דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בז"ן

מפרץ חיפה / לקראת החלטה ממשלתית: ארגוני הסביבה הפגינו נגד התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה

לטענת המפגינים, התעשייה הפטרוכימית אחראית לפגיעה בריאותית ולזיהום סביבתי | קראו להתחשב במשבר האקלים ולסגת משימוש בכל שרשרת הדלקים הפוסיליים | יו"ר איגוד ערים חיפה: "עכשיו הזמן לפיתוח כולל של המפרץ בלי הפצע השחור בתוכו"

מפגינים בחיפה נגד התעשייה הפטרוכימית במפרץ (צילום: ארגוני הסביבה בחיפה).
מפגינים בחיפה נגד התעשייה הפטרוכימית במפרץ (צילום: ארגוני הסביבה בחיפה).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שורה של ארגוני סביבה קראו היום (רביעי) לסגירת התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה על רקע ההחלטה האסטרטגית המתקרבת לגבי עתיד המפרץ. לטענתם, התעשייה הפטרוכימית אחראית לפגיעה בבריאות התושבים ולזיהום סביבתי כבד, ובכך מונעת את הפיתוח העסקי והסביבתי של הערים הסמוכות.

אחר הצהריים הפגינו מעל 100 אזרחים מטעם שורה של ארגוני סביבה בקריאה לסגור את התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה. לטענתם, מהלך זה יחסוך מאות מיליונים בעלויות חיצוניות ויציל חיי אדם. הארגונים תומכים בתכנית רשות מקרקעי ישראל ('מפרץ החדשנות') המציעה להחליף את המפעלים הפטרוכימיים בפארקים, מגורים ותעשייה מתקדמת שתאפשר את הבראת המטרופולין ופיתוחו העסקי והדמוגרפי.

במישור הארצי, הארגונים קראו להתחשב במשבר האקלים, ולסגת משימוש בכל שרשרת הדלקים הפוסיליים, לרבות בתי הזיקוק. בהפגנה השתתפו הארגונים: המרד בהכחדה, מגמה ירוקה, מנקים את מפרץ חיפה, הקואליציה לבריאות הציבור, צלול, מרכז מחקר סביבתי חיפה, שומרי הבית.

מיכל האמוניה שבר את הקיפאון 

לאחר עשורים של קיפאון במפרץ, בשנים האחרונות ניכר שינוי. מאבק ציבורי ארוך שנים הוביל ב-2017 לסגירת מיכל האמוניה של חברת חיפה כימיקלים, מהלך שגרם לסגירת המפעל כולו ופיטורי כלל העובדים. רשות מקרקעי ישראל בנתה תכנית המבוססת על פינוי המפעלים. דו"ח יעוץ שהוזמן מחברת מקינזי, הצביע על כדאיות כלכלית מסויימת בפינוי. בחודש יוני השנה קרסה ה"לבניה" הבלתי מתוחזקת במתחם בז"ן, קריסה שעוררה דיון ציבורי נוסף בצורך לקבל החלטה אסטרטגית.

מפגינים בחיפה נגד התעשייה הפטרוכימית במפרץ (צילום: ארגוני הסביבה בחיפה).
מפגינים בחיפה נגד התעשייה הפטרוכימית במפרץ (צילום: ארגוני הסביבה בחיפה).

בימים אלו, ועדה בינמשרדית בראשות פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, מגבשת הצעת החלטה אסטרטגית שאמורה לתכלל את השיקולים הלאומיים לגבי עתיד מפרץ חיפה. השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, כבר הביעה את תמיכתה בסגירת התעשייה הפטרוכימית במפרץ.

בשונה מחיפה כימיקלים, שעיקר פעילותה הייתה מופנית כלפי חו"ל, לבתי הזיקוק במפרץ חיפה יש היום משמעות משקית מקומית חיונית בכמה תחומים: אספקת דלקים, ביטומן, גז בישול וחומרים נוספים. הוועדה אמורה לשקול לא רק את עתיד המפרץ, אלא גם את השלכות הרוחב המשקיות והחלופות האפשריות לתוצרים של קבוצת מפעלי בז"ן.

עו"ד שרית גולן שטיינברג, יו"ר איגוד ערים חיפה, אמרה כי היא מברכת על פעילותם של פעילי הסביבה במפרץ חיפה והסביבה וכי איגוד ערים להגנת הסביבה ועיריית חיפה שותפים למסר שתם זמנה של התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה. "עכשיו הזמן לפיתוח כולל של המפרץ בלי הפצע השחור בתוכו, מה שיאפשר רצף מטרופוליני חי, ירוק ותוסס עם חלופות תעסוקה נקיות, ניצול השטח בצורה מיטבית ליותר עובדים, יותר מסחר ויותר שטחים ירוקים ופתוחים. כל החלטה אחרת שתעדיף שיקולים כלכליים על פני חייהם ואיכות חייהם של תושבי מפרץ חיפה לא תעבור בשתיקה".

יו"ר ועד העובדים בבז"ן, חנן סונטג, התראיין היום ל'דבר' ומסר כי "אם מישהו חושב שהוא יכול לסגור בקלות ושניתן לזה יד, אז הוא טועה. אפשר אולי לשפר דברים, אבל בטח לא לשלוח 15,000 משפחות לחפש פרנסה". סונטג הטיל ספק ביכולת לממש את תכנית רמ"י ולהשתמש בקרקע בה פעלו מפעלים פטרוכימיים לפארקים ולמגורים על-פי תקדימים מבתי זיקוק שנסגרו באירופה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!