דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איכות הסביבה

מצעד האקלים 2019 / פעילים סביבתיים וחברתיים יצעדו בשישי הקרוב למען האנושות וכדור הארץ

הפעילים מתריעים כי האנושות נמצאת קרובה לנקודת אל-חזור במאבק בהתחממות הגלובלית וקוראים לפעול באופן מיידי לצמצום פליטת גזי חממה | למרות הבחירות הקרובות, נראה שהפוליטיקאים אדישים

מצעד האקלים 2018 (קרדיט: אודול)
מצעד האקלים 2018 (קרדיט: אודול)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

ביום שישי הקרוב יתקיים בתל אביב מצעד האקלים שמוגדר כאירוע הסביבתי הגדול בישראל. המצעד מתקיים השנה לאור דו"ח שהוציא פאנל האקלים של האו"ם הקובע כי לאנושות חלון זמן קצר של 12 שנים בלבד בו ניתן יהיה לעצור את ההתחממות הגלובלית על 1.5 מעלות צלזיוס בלבד בהשוואה לעידן הטרום תעשייתי. המצעד הינו שיתוף פעולה של ארגון "מגמה ירוקה" עם פעילים חברתיים ופוליטיים ומספר רחב של ארגוני סביבה וחברה, ארגוני עובדים וגופי חינוך שהתאגדו יחד בקריאה משותפת אל מול משבר האקלים.

המצעד יתחיל בשעה 9:30 בגן מאיר ויכלול צעדה לקריית הממשלה שם תתקיים עצרת עם דוברים שייחשפו במהלך השבוע וכן הופעות של להקת הדג נחש, יעל דקלבאום וזמרת הראפ אקו. האירוע שמתקיים מאז 2014 בישראל וברחבי העולם מבקש לעורר מודעות למשבר האקלים ולהשלכותיו על עתיד האנושות וכדור הארץ. כבר היום ניתן לראות התגברות של מקרי בצורות, שיטפונות, סופות טרופיות ושיאים קיצוניים של חום ברחבי הגלובוס בעקבות ההתחממות הגלובלית.

התחממות הגלובלית נגרמת בעקבות העלייה המאסיבית בגזי חממה מאז תחילת המהפכה התעשייתית והקונצנזוס המדעי קובע כי נדרשת פעולה מהירה של צמצום פליטת גזי החממה בלפחות 45% בעשור הקרוב. בין השאר מזהירים המומחים כי אם תגבר תופעות התחממות הגלובלית, יהיו קשיים רציניים במענה על ביקושים למים ומזון ברחבי העולם, דבר שייצור עלייה של מהגרי אקלים ויערער את ביטחונן של מדינות העולם כולו.

"אנו בעיצומו של משבר אקלים שמסכן את כולנו. זוהי נקודת זמן קריטית בהיסטוריה האנושית, המחייבת אותנו לקום ולפעול. משבר המתבטא בעלייה בתדירות ובעוצמה של אסונות טבע, בצורות ושריפות ענק, ומשקף את יחסי הכוח הפוליטיים, בהם צמצום ההשפעה האזרחית לטובת שלטון של אוליגרכיה תאגידית", נכתב בקריאה למצעד. בנוסף מדגישים המארגנים את היות המזרח התיכון וישראל מוקד מרכזי לתופעות התחממות הגלובלית, דבר שניתן לראות כבר כעת ברצף שנות הבצורת שהיו כאן עד לאחרונה וגרמו בין היתר למשבר עמוק במשק המים.

בין היתר קוראים מארגני המצעד להפחית באופן מידי את פליטות גזי החממה הגורמות למשבר האקלים ולהשקיע במעבר מהיר וצודק לאנרגיות מתחדשות, להוציא את התעשיות המזהמות מריכוזי אוכלוסין ולהחליף את התעשיות המזהמות בתעשיות נקיות, לפעול להגנה על מרחבי המחייה והשטחים הפתוחים, להגן ולקדם שמורות טבע בהן הסביבה הימית והחופית ולשמור על המערכות האקולוגיות המגוונות שבארץ.

מצעד האקלים 2018 (קרדיט: אודול)
מצעד האקלים 2018 (קרדיט: אודול)

בנוסף מדגישים בארגוני הסביבה השונים כי צדק אקלימי הוא צדק חברתי הוא צדק כלכלי ולכן קוראים לשיתוף פעולה וסולידריות בחברה הישראלית ולדאוג ליצירת מעבר הגון שלא יפגע במעמדם ופרנסתם של העובדים בתעשיות השונות ותתאפשר להם הזכות להתאגד ללא הפרעה, תוך הבטחת שכר מתגמל וביטחון תעסוקתי הוגן.

"בואו למצעד האקלים, כי משבר האקלים הוא המשבר החמור של דורנו. נותרו לנו פחות מ-12 שנה לנקודת האל-חזור, ואנחנו חייבים לפעול עכשיו", אמר ל'דבר ראשון' עמרי בללי, ממארגני מצעד האקלים מטעם ארגון מגמה ירוקה, והזמין את כלל הציבור להגיע בהמוניו. "זה הזמן לקחת בחזרה את הכוח לידיים שלנו, ולא להשלים עם פוליטיקה בה טייקוני הגז ויתר בעלי ההון מוכרים את החיים והעתיד שלנו תמורת הרווחים שלהם. במקום תחרות דורסנית, עלינו לבסס פוליטיקה של שיתוף פעולה וחלוקת משאבים צודקת, וכשפוליטיקאים ציניים לא עושים דבר ורק מנסים לשסות ולהפריד, זה הזמן שלנו לייצר שותפות במאבק על הבריאות ועל החיים שלנו".

מצעד האקלים 2018 (קרדיט: אודול)
מצעד האקלים 2018 (קרדיט: אודול)

המצעד יתקיים השנה 11 יום בלבד לפני הבחירות לכנסת ה-21. למרות החשיבות הרבה של הבחירות הקרובות וההבנה כי למדיניות שתקבע על-ידי הממשלה והכנסת הבאות על היקף פליטות גזי החממה של ישראל עד 2030, ועל המוכנות של ישראל להתמודדות עם שינוי האקלים, מקבל הנושא הסביבתי נפח קטן יחסית בשיח על הבחירות והתייחסות המפלגות. בין הפוליטיקאים שצפויים בכל זאת להגיע נמצאות חברת הכנסת יעל כהן פארן (העבודה), מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) וחבר הכנסת דב חנין שלא יתמודד בבחירות הקרובות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!