דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

היתר הרעלים חזר לתוקף: המגבלות על קצא"א יבוטלו עד להכרעה בעתירה

בית המשפט המחוזי בבאר שבע קבע שהמגבלות שהטיל המשרד להגנת הסביבה על החברה יבוטלו וקבע דיון לעוד חודשיים | מנכ"ל משרד האוצר התריע שמדיניות המשרד להגנת הסביבה "מסוכנת למשק הישראלי"

מזח הנפט של קצא"א במפרץ אילת (צילום: מתוך אתר פיקיוויקי)
מזח הנפט של קצא"א במפרץ אילת (צילום: מתוך אתר פיקיוויקי)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט המחוזי בבאר שבע קבע אתמול (שני) שהמגבלות שהטיל המשרד להגנת הסביבה על קצא"א יבוטלו עד להכרעה בעתירה. סגן נשיאת בית המשפט, השופט אליהו ביטן, כתב בהחלטתו: "ההוראות שבהיתרי הרעלים החדשים מחולקות באופן גס להוראות בנוגע להיקף הדלקים שהעותרת (קצא"א) רשאית לשנע, ולהוראות בנוגע בעניינים טכניים שקשורים בציוד ובתהליכי עבודה ובקרה".

"הנושא הראשון מחייב מעורבות של גורמים משרדיים בכירים במשרדי הממשלה הנוגעים לעניין ומטבע הדברים התהליכים האלה אורכים זמן ממושך יותר, ואילו הנושא השני, מחייב דיונים בדרג הביצועי של העותרת ושל גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה והבירורים בקשר לכך יכולים להתקיים בתוך פרק זמן קצר יותר והתנאים שבהחלטה החדשה, יוקפאו", הוסיף השופט ביטן.

ההחלטה מחזקת את קצא"א במאבקה מול המשרד להגנת הסביבה 

לאחר חתימת הסכמי אברהם, חתמה קצא"א על הסכם עם חברת MEDRED שעיקרו להולכת דלקים בכמות גדולה מהאמירויות, שינוי מגמה שנושא סיכון מוגבר לסביבה, בייחוד במפרץ אילת. כמויות השינוי גדלו, אך הוגבלו לפי דרישות המשרד להגנת הסביבה, שסירב לאפשר הגדלה מעבר ל2 מליון טון במפרץ אילת, האפשרית בהיתר הקיים.  

מאבק ציבורי נרחב ועתירה לבג"ץ של ארגוני סביבה, חייבו את המדינה לגבש עמדה בסוגיה. עמדת המדינה הייתה שאין לבטל את ההסכם, אך גם ההסכם כפוף למגבלות הרגולציה הקיימת של המשרד להגנת הסביבה. לאחר קביעת עמדה זו, העתירה בוטלה

דליפת נפט גולמי מצינור של קצא"א באשקלון (צילום ארכיון: יצחק קודוביצקי, המשרד להגנת הסביבה)
דליפת נפט גולמי מצינור של קצא"א באשקלון (צילום ארכיון: יצחק קודוביצקי, המשרד להגנת הסביבה)

קצא"א עתרה לאחרונה לבית המשפט, בטענה שהמשרד מחריף את המגבלות ופוגע במשק הדלק. המגבלות החדשות שהוטמעו בהיתר הרעלים של החברה קבעו תקרה של  10 מיליון טונות של שינוע שנתי של נפט במתקני החברה באשקלון לצד הגבלת כמות גז הבישול השנתית ל-250 אלף טונות.  

ביום ראשון יצא מכתב בנושא מרם בלניקוב, מנכ"ל משרד האוצר, ליאיר פינס, מנכ"ל משרד ראש הממשלה. בלניקוב כותב כי מדיניות המשרד להגנת הסביבה "מסוכנת למשק הישראלי". הוא מציין את עמדת קצא"א לפיה החמרת המגבלות לרמה נמוכה מזו שכבר מתקיימת היום ומסכנת אותה מבחינה כלכלית. בלניקוב טוען שהמשרד להגנת הסביבה לא התייעץ על מנהל הדלק במשרד האנרגיה ומשרד האוצר, שהוא הרגולטור העיקרי של קצא"א.  

לפי בלניקוב, מגבלות ייבוא הנפט "לצרכי המשק הישראלי בלבד" עלולות לפגוע בהיערכות המשק למציב חירום ולא רק לפגיעה כלכלית בקצא"א. בלניקוב ביקש מפינס לקיים דיון דחוף בנושא משק הדלק, בהשתתפות כלל גורמי הממשלה הרלוונטיים, כדי לבחון את ההשלכות של המגבלות שהטיל המשרד להגנת הסביבה.  

העתירה עצמה הוגשה כנגד הממונה על החוק לחומרים מסוכנים במשרד להגנת הסביבה ושר האוצר – שני גורמי ממשלה המחזיקים בעמדות שונות המנוגדות זו לזו, אך הם מיוצגים במשותף על ידי הפרקליטות. בצורה זו, נהיה קל יותר לקצא"א להשיג הסכמה מראש של המדינה להשהיית המגבלות החדשות. 

רם בלינקוב, מנכ"ל משרד האוצר (צילום: דוברות משרד האוצר)
רם בלינקוב, מנכ"ל משרד האוצר (צילום: דוברות משרד האוצר)

השופט ביתן קבע דיון נוסף בעתירה ב-10 ליולי, אך ציין בהחלטתו "טיב השאלות שבמחלוקת מתאים לבירור בין משרדי מקצועי ואולי גם בדרגים בכירים יותר, ופחות מתאים לבירור משפטי במסגרת של עתירה מנהלית, והמליץ לצדדים לקיים שיח ענייני למציאת מתווה שיסיים את הסכסוך בדרך של הסכמה". 

סיכון למשק האנרגיה או ספין?

לפי בלניקוב, תחת המגבלות החדשות ייווצר משבר ברציפות אספקת גז הבישול למשק (גפ"מ). בבז"ן התריעו כי יתקשו לקבל די נפט, מה שיקשה על הפעלת אסדת הגז לוויתן. אחד מתוצרי הלווי של פעולתה הוא נוזלי גז (קונדנסט) שמותר למהול בצנרת הנפט של קצא"א עד לשיעור של 3%. פגיעה ברציפות אספקת הנפט, עלולה לגרום לכך שבז"ן לא תוכל למהול את כל הקונדנסט. במשרד האנרגיה לא השיבו לפניית 'דבר' לגבי קיומה של סכנה ממשית למשק הדלק ומבז"ן לא נמסרה הודעה לבורסה בנושא . אלו שני סימנים לכך שהסכנה למשק הדלק איננה ברורה וחד משמעית.  

מקצא"א נמסר בתגובה: "משמעות ההחלטה היא המשך פעילות קצא״א כסדרה וקבלת טענת קצא״א לפיה אין למשרד להגנת הסביבה סמכות להחליט לבד על הגבלת כמות הנפט הגולמי והגפ״מ שמגיעה לישראל". 

המשרד להגנת הסביבה: "בהתאם לדיון ולהחלטת בית המשפט, בשבועות הקרובים יגבש המשרד את עמדתו לעתירה ולבקשה לצו ביניים, ויבהיר את הצורך בתנאים החדשים. המשרד להגנת הסביבה ממלא את תפקידו הציבורי כרגולטור מוסמך על פי חוק ועל פי המנדט שלו להגנת הסביבה עבור תושבי ישראל. מעבר של דלקים פוסיליים – באילת, בצנרת קצא"א לאורך מדינת ישראל ובאשקלון, מהווה איום ממשי לבריאות הציבור והסביבה. הובלה, שינוע ואחזקה של דלקים פוסיליים מובילים בהכרח לתקלות ודליפות, כפי שאירעו בשנים האחרונות על ידי חברת קצא"א". 

"התנאים המעודכנים בהיתר הרעלים שניתן לחברה נועדו לשמור על בריאות הציבור ולצמצם פגיעה פוטנציאלית בסביבה, וכן למנוע אסונות טבע, כפי שאירע בעבר בעברונהבנחל צין ובמקרים נוספים", הוסיפו במשרד להגנת הסביבה. "יש להדגיש, כי לא הופחתו כמויות הדלקים הפוסיליים המאושרים לחברה במסגרת היתר הרעלים המעודכן. המשרד דוחה את טענות חברת קצא"א לפגיעה במשק האנרגיה. כפי שהוכיח המשרד בעבר, הסכמי רד-מד אינם הכרח ואינטרס לאומי של מדינת ישראל, אלא רק יובילו לסיכון מפרץ אילת ולפגיעה סביבתית פוטנציאלית".  

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל, ד"ר רון תומר מברך על החלטת בית המשפט: "קצא"א הנה אחת החברות החיוניות ביותר למשק האנרגיה וכלכלת ישראל. החברה משמשת כשער הימי העיקרי של מוצרי הנפט והדלק למדינת ישראל ומתקניה משמשים לצורכי משק הדלק במדינה מזה עשרות שנים".

"החברה פועלת על פי התקנים הבינלאומיים המחמירים ביותר, ולכן טוב שעצר בית המשפט את הניסיון הגס של המשרד להגנת הסביבה לנהל את שוק האנרגיה באמצעות הקצבת היתרים", הוסיף תומר. "שוק האנרגיה משמעותי וחשוב ויש לנהל אותו בראייה לאומית. זאת ועוד, הדרך לקדם קיימות עוברת דרך ביטחון אנרגטי ובוודאי לא תצלח אם ייצרו מחסור באנרגיה לתושבי ישראל. בהחלטתו, מנע בית המשפט מחסור בדלק והעלאת תעריפי הדלק לאזרחי ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
תגובות
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!