דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תחבורה ציבורית

לא זזים / דו"ח המבקר על מצב התחבורה יפורסם היום: מעניינת במיוחד תהיה תגובת השר כ"ץ

נתוני השנים האחרונות מצביעים על עומסים חריגים, הזנחת התחבורה הציבורית, ומדיניות שמקלה דווקא על החזקת רכב פרטי | רגע לפני הבחירות, יתייחס מבקר המדינה למשבר התחב"צ, במציאות בה מעטות המפלגות שהתייחסו לנושא

תור בכניסה לאוטובוס (צילום ארכיון: מרים אלסטר  פלאש 90)
תור בכניסה לאוטובוס (צילום ארכיון: מרים אלסטר פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

דו"ח מבקר המדינה העוסק במשבר התחבורה בישראל יתפרסם היום (רביעי) אחר הצהריים. בכל השנים האחרונות צפים ועולים נתונים על עומסים חריגים בכבישי ישראל, הזנחת התחבורה הציבורית, המחסור העצום בנהגי אוטובוס לתחבורה הציבורית והמדיניות הממשלתית שמקלה דווקא על החזקת רכב פרטי. כל אלו יחד הופכים את המדינה לסתומה ומהווים נזק כלכלי ובריאותי גדול.

למרות החשיבות הגדולה של הנושא לחיי כלל האזרחים, הפוליטיקאים כמעט לא עוסקים בכך, ומעטות המפלגות שכלל התייחסו אליו בקמפיין הבחירות, גם לאחר בקשה מיוחדת. מעניינת במיוחד תהיה תגובת שר התחבורה ישראל כ"ץ, שמכהן ברצף בתפקידו כבר כעשור. בשנים האחרונות מחדש משרד התחבורה את ההשקעה בתחבורה ציבורית, דרך פתיחת תחנות רכבת חדשות, הרחבת השימוש ברב-קו, נסיון להפוך את הנסיעה למהירה יותר והוזלת התחבורה הציבורית. בהתחשב בקצב בו הפקקים מתגברים, מאמצים אלו נראים כיום בבחינת מעט מדי ומאוחר מדי, כאשר בשנת 2012 קבע משרד התחבורה בעצמו שתת-ההשקעה בתחבורה בישראל עומדת על כ-250-200 מיליארד שקלים.

שר התחבורה ישראל כ"ץ בחפירת מנהרת יקנעם, כחלק מסלילת המשך כביש 6 בצפון. (צילום: פלאש 90).
שר התחבורה ישראל כ"ץ בחפירת מנהרת יקנעם, כחלק מסלילת המשך כביש 6 בצפון. (צילום: פלאש 90).

הנושא החם בתחבורה – המשבר ברכבת ישראל

אתמול (שלישי) הודיע כ"ץ לתקשורת ביחס לעיצומי עובדי רכבת ישראל כי הוא "מגנה את השבתת הרכבות והפגיעה בציבור הנוסעים ומגבה את הנהלת הרכבת לנקוט בכל צעד חריף שידרש כדי להפסיק תופעות מסוג זה". מעניין להיזכר כיצד הבטיח לעובדים, בעת שהסכימו להפרטה חלקית של תחזוקת הקרונות כי לא יפוטרו, אלא שמספרם יגדל, בהתאם לצמיחה של רכבת ישראל. הבטחה זו הייתה בתוקף עד העת האחרונה, כאשר הנהלת הרכבת הודיעה לעובדים, על כוונה לפטר את חלקם בשל גירעונות כספיים אליהם נקלעה. כ"ץ הוא אחד האחראים לגרעון הזה, לאחר שהחליט שעל הרכבת לפתוח את הקו החשמלי מירושלים לנתב"ג, בעת מחסור בציוד רכבתי – פעולה שאילצה את הרכבת להפחית את השירות במסילת החוף, בה הביקוש הוא הגדול ביותר. כתוצאה מכך הצפיפות עלתה מאוד, אך בסיכומו של דבר הרכבת מוכרת פחות כרטיסים והפסדיה גדלים. יו"ר הרכבת שמינה כ"ץ בפברואר 2018, האלוף במיל' דן הראל, כיהן בעבר כמנכ"ל משרד התחבורה בשנת 2011 תחת כ"ץ. הראל הודה בעבר כי במשרד עשו טעות כאשר לא העניקו עדיפות ראויה לפיתוח התחבורה הציבורית.

השקעה בתשתיות לתחבורה יבשתית (מתוך דו"ח בנק ישראל)
השקעה בתשתיות לתחבורה יבשתית (מתוך דו"ח בנק ישראל)

היות ומנכ"ל הרכבת הנוכחי, שחר איילון, עומד לפרוש, חסרה לרכבת ישראל הנהגה מקצועית, שיכולה לחלץ אותה מהבוץ אליו נקלעה. היום הסכימו עובדי הרכבת, בהמלצת ההסתדרות הכללית, להשהות את השבתת שני קווי הרכבת והעיצומים בחטיבת המטענים, אשר גרמו נזק ללקוחות ולנוסעים, לאחר שהנהלת הרכבת פרסמה הקלטה של עובד המורה לנהגים לשבש את העבודה, כך שיעצרו את כלל הרכבות למספר דקות. עם זאת, ברכבת סירבו למסור פרטים לגבי מספר הרכבות שעצרו או האטו בפועל, שיאמתו את ההצרה כי "כלל הרכבות בישראל הושבתו ל-5 דקות". בבדיקה של "דבר ראשון" מול עובדי הרכבת התברר כי לפחות חלק מהרכבות נסעו ליעדן כמתוכנן ללא שיבושים כלל.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!