דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / המרוויחים והמפסידים מהזינוק בקריפטו

שער הביטקוין זינק מתחילת השנה ב-75%, לאחר שנתיים של תנודות חריפות | השקת קרנות הסל מזינה את הבועה | הכניסה של הקריפטו לשוק ההון המסורתי תגדיל את הסיכון למשקיעים בשוק ותפגע בסביבה, אך יש מי שירוויחו מכך

חנות להמרת ביטקוין בירושלים (צילום: דוד טברסקי)
חנות להמרת ביטקוין בירושלים (צילום: דוד טברסקי)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הביטקוין הגיע לשיא חדש, ונסחר היום (רביעי) סמוך לשער של 73 אלף דולר לביטקוין. מתחילת השנה זינק השער בכ-75%, לאחר התרסקות של 62% בשנת 2022 והתאוששות של 146% לאורך שנת 2023. תנודות שער חריפות אלו מתודלקות בחודשים האחרונים מקרנות סל צמודות לביטקוין שהושקו השנה.

קרן סל היא מכשיר פיננסי המוצמד באופן פסיבי למדד כלשהו. קרן סל צמודה לביטקוין, שהשימוש בה אושר לאחרונה בארה"ב, מהווה מכשיר השקעה נוח וזמין עבור ציבור רחב יותר מזה שהשקיע בביטקוין עד כה. היא מאפשרת חשיפה לביטקוין, תוך שימוש בדולרים בלבד, בלי צורך להחזיק ארנקי קריפטו (תוכנות המאפשרות העברת וקבלת תשלום בקריפטו).

לפי נתוני אתר THE BLOCK, סך ההזרמות נטו (רכישות פחות מכירות) של קרנות אלו לשוק הביטקוין כבר חצה את ה-11 מיליארד דולר. השפעה חזקה לא פחות היא הנפקת כ-20 מיליארד יחידות של נכס הקריפטו USDT של המטבע Tether ב-9 החודשים האחרונים, שאמור להיות צמוד לדולר, אך חשוד ככסף מזויף. USDT הוא הנכס הסחיר ביותר בשווקי הקריפטו, ומכאן קלה הדרך להשפעה מניפולטיבית על השער של כלל נכסי הקריפטו.

לשווי הביטקוין אין הגיון פיננסי כמו זה שקיים בנכסים פיננסיים אחרים, והוא משמש בעיקר להימור ספקולטיבי על האפשרות שמישהו אחר יקנה אותו במחיר גבוה יותר בעתיד. "הביטקוין הוא בועה", כתב הכלכלן עומר מואב בבלוג שלו. "אין סיכוי סביר שמחירו יתייצב, ולכן, ובנוסף לסיבות נוספות, הוא לא יהיה תחליף לכסף לשימוש בעסקאות, למעט בניסיון להסתיר עסקאות. מדובר בבועה יקרה ובזבזנית שמסייעת לארגוני פשע, ופוגעת בסביבה". חוקרים בבנק המרכזי האירופאי הגיבו לזינוק בשער באמירה ש"שווי השוק של ביטקוין הוא שיקוף של הנזק החברתי שייגרם כשמגדל הקלפים יתמוטט".

בינתיים, הזינוק בשער מייצר סדרה של מרוויחים ומפסידים מהתנפחות הבועה החדשה.

הכל התחיל מגרייסקייל

חברת גרייסקייל נהנתה במשך שנים רבות מ"פטנט" כלכלי ייחודי – קרן נאמנות סגורה (GBTC), שריכזה את מצבור הביטקוין הגדול בעולם, ללא מתן אפשרות לפדיון ובדמי ניהול גבוהים של 2% לשנה. זו מתכונת רווחית במיוחד לגרייסקייל ולבעליה – חברת DCG, על גב הלקוחות.

אלא שגרייסקייל שברה את המונופול של עצמה: היא ביקשה להמיר את מתכונת האחזקה לקרן-סל פתוחה (ETF) ופתחה במאבק משפטי מול הרשות האמריקאית לניירות ערך. ניצחונה המשפטי סלל את הדרך להשקת כלל קרנות הסל בבת אחת בינואר השנה. מאז, גרייסקייל לא מפסיקה לאבד הכנסות, בשל לקוחות שמעדיפים דמי ניהול נמוכים יותר או אפסיים בקרנות אחרות.

הדעות חלוקות לגבי המניע של גרייסקייל. ייתכן שהיה מדובר בחשש מתביעות משקיעים נגד ירידת הערך ב-GBTC בעבר, או בצורך "להנזיל" את אחזקות ה-GBTC של חברת בת אחרת של DCG בשם ג'נסיס, שפשטה רגל. כך או כך, התביעה של גרייסקייל הולידה את מבול ההזרמות של דולרים אמיתיים לשווקי הקריפטו. הקרנות עצמן אינן חשופות לקריפטו בכלל, אלא מרוויחות רק מעמלות על שווי האחזקות של לקוחותיהן.

קופות פשיטות הרגל ירוויחו, אך בעלי החוב יראו מעט מהרווח

חברות הקריפטו FTX ו-BLOCK FI, שתיהן בפשיטת רגל, הגיעו להסכם לפני כשבוע שלפיו תקבל BLOCK FI סכום נכבד מ-FTX, שעשוי להגיע עד ל-874 מיליון דולר. עם זאת, בהסדרים מול לקוחות החברות, שואפים המנהלים המורשים לא להשיב יותר מהשווי של נכסי הקריפטו במועד ההכרזה על פשיטת רגל. הגאות הנוכחית בשוק, שכוללת גם כסף רגיל ולא רק USDT, מאפשרת החזרים גבוהים יותר, אך הלקוחות שממתינים קרוב לשנתיים לא צפויים לקבל החזר משמעותי ללא מאבקים משפטיים נוספים.

חברות הכרייה ניצלו מפשיטת רגל

בתקופת "חורף הקריפטו" נהגו חברות כרייה ציבוריות מארצות הברית לצבור יותר ביטקוין מאשר הביטקוין שמכרו. זאת, למרות שהן צריכות לשלם חשבונות על רכש שרתי מחשב ובמיוחד על צריכת חשמל – בדולרים, ולא בקריפטו. הסיבה הייתה היעדרם של דולרים אמיתיים בשוק הקריפטו הדליל, מה שגרם לחלק מהחברות לפשוט רגל.

לפי נתוני אתר קריפטו קוואנט, באוקטובר 2023 החלה מגמה הפוכה של דילול מואץ באחזקות הכורים, אך מצבור הביטקוין שלהם עדיין עומד על יותר מ-1.8 מיליון מטבעות – בשווי לכאורה של 131 מיליארד דולר.

עם אחזקות כה גדולות, לכורים הגדולים יש יכולת למוטט את השוק בקלות, אך הם צפויים להימנע מכך. עלייה בשער הביטקוין מהווה עבורם חבל הצלה, אך גוררת גם עלייה בעלות הכרייה, כך שלחצי המכירה של חברות הכרייה צפויים להתגבר, אך לא להשתולל. למעשה, תהליך הכרייה הוא הסיבה שביטקוין הוא נכס פיננסי בעל ערך שלילי, שכן אחזקתו עולה מיליארדי דולרים בשנה.

עלויות אלו מתגלגלות לחברות כריית ביטקוין, שמבצעות טריליוני חישובים חסרי תכלית. כרייה היא עסק רווחי מאוד לטווח קצר, שנוטה להסתבך בקלות: מדי יום ציוד כרייה חדש מתווסף ומתחרה בקיים על היצע קבוע מראש של ביטקוין, וכך רווחיותו "נאכלת". פרט לכך, בחודש אפריל עלות הכרייה צפויה להכפיל את עצמה, בשל חציית קצב הכרייה ב50%, אירוע שמתרחש בביטקוין בערך כל 4 שנים.

הציבור הרחב יישא בסיכון מוגבר, למעט מי שימכור

הכניסה של נכס תנודתי בשווי יסודי אפס כמו ביטקוין לשוק ההון מייצרת סיכוני הפסד וגם סיכוני אי יציבות שרגילים בשוק הקריפטו, אך מתפשטים בקלות יותר לשוק ההון המסורתי דרך קרנות הסל. מחזיקים ותיקים, אם קנו בשער נמוך, עשויים לצאת ברווח גדול אם ימכרו כעת. רוב הסיכון מוטל על רוכשים חדשים, שמאפשרים אקזיט לוותיקים. מחזיקים גדולים יכולים לייצר בקלות שפע היצע של ביטקוין בכל רגע שיבחרו, שיספוג בקלות את זרם ההכנסות הנוכחי ויפיל את השער.

הסביבה תיפגע

כריית ביטקוין גורמת לזיהום סביבתי, מצילה תחנות כוח מזהמות מסגירה, פולטת גזי חממה וגוזלת משאבי מים, ומייקרת את החשמל ללקוחות רגילים. היא מזיקה ברמה שגבוהה מהחיסכון בפליטות שייצרו כלל המכוניות החשמליות עד כה.

הזינוק בשער גורם לזינוק בתוכניות ההרחבה של החברות הללו, ומביא לסיכונים סביבתיים ניכרים. במרץ 2022, תשלום ממוצע בביטקוין גרם לפי ההערכות לפליטת 1259 קילו של פחמן דו-חמצני, נתון שהתרסק עם קריסת השער. כיום ההערכה עומדת רק על 589 קילו, לצד 1056 קוט"ש חשמל, צריכת 16,643 ליטרים של מים ו-206 גרם של פסולת אלקטרונית. תשלום אחד בביטקוין פולט פחמן דו חמצני כמו סליקת 1.3 מיליון תשלומים ברשת ויזה. כל המספרים הללו נמצאים במגמת עלייה מהירה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!