דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מומחים

מיוחד / המומחים שנתניהו היה צריך להקשיב להם

10 כלכלנים התראיינו בחודשים האחרונים ל׳דבר׳ והציעו רעיונות שחלקם בוצעו בעולם בהצלחה רבה | ממשלת ישראל טרם אימצה רעיונות אלו, אבל המחאה הגוברת תיאלץ אותה לשמוע קולות אחרים

דומיניק רוהנר, לאה אחדות, מאיר שפיגלר, שלמה נס, יוסי זעירא, יוסי קוצ'יק, ג'וזף שטיגליץ, אילן לוין, אוה אילוז, אדם רויטר. (קרדיטים: אלבום פרטי, דבר, ויקימדיה, סיגל סבן, אלבום פרטי, נתן דביר, UNIDO / Flickr, יח"צ, ויקימדיה, אלבום פרטי)
דומיניק רוהנר, לאה אחדות, מאיר שפיגלר, שלמה נס, יוסי זעירא, יוסי קוצ'יק, ג'וזף שטיגליץ, אילן לוין, אוה אילוז, אדם רויטר. (קרדיטים: אלבום פרטי, דבר, ויקימדיה, סיגל סבן, אלבום פרטי, נתן דביר, UNIDO / Flickr, יח"צ, ויקימדיה, אלבום פרטי)
גיל פלוטקין
עמר כהן
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה ושר האוצר הציגו בשבוע שעבר את "רשת הביטחון" שלהם, בניסיון לעצור את המחאה הציבורית הגוברת. אלא שהזעם של ישראלים – מכל משלח יד ומכל רחבי הארץ – לא פסק. המחאות, העיצומים וההפגנות נמשכים.

התכנית הכלכלית שהציגו נתניהו וכ״ץ זוכה לביקורת רבה. לא יושמו בה רעיונות רבים שיושמו בהצלחה בעולם. חלק מהרעיונות האלה הוצגו במהלך החודשים האחרונים ב׳דבר׳. מומחים לכלכלה, מהשורה הראשונה, בארץ ובעולם, פרסו 10 רעיונות שלא מאוחר עדיין ליישם.

1. לא לדחות תשלומים, לתת פטור

ד״ר אדם רויטר, מנכ״ל חברת ׳חיסונים פיננסים׳, התראיין כבר בימים הראשונים של המשבר, וקרא לממשלה להזרים כסף חי לאזרחים ולא לתת הלוואות: ״הממשלה דוחה את תשלומי המיסים לעסקים. לא צריך לדחות, צריך לתת פטור. אתה לא יכול מצד אחד להגיד למסעדה להיסגר, ומצד שני להמשיך לגבות ממנה ארנונה. הרי ברור שזה מה שיעשו בסוף, אז למה להלחיץ אנשים? צריך להגיד את זה כבר, לאנשים לא חסר לחץ״. (24 במרץ 2020)

הממשלה הודיעה במרץ על דחייה בתשלומי הארנונה, באפריל חתם שר הפנים, אריה דרעי, על צו שמאפשר לרשויות לתת פטור מארנונה לשלושה חודשים, ובתכנית האחרונה אושרו פטורים לעסקים עם ירידה מסוימת בהכנסות. זה חלקי, זה מאוחר, וללחץ פסיכולוגי יש בכלכלה תפקיד מכריע.

2. לקלוט מובטלים למגזר הציבורי

אילן לוין, מי שהיה הממונה על השכר באוצר בזמן משבר 2008, הציע: ״המדינה צריכה ללכת למי שאיבד את העבודה שלו, ולקלוט את חלקם לתוך המגזר הציבורי. אין מה שאנשים ישבו בבית סתם בלי לעשות שום דבר. עכשיו אפשר לרענן ולחזק את המגזר הציבורי. להחזיר עובדים סוציאליים להיות תחת המדינה, לגייס אלפי מורים. זו הזדמנות״. (1 ביולי 2020)

3. לחלק קופונים דיגיטליים

פרופ׳ ג'וזף שטיגליץ, זוכה פרס נובל לכלכלה העלה מספר רעיונות במאמר מיוחד שפורסם ב׳דבר׳, וביניהם קופונים להגברת הצריכה הפרטית: ״בסין, רשויות ב-50 ערים הנפיקו קופונים דיגיטליים שיכולים לשמש לקניית מוצרים ושירותים שונים. תאריך התפוגה של הקופונים הופך אותם לממריצים חזקים של צריכה וביקוש בטווח הקצר – בו ההמרצה נדרשת ביותר״. (9 ביוני 2020)
בשבוע שעבר פורסם שממשלת בריטניה בוחנת את יישום רעיון הקופונים.

4. לשנות את אגף התקציבים

יוסי קוצ׳יק, מי שהיה מנכ״ל משרד ראש הממשלה והגיע ממשרד האוצר, ביקר בראיון ל׳דבר׳ את אגף התקציבים והסביר את הבעייתיות בו ״אם הייתי שר האוצר הייתי קובע רפורמה באגף התקציבים. לפני שאתה מתמנה לסגן אתה צריך לצאת לשלוש שנים החוצה. ככה הם ייצאו מהאקסלים ויבינו איך עובד השטח״. (10 ביוני 2020)

5. להגדיל את תקציבי החינוך והתרבות

פרופ' יוסי זעירא התראיין ערב המחאה הגדולה בכיכר רבין ל׳דבר׳ והציע רעיונות שלא יושמו בישראל להתמודדות עם המשבר: ״צריך להגדיל את התמיכה במובטלים ל-70% מכלל השכר, ולא רק משכר היסוד הנמוך הרבה יותר. צריך להגדיל את תקציבי החינוך, כדי להתמודד עם הוראה בעידן הקורונה. צריך להגדיל את תקציבי ההשכלה הגבוהה, כי בזמן מיתון אנשים בוחרים להמשיך ללמוד.

״יוזמה נוספת, שביצעו בארה״ב בזמן השפל הגדול היא להעסיק על חשבון המדינה אמנים ויוצרים שיופיעו ויכתבו למען הציבור ללא תשלום או בהנחה גדולה הדבר מסייע למבצעים ולציבור״. (11 ביולי 2020)

6. לא לתת לשוק החופשי לנהל את המשבר

פרופ׳ אווה אילוז, הדגישה, בראיון, את הצורך של התערבות הממשלה בניהול המשבר, ולא להניח לשוק החופשי לטפל בו: ״פתאום מגיע הווירוס הזה וכל המהות הזו של המדינה נראית לעיני כל, והבלוף של הניאו-ליברליזם נחשף. רק המדינה יכולה לארגן את הטוב הכללי. השוק החופשי לא עושה את זה, הוא עסוק במשהו אחר". (26 במרץ 2020)

7. המשכיות הקשר עם המעסיק

ד״ר שלמה נס מונה על ידי שר הכלכלה, אלי כהן, לעמוד בראש צוות מומחים שיציג המלצות לטיפול במשבר. בראיון ל׳דבר׳ הוא אמר: ״אנחנו בעצם ממליצים לבטל את התשלום של דמי האבטלה, ולהסב את זה למעסיק כהשתתפות בשכר העובד שחוזר לעבודה. קודם כל ככה העובד יודע שהוא חוזר לעבודה, יש לו לאן לחזור, ולא יפטרו אותו. זה נותן ביטחון. שנית העובד חוזר לעסק ומייצר תפוקה, והעסקים לא צריכים מקדמית לקצץ את הפעילות שלהם״. (10 במאי 2020)

8. העסקה גמישה

מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי: "העלינו הרבה רעיונות, לחלק את הכסף למעסיק ושהוא יעביר לעובדים. בכל מיני צורות. חשבנו על חל"ת גמיש, היקף העסקה גמישה. ואם העסק מתחיל להתאושש, למה להגיד לאדם תישאר 30 יום בחוץ"?.

הרעיון הזה שגם זכה לשם ״המודל הגרמני״ יושם בהצלחה בחלק ממדינות אירופה והוריד את אחוזי האבטלה באופן ניכר, ביחס למדינות בהן לא יושם המודל כמו ארה״ב, קנדה וישראל. (31 במאי 2020)

9. לא לקצץ בשכר

פרופ' דומניק רוהנר, מאוניברסיטת לאוסן בשוויץ: "אין היגיון שהמדינה תתנדב לקצץ שכר מיוזמתה במגזר הציבורי. היא צריכה לשמור על הביקושים. אם אתה מנסה לגרום למגזרים אחרים לחטוף מכה כדי להשיג שוויון לכאורה, אתה רק תפגע ביכולת של הכלכלה להתאושש מהמשבר הזה. אין צידוק כלכלי או מוסרי לזה". למרות אזהרתו של רוהנר, ושל כלכלנים בכירים בארץ ובעולם, בממשלת ישראל עדיין מדברים על קיצוצים במגזר הציבורי. (24 באפריל 2020)

10. לא לפגוע במקורות חוץ תקציביים

פרופ' לאה אחדות הסבירה את מה שבאוצר מתקשים לקבל היום, בעודם מנסים לפגוע בעצמאות הביטוח הלאומי: ״חשוב מאוד שיהיו מקורות מחוץ לתקציב המדינה, שיכולים לסייע להתמודדות עם משברים. חשוב שלא ישתמשו במשבר כדי לפגוע במקורות של הביטוח הלאומי בגלל הגירעון״. (26 במרץ 2020)

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!