היו קריאות לעידוד תחבורה ציבורית, להרחבת הרפואה הציבורית, לתמיכה בפריפריה, טבעונות, אנרגיות מתחדשות, קריאות כנגד קשרי הון-שלטון וכוחם העולה של בעלי ההון בחברה הישראלית, תעשיית האופנה המזהמת, וכן קריאות לקיום משותף וכנגד גזענות כלפי אוכלוסיות שונות בישראל.

מועמדי רשימת כחול לבן מיקי חיימוביץ', ח"כ יעל גרמן, אורלי פרומן ואלון טל במצעד האקלים 2019 (ללא קרדיט)
מועמדי רשימת כחול לבן מיקי חיימוביץ', ח"כ יעל גרמן, אורלי פרומן ואלון טל במצעד האקלים 2019 (ללא קרדיט)

המצעד התקיים בתל אביב ומשך אליו צועדים מרחבי הארץ, ביניהם בלטו תושבי מפרץ חיפה, אזור חוף הכרמל ועמק יזרעאל, שמנהלים כל אחד בתחומו מאבקים סביבתיים כנגד מדיניות משרדי הממשלה מול מפעלים מזהמים במפרץ חיפה ותכניות להקמת אסדות גז בחוף דור ומתן יד חופשית לחברות פרטיות לנהל בעצמן את הליך קביעת המיקום של תחנות חשמל בגז בקרבת תושבים. בנוסף הגיעו פעילים משלל הארגוני הסביבה, מגמה ירוקה, גרינפיס, אקופיס, החברה להגנת הטבע צלול ועוד שלל ארגונים.

איכות הסביבה זו סוגיה שמאלית?

בעצרת בסיום המצעד נאמה אורי נחמני, פעילה בארגון מגמה ירוקה ואחת ממארגנות המצעד ואמרה כי "אנחנו נבחר רק בממשלה שתשים על ראש סדר העדיפויות שלה את משבר האקלים, זה למען העתיד של כולנו. אין לנו זמן לחכות, זה בוער עכשיו! לעצור את משבר האקלים זו המשימה החשובה ביותר של הדור שלי, זו המשימה של כל אחד ואחת מכם, ואנחנו לא נפסיק עד שהשינוי יגיע, ישראל דורשת אנרגיה מתחדשת!"

המצעד התקיים השנה 11 יום בלבד לפני הבחירות לכנסת ה-21. למרות החשיבות הרבה של הבחירות הקרובות וההבנה כי למדיניות שתקבע על-ידי הממשלה והכנסת הבאות על היקף פליטות גזי החממה של ישראל עד 2030, ועל המוכנות של ישראל להתמודדות עם שינוי האקלים מקבל הנושא הסביבתי נפח קטן יחסית בשיח על הבחירות והתייחסות המפלגות.

מבין המפלגות השונות הגיעו נציגים של 'כחול לבן'; מיקי חיימוביץ', ח"כ יעל גרמן, אורלי פרומן ופרופ' אלון טל, מהעבודה; ח"כ יעל כהן פארן, ויו"ר המפלגה אבי גבאי' ומרצ שראש המפלגה ח"כ תמר זנדברג הגיעה גם היא וכן צעד גוש מטעם מפלגת חד"ש. בלטו בהעדרם נציגי מפלגות הימין' שלמרות מספר שלטים בעד הליכוד או איחוד מפלגות הימין לא שלחו אף נציג ולא היה גוש של פעילי המפלגות. בנוסף אליהם בלטו בהעדרם כלי התקשורת השונים.

התחממות הגלובלית נגרמת בעקבות העלייה המאסיבית בגזי חממה מאז תחילת המהפכה התעשייתית והקונצנזוס המדעי קובע כי נדרשת פעולה מהירה של צמצום פליטת גזי החממה בלפחות 45% בעשור הקרוב. בין השאר מזהירים המומחים כי אם תגבר תופעות התחממות הגלובלית, יהיו קשיים רציניים במענה על ביקושים למים ומזון ברחבי העולם, דבר שייצור עלייה של מהגרי אקלים ויערער את ביטחונן של מדינות העולם כולו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!