דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקשורת

בעיות בתקשורת / משרד התקשורת אישר להוט לספק אינטרנט איטי יותר ביישובי הפריפריה

שר התקשורת דודי אמסלם פטר את חברת הוט מחובת הפריסה הארצית, ואיפשר לה לספק שירות באיכות ירודה בהרבה ל-220 ישובים - הקלה שלא ניתנה לבזק | הוט: "מגיעים ל-92% מבתי האם"

חיבור אינטרנט איטי (צילום: sutterstock)
חיבור אינטרנט איטי (צילום: sutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד התקשורת הודיע היום (ראשון) כי "220 ישובים בפריפריה יזכו לקבל את שירותי הוט טלקום". השר דוד אמסלם התיר סדרה של הקלות וחלופות לפריסת כבלים במהירות 500 מגה, במתן שירות אלחוטי ב-220 יישובים, במהירות 30 מגה בלבד. הוט תחויב להעניק הנחה במחיר בתצורה זו, ולשדרג בעתיד את המהירות ל-100 מגה. מאז הקמתה לא סיפקה הוט טלקום שירותי טלפוניה ואינטרנט לישובים אלה.

שר התקשורת דוד אמסלם: ״נאכוף את חובת הוט להעניק שרות אחיד ללא אפליה לכלל הציבור ובכל נקודה ברחבי הארץ". אך בדיקת הפרטים בהודעת המשרד מעלה מספר קשיים: כבר היום המשרד מחייב את הוט להעניק שירותי טלוויזיה ואינטרנט בכל יישוב בארץ, בתצורה אלחוטית, במתכונת זמנית, עד להכרעה הנוכחית. חברת הוט מבקשת להתיר לה פטור מלא מהנחת כבלים ב-220 יישובים בהם איננה פרוסה, וממילא לא לפרוס כבלים בשטחי יהודה ושומרון, אליהם לא נדרשה מעולם, בשונה מחברת בזק.

אף שלשתי החברות רישיון של מפעיל פנים ארצי המחויב, לכאורה, בפריסה כלל ארצית, הדרישות מהם, גם בשטחי יהודה ושומרון, שונות. במשרד התקשורת הוציאו הבהרה תמוהה לפיה המשרד יפעל לכך שהמנהל האזרחי יחייב את הוט לספק שידורים באופן אלחוטי גם ביהודה ושומרון בתנאים דומים. המשרד מציין כי הוט פועלת בשטחים אלו באמצעות רשת PHI, אשר בבעלותה ביחד עם חברת פרטנר. לעומת זאת, המשרד השמיט את העובדה כי הפריסה הסלולרית בשטחי יהודה ושומרון מסובסדת בכספי ציבור.

החלטת השר אמסלם התקבלה בעקבות המלצת "הוועדה המייעצת לפריסה אוניברסלית", שלא לחייב את הוט בהנחת כבלים ולהסתפק בחלופה של שירות אלחוטי.לפי ההודעה, הוועדה התכנסה היום (ראשון) והציגה לשר את המלצותיה לאחר חודשים של דיונים בנושא. השר אמסלם קיבל את המלצת הוועדה וחתם על מסמך ההחלטה.

מדברי שר התקשורת דוד אמסלם: ״חובת הוט טלקום היא להעניק לכלל הציבור שירות אחיד, ללא אפליה, לכל נקודה ברחבי הארץ. מטרת המהלך היא לאפשר לכל אזרח במדינה לקבל את מכלול השירותים שמוצע על ידי החברה בכל עיר, ישוב, כפר וקיבוץ, גם המרוחקים ביותר. אני מודה לחברי הוועדה על העבודה היסודית, המקצועית והחשובה״. בשיחות סגורות, אמר אמסלם בעבר, כי יתייחס בכובד ראש לטענות מהסוג הצרכני כנגד חברות התקשורת. כעת, אמסלם אישר את ההחלטה ש"בושלה" במשרד לפני כהונתו, ללא כל הערות מיוחדות, תוך מתן אישור מהמשרד לשירות המפלה לרעה מאות ישובים בפריפריה.

"ללא אפליה", גרסת משרד התקשורת: 30 מגה במקום 500

רשת הכבלים של הוט מסוגלת לספק חיבור לאינטרנט במהירות של 500 מגהביט. ההחלטה הנוכחית איננה מביאה לידי שירות אחיד ללא אפליה, כפי שטוען השר, אלא מחייבת אספקת חיבור לאינטרנט במהירות 30 מגה בלבד, המתאים לצפיה בשני מכשירים לכל היותר באיכות HD.

שר התקשורת אמסלם והמנכ"ל נתי כהן (צילום: ארז רביב)
שר התקשורת אמסלם והמנכ"ל נתי כהן (צילום: ארז רביב)

כאשר חברת YES וגם חברת HOT מתחילות במהלכים של שינוי טכנולוגי משידורי כבלים ולווין לשידורים בשיטת OTT  – כלומר, על גבי רשת האינטרנט, הרי שמהירות החיבור לאינטרנט היא גורם שחשיבותו הולכת ועולה, ביחס לאיכות שידורי התקשורת שיתקבלו – טלפוניה, שידורי וידאו וגלישה ברשת – כשכולם מתבצעים על גבי אותם תשתיות. 

המלצות הועדה מכירות בהבדל ואומרות כי מדובר בשירות "דומה ולא זהה". לפי ההמלצות, "חלופה זו מגלמת את האיזון הראוי לעניין טובת הציבור בין התועלת המתקבלת מאספקת השירותים ביישובים נעדרי תשתית הוט טלקום ובין העלויות הכרוכות בכך". קביעה זו בולטת בחריגותה לגבי מדיניות המשרד כלפי בזק, המסרבת עד כה לבקשותיה של בזק, להקל בחובת הפריסה הכלל ארצית לגבי רשת הסיבים. זאת ועוד – חברת הוט תורשה להעביר את השירותים שלה בכל רשת סלולרית, ולאו דווקא ברשת של חברה הקשורה אליה, כלומר, באותם יישובים להוט יש אופציה לפרוס תשתית, או לשכור אותה מכל חברה מתחרה אחרת.

מהמשרד נמסר כי: "הוט טלקום תספק את שירותיה על בסיס טכנולוגיות חלופיות בישובים בהם היא לא פרושה, בהתחשב בשינויים הטכנולוגיים והתחרותיים ושינויי האסדרה (רגולציה) שחלו בשנים האחרונות ומפורטים במסמך ההחלטההחלטה זו אינה חלה על ישובים בהם קיימת תשתית כבלים של הוט טלקום (כ-92% ממשקי הבית בישראל)".

היתרון הברור שמצוין בהחלטה זו הוא הפעלת השירותים "באופן מיידי". יתרון זה אינו ממשי, מפני שהוט כבר מספקת את שירותיה דרך רשת אלחוטית לכל דורש, במסגרת החלטה זמנית קודמת, במתכונת דומה. היתרון העיקרי בהחלטה הוא לחברת הוט עצמה, שנחסכה ממנה חובת השקעה המוערכת -ב800 מליון עד מיליארד ש"ח.

האם הוט עמדה בכללי שנקבעו בהחלטות הדחייה הקודמות?

כנגד הוט מתנהל משפט בסוגיה זו ממש, בתלונה שהוגשה על ידי עמותת "הצלחה". בכתבי טענותיה, מציינת הוט כי אין זה מקובל בעולם לחייב יותר ממפעיל אחד בפריסה כלל ארצית מלאה, וכי ההשקעות הנדרשות לכך לא יוכלו להחזיר את עצמן בשום טווח זמן. גם אם הוט צודקת ברמה העובדתית, הרי שהחברה הייתה מודעת לתנאי הרישיון שלה, שהוכתבו עוד לפני כ-15 שנה, ונהנתה עד כה מסדרת החלטות דחייה, שזכו לביקורת בבית המשפט.

השופט אלכס שטיין היה חריף בביקורתו כשאמר: "יש פה שחקן ששולט על הרגולטור וזה לא יכול לעשות שום דבר. זאת אינדיקציה לכך שמי ששולט במצב זה הוט, זה מה שאדוני אומר. אם זה לא היה ככה היו פועלים לפי התקנות. זה בכלל לא משנה, מה שמשנה שיש פה מצב חוקי וצריך לקיים אותו". דיון נוסף בעתירה יתקיים באוקטובר.

העותרים, באמצעות עו"ד אסף פינק, גם פנו לוועדה המייעצת וערערו על התחשיב הכלכלי של הועדה, וכן על עיקרי ההמלצות כולן. לטענתם, הגבלת המהירות ל-30 מגה בלבד, אינה יכולה להיחשב כמתן מענה ליישובים בעלי ביקוש נמוך לשירותי הוט, משום שעצם המגבלה מובילה לביקוש נמוך. עוד טענו העוררים, כי הוט לא עמדה בדרישות של החלטות קודמות, ועד היום איננה מספקת שירות בישוב בית מאיר בתשתיות עצמיות וביישוב רהט, באמצעות רשת של אחר. עוד נטען, כי בניגוד להקלות שכבר אושרו להוט, השירות בגישה אלחוטית אינו רק נחות יותר, אלא גם יקר יותר בכ-600 עד 900 ש"ח בכל שנה למשק בית, תלוי במסלול: " בניגוד מוחלט להחלטת השר הנגבי, לקוחות הוט מערכות אינם מקבלים את שירותי הטלוויזיה במחיר זהה, הם אינם נמנעים מחיוב כפול ולבטח שאינם נהנים מאיכות דומה של שירותים".

מהוט נמסר בעבר: "הוט פועלת בהתאם להחלטות המשרד בכל הנוגע לפריסת תשתיותיה. רשת החברה בפריסה ארצית רחבה מגיעה לכ-92% מבתי האב במדינה. בנוסף, מאז ראשית 2017 מציעה הוט את שידוריה לכל דורש בכל יישוב בהתאם להחלטות המשרד, ומשתפת פעולה עם המשרד בהליך הבחינה המתקיים בנושא".

ההקלות לציבור

אף על פי שהשר טוען ל"שירות אחיד ללא אפליה", הרי שההחלטה כוללת גם מספר הקלות לציבור ביישובים ללא תשתית קווית של הוט, המשקפים הכרה בכך שמדובר בשירות בעל נחיתות:

• הוט תחויב לגבות מחיר מופחת בישובים האמורים, והוועדה מבהירה שהוט תגבה מחיר הדומה לשירות התשתית בלבד, ולא תגבה כסף בעבור שירות "ספק אינטרנט" (ISP). החלטה זו מועילה לציבור, אך מהווה מאפשרת להוט לחרוג מחובת ההפרדה בין השירותים באותם יישובים, הנכפית עליה על גבי התשתית הקווית. במלים אחרות, אם אפשר לוותר על ההפרדה הזו בסלולר ולחסוך כסף לציבור, ניתן לוותר עליה גם בתשתית הקווית של הוט, בזק ו-IBC, ולחסוך לציבור הרבה יותר כסף.

• הוט תחויב לשדרג את הרשת ל- 100 מגה שנה לאחר שתזכה בתדרים במסגרת מכרז דור 5.

להחלטה המלאה

עורכי הדין אסף פינק איתי ארגוב ואלעד מן מסרו כי "לאחר יותר מ15 שנים של גרירת רגליים של חברת הוט ומשרד התקשורת, ממשיך השבי הרגולטורי. במקום לספק לפריפריה שירותים באיכות שווה לכל הארץ ממשיך משרד התקשורת להעניק פרס לחברה עבריינית שבמודע הפרה את החוק. לא ברור מדוע בכל הארץ זכאי הציבור ל100 מגה ל-4 טלויזיות וממירים בו זמנית ואילו בפריפריה יקבלו שירותים ירודים שבכל  מזג אוויר הפכפך יקרסו. זוהי תעודת עניות למדינת ישראל ולמשרד התקשורת. ילמד כל עבריין וידע אם תתמיד מספיק המדינה תוותר לך ותתן לך פרס".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!