דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

טור אורח / ההסכם של קצא"א תקוע, אבל המאבק הציבורי יימשך עד שיבוטל סופית

קצא"א משדרת אופטימיות ולא נותנת לעובדות לבלבל אותה, אבל ישראל לא זקוקה לנפט שלה, בטח לא במחיר סביבתי וכלכלי כל כך כבד

מפגינים נגד עסקת שינוע הנפט של קצא"א (צילום ארכיון: קואליציית הארגונים)
מפגינים נגד עסקת שינוע הנפט של קצא"א (צילום ארכיון: קואליציית הארגונים)

הסכם של חברת קצא"א להובלת 20 מיליון טון נפט בשנה תקוע, וספק רב אם ישתחרר בעתיד. ההסכם נחתם ב-2021 בין חברת קו צינור אירופה אסיה (קצא"א) ל-MedRed L.B. במסגרתו הוסכם על הובלת כ-20 מיליון טון נפט בשנה באמצעות כ-70 מכליות ענק, ממדינות המפרץ לנמל אילת, ומשם בצינור לנמל אשקלון ולמדינות אירופה, וכן על הובלת נפט בכיוון ההפוך, מהים השחור למזרח אסיה.

ההסכם נתקע בזכות התנגדות עזה למימושו מהציבור, מארגוני הסביבה, ממדענים מכל רחבי העולם ומהמשרד להגנת הסביבה. נמל קצא"א באילת, תחנת האמצע במסעו של הנפט, נמצא במרחק של מאות מטרים משמורת האלמוגים של אילת. שוניות אלמוגים אלו צפויות לשרוד את העלייה בטמפרטורת המים שהכחידה שוניות בכל רחבי העולם, בשל המבנה הגנטי המיוחד שלה, ומכאן חשיבותן הרבה לעולם כולו, אך הן יושמדו בתרחיש של דליפת נפט. 1% בלבד מכמות הנפט שנושאת מכלית ענק תהרוס לא רק את שוניות האלמוגים באילת, בעקבה ובמצרים, אלא גם את ענף התיירות האזורי, שמפרנס אלפי משפחות.

המאבק הציבורי העיקש גרם למשרד להגנת הסביבה להודיע בדצמבר 2021 לבג"ץ על מדיניות של "אפס תוספת סיכון למפרץ אילת", בעקבות עתירה של ארגוני הסביבה נגד ההסכם. מדיניות זו מבוססת על עמדות מיטב המומחים באקולוגיה, התפלה, בריאות הציבור ועוד. משמעות הדבר היא שלקצא"א מותר להעביר עד שני מיליון טון נפט בשנה, כפי שהיא עושה כיום, ולא טיפה אחת יותר. בעמדת המשרד להגנת הסביבה תמכו שישה שרים ושרות – חוץ, אנרגיה, תיירות, בריאות, תחבורה וסביבה, ומנכ"לי משרדי ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי. פרקליט המדינה הבהיר בתשובתו לבג"ץ שהממשלה עומדת מאחורי סמכות המשרד להגנת הסביבה לקבוע מדיניות בתחום זה.

האופטימיות של קצא"א תתנגש עם המציאות

האופטמיות של קצא"א כיום מסתמכת על החלטת בית המשפט המחוזי בבאר שבע שקבע שהתנאים הטכניים החדשים לשינוע הנפט ואחסונו ייכנסו לתוקף רק אחרי ההכרעה בעתירתה. אלא שגם בהיתר הישן וגם בהיתר החדש שעומד במחלוקת, כמות הנפט המותרת היא אותה כמות בדיוק – שני מיליון טון בשנה לאילת ו-10 מיליון טון לאשקלון.

קצא"א פשוט טעתה בהערכת הסיכונים שלה כשחתמה על ההסכם הזה, לפני שקיבלה אישור להרחבת היקף השינוע בהיתרי הרעלים ותנאי רישיון העסק שלה. בדיוק כפי שטעתה בעבר כשהניחה שלמרות אלפי פגמי איכול בצינור, וחוסר היערכות מספקת לטיפול בתקלות, אסונות זיהום לא יתרחשו. המציאות הוכיחה אחרת, עם שני אירועי זיהום בנחל צין ב-2011, זיהום שמורת עברונה ב-2014, דליפות לים ולאוויר במסוף אשקלון ב- 2020, הרס אלמוגים באילת ב-2014, דליפה לקרקע במושב משען באוגוסט ב-2021, ועוד מקרים רבים.

ישראל לא זקוקה לנפט הזה כיום, ותזדקק לו עוד פחות בעתיד

מעבר לשאלת הסיכון הסביבתי והכלכלי, נשאלת השאלה אם ישראל באמת זקוקה לנפט הזה. מנכ"ל בז"ן, מלאכי אלפר, טען שהיתר הרעלים החדש עלול לפגוע באספקת הדלקים לישראל. אלפר הוא ממקימי MedRed L. B., ובעל מניות בה. כלומר, השעיה או צמצום ב-90% של היקף העסקה יפגעו ברווח האישי שהוא מצפה לקבל, מה ששם אותו בניגוד עניינים חמור.

לעומתו, נציג מנהל הדלק הממשלתי אמר בדיון בכנסת בנובמבר 2021 ששינוע נפט בהיקפים אלה אינו נחוץ לביטחון האנרגטי של ישראל. שרת האנרגיה קארין אלהרר, כמו השר הקודם, יובל שטייניץ, חזרו על אמירה זו בכמה הזדמנויות.

נוסף על כך, לפי דיווח של חברת נמלי ישראל, ב-2020-2018 נכנסו לישראל כ-14.6 מיליון טון נפט דרך שלושה טרמינלים: דרך המקשרים הימיים בחיפה כמעט שלושה מיליון טון, והשאר דרך נמלי קצא"א באשקלון ואילת. מתוך כמות זו, בז"ן מזקקת כ-10 מיליון טון נפט בשנה, כ-30% מהם בכלל לייצוא. כלומר לצורכי השוק המקומי, אפשר לצמצם את ייבוא הנפט. בעתיד, המעבר לרכב חשמלי יאפשר לסגור את בית הזיקוק של בז"ן בתוך עשור. מכלים לשעת חירום שכיום בתכנון יוכלו להשלים את החסר.

המאבק הציבורי נגד קצא"א, שאחראית לכמה מהאסונות הסביבתיים החמורים ביותר בישראל, לא יסתיים עד לביטול העסקה וביטול החיסיון הייחודי והלא נחוץ שממנו היא נהנית. קצא"א יכולה להמשיך להביע אופטימיות. המציאות תוכיח אחרת.

הכותב הוא סמנכ"ל ים וקשרי ממשל בעמותת צלול

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!