דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיפה כימיקלים

חברה ועבודה / אחרי שנתיים: נחתם הסכם סיום העסקה לעובדי חיפה כימיקלים צפון

הסכם הפשרה שנחתם בין החברה לנציגות העובדים יעמוד על שיעור כולל של כ-15 מיליון שקל | המפעל הצפוני הושבת בקיץ 2017, ומאות עובדיו שילמו את המחיר | כעת, תתמקד החברה בפעילותה בנגב

עובדי חיפה כימיקלים מפגינים מחוץ לכנסת (צילום: יונתן זינדל  פלאש90)
עובדי חיפה כימיקלים מפגינים מחוץ לכנסת (צילום: יונתן זינדל פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לאחר שהגיעו להבנות והסכמות ליישוב כל המחלוקות, בסוף השבוע נחתם הסכם פשרה להסדר סיום העבודה בין הנהלת קבוצת חיפה (חיפה כימיקלים) לעובדי המפעל הצפוני. על פי ההסכם שקיבל תוקף של פסק דין על ידי נשיא בית הדין האזורי בחיפה אלכס קוגן, תעניק החברה מענקים מיוחדים ל-169 עובדיה שעבדו בחברה עד מועד היציאה לחל"ת בנובמבר 2017. עובדים בעלי ותק של שלוש שנים ומעלה יקבלו מענק פיצויים שינוע בין 22% ועד 42% לפי מדרגות ותק. עובדי החברה הוותיקים ביותר, 35 שנים ומעלה, יקבלו פנסיה מוקדמת. לפי ועד העובדים, עלות הפיצוי הנוסף הוא כ-15 מליון שקלים. כחלק מההסכם, ארגון כח לעובדים בו מאוגדים העובדים, יקבל מהחברה סכום בגובה של כ-1.6 מיליון שקלים שייועד לעובדים הזכאים לכך, על פי החלטת הארגון. בנוסף, ייעדה החברה סכום נוסף לטיפול במקרים חריגים במסגרת ועדת חריגים.

"זו בהחלט סגירת מעגל" אומר ישראל ליבוביץ', חבר ועד העובדים שעבד בחיפה כימיקלים 35 שנים, "סגירת המפעל בקיץ 2017, נפלה עלינו כרעם ביום בהיר. עבור רבים מאיתנו, מדובר ביותר ממקום עבודה. אנשים נתנו כאן 20,30 וגם 40 שנה מחייהם, הפכו את המפעל הזה לפרויקט משגשג ומקור גאווה לאומי, ומצאנו את עצמנו זרוקים בקיץ 2017 . אנחנו גאים בעובדים שנשארו מאוחדים, במשך שנתיים לא פשוטות, ונתנו לוועד ולארגון גיבוי מלא. לא פשוט להסתכל בעיניים למשפחה שאיבדה את מקור הפרנסה שלה, אך הגיבוי מהעובדים נתן לנו את הכוח להמשיך והיום אנחנו יכולים לומר בביטחון לעובדים: במציאות בלתי אפשרית השגנו את הטוב ביותר שניתן להשיג."

ישראל לייבוביץ', חבר ועד עובדי חיפה כימיקלים בצפון בבית הדין לעבודה בחיפה 5 ביוני 2018. (צילום: ארז רביב)
ישראל לייבוביץ', חבר ועד עובדי חיפה כימיקלים בצפון בבית הדין לעבודה בחיפה 5 ביוני 2018. (צילום: ארז רביב)

מנכ"ל קבוצת חיפה, מוטי לוין מסר כי "עם כניסתי לתפקיד לפני כשנה וחצי למדתי את גודל השבר שקבוצת חיפה חוותה בעקבות סגירת מפעלה הצפוני, בהחלטה שרירותית של ראש העיר שכיהן באותו מועד. נזקים אדירים נגרמו לקבוצת חיפה ולכלכלת ישראל, אך למרבה הכאב, את המחיר שילמו גם מאות עובדים מסורים  שאיבדו את מקום עבודתם. מרגע שהבנתי שאין ביכולתו של המפעל  להיפתח מחדש, הנהלת החברה ריכזה מאמצים בכדי לדאוג לעובדי המפעל, להסכם המטיב עימם ככל האפשר. במקביל, אפשרנו לעובדים לסיים את עבודתם על מנת להתחיל לעבוד במקומות חדשים , ולשמור על  זכאותם למענקים עתידיים באם יהיו. הצענו לעובדים את עזרתנו במציאת מקומות עבודה חדשים וכן הודענו כי נשמח לקלוט עובדים מנוסים ואיכותיים, שיסכימו להעתיק את מקום מגוריהם לסביבת המפעל הדרומי של הקבוצה, שחווה תנופת פיתוח ומהווה עוגן לעתיד טוב יותר לקבוצת חיפה. אני חושב שמדובר בהסכם מכובד, מידתי וראוי, ואני רוצה להודות לעובדי חיפה צפון על תרומתם ארוכת השנים  לקבוצת חיפה, ולאחל להם בריאות והצלחה בהמשך הדרך."

מאבק קשה במפרץ

לפני כמעט כשנתיים, החברה נאלצה לסגור את מפעלה המרכזי בחיפה, מפעל משגשג ומצליח, שהעסיק כ-250 עובדים ומאות נוספים במעגלים משניים, וזאת בשל העובדה שעיריית חיפה וראש העיר לשעבר יונה יהב, סרבו לתת למפעל רישיון עסק, מגובים בפסיקה של בית המשפט העליון.

הדיון המשפטי עסק במיכל האמוניה, אך החלופות למיכל הענק אליהן שאפה החברה נדחו ע"י העירייה כבלתי בטוחות גם הן, אף שאושרו על ידי המשרד להגנת הסביבה. עמדה זו גזרה על המפעל השבתה גמורה, וההנהלה פנתה לפיטורי עובדיה בהליך ארוך ועיקש, בו הגישו העובדים תביעת פיצויים גדולה. לאחר דיונים רבים ומשא ומתן ממושך ההסכם הנוכחי מהווה מענה הקרוב לזכייה בתביעה במלוא הסכום.

חברת חיפה כימיקלים טענה טענות הפוכות בערכאות שונות. כדי למנוע את סגירת המפעל, הדגישה את חשיבותו הציבורית, בדיון מנהלי ובעררים, אך כשפנתה לפטר את העובדים טענה שהיא מעסיק פרטי שלא מוטלת עליו שום חובה מיוחדת ואין לו מעמד מיוחד, בבית הדין לעבודה.

היחסים העכורים בין ההנהלה לעובדי המפעל גרמו לעובדים להתייצב לצד עיריית חיפה ברמה הציבורית. עם זאת, בעירייה לא תמכו תמיכה דומה בעובדים, אלא רק בזכותם לפיצוי מוגדל בגין פיטורים – זכות שהוזכרה גם בפסיקת בית המשפט העליון – ולא בזכותם להמשיך לעבוד, שהייתה כוונתם המקורית. לעמדת העירייה, המשך ייבוא אמוניה באניות לא ממוגנות התנגש עם בטיחות הציבור. במשרד להגנת הסביבה סברו אחרת, ההנהלה והתאחדות התעשיינים גייסו את הממשלה, ואף קידמו הצעת חוק שתעקוף את הסמכויות של עיריית חיפה. העובדים תמכו בה לבסוף, אך שר האוצר כחלון הורה לבסוף להקפיא אותה, בהשפעת פעילי סביבה מהמפרץ, שטענו שמדובר בחקיקה דרקונית ומסוכנת.

ג'ולס טראמפ בעלי חיפה כימיקלים ונדב שחר מנכ"ל חיפה כימיקלים לשעבר בבית המשפט בחיפה, אוקטובר 2017. (צילום: ארז רביב)
ג'ולס טראמפ בעלי חיפה כימיקלים ונדב שחר מנכ"ל חיפה כימיקלים לשעבר בבית המשפט בחיפה, אוקטובר 2017. (צילום: ארז רביב)

באופן כללי, מינוי מוטי לוין למנכ"ל החברה, הובילה לשיפור היחסים עם עובדיה לשעבר בצפון ועם עובדיה הקיימים בנגב, בניגוד למגמת המנכ"ל הקודם נדב שחר, שהתעמת רבות עם העובדים. שחר עזב את החברה, אך ככל הנראה עדיין מחזיק ברשותו חלק קטן ממניותיה.

"עברנו שנתיים קשות, אנשים שהורגלו למקום עבודה יציב, מצאו את עצמם בחובות, אבל, יחד עם זאת, לאורך התקופה הזו רשמנו כמה הישגים בולטים – ביטול הפיטורים, והמשך תשלומי משכורות לעובדים עד לנובמבר 2017. זה לא היה מושג אלמלא משפחת עובדי חיפה כימיקלים המורחבת: הכוללת את עו"ד סיגל פעיל ועו"ד אדר שוורץ, עו"ד אלי נידם, ורפי קמחי מכוח לעובדים והמכללה החברתית-כלכלית המלווה אותנו ברציפות כבר מעל לתשע שנים", מוסיף אלי לוטטי חבר וועד נוסף שעבד בחיפה כימיקלים 35 שנים.

את ועד העובדים בהליך ייצגו עו"ד סיגל פעיל ועו"ד אדר שוורץ ממשרד עו"ד סיגל פעיל ושות' ועו"ד אלי נידם ממשרד נידם ומזרחי ושות' זייצג את ארגון העובדים כוח לעובדים. את החברה ייצג עורך דין עמי שחר ממשרד נ. פינברג. ליווה את המשא ומתן מטעם החברה, אליק רום.

העתיד של חיפה כימיקלים מתרחק מחיפה

לחיפה כימיקלים נותרו משרדים בחיפה במתחם מת"מ ליד חוף הכרמל, וכן השטח של המפעל, השייך למתחם בז"ן. בין החברות יש סכסוך משפטי פעיל לגבי הזכויות על השטח, כאשר הדיון הבא בו יתקיים בלקראת סוף ספטמבר הקרוב  ודיון הסיכומים עתיד להתקיים בינואר 2020.

השבתת המפעל הצפוני הקטינה בכמחצית את כושר הייצור של החברה, מה שגרם לה לאבדן נתח שוק עולמי. בחברה עומלים בעקביות על פיתוח המפעל הדרומי, כדי לשקם את מצבה. חוות דעת שהגישה יועצת חיצונית לחברה לידי הממשלה, מספרת כי "נמסר לה" שרווחי החברה ירדו ב-40 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2018 בהשוואה למחצית הראשונה בשנת 2017. החברה מוחזקת בבעלות פרטית של האחים טראמפ מארה"ב (ללא קשר לנשיא), ואיננה מפרסמת לציבור את תוצאותיה הכספיות.

לאחרונה חתמה החברה על הסכם קיבוצי על עובדי המפעל הדרומי, המזכה אותם בשיפור מהותי בתנאיהם. החברה שואפת להחליף את יבוא האמוניה במיכלים קטנים (איזוטנקים) ברכישת אמוניה מתוצרת מקומית, באמצעות הקמת מפעל אמוניה בנגב, במשולב עם תחנת כח קטנה, ליד מפעל חיפה כימיקלים הקיים. חברת קויס טכנולוגיות עומלת על הקמת מפעל אמוניה באותו איזור, שהליכי הקמתו מתקדמים יותר. לפי החברה, היא איננה תלויה ברכש האמוניה על ידי חיפה כימיקלים, באשר היא מעוניינת לייצר ממנו בעצמה מוצרי המשך וכן לשווק גזים תעשייתיים, הנוצרים אגב הליך ייצור האמוניה מגז טבעי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!