דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

חברי ועדת הכלכלה הוטעו בעניין מצב הדואר, ולא בטוח שיצליחו למנוע את הפגיעה בציבור

ועדת הכלכלה תקיים בסוף החודש דיון על הפגיעה ברמת שירותי הדואר לציבור הרחב, אבל טיב השירות נמצא ברובו באחריות שר התקשורת קרעי | רישיון הדואר, שמתיר פגיעה דרמטית ברמת השירות, ממתין לחתימת השר

תור מחוץ לסניף הדואר בחולון (צילום ארכיון: sutterstoke)
תור מחוץ לסניף הדואר בחולון (צילום ארכיון: sutterstoke)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכלכלה תדון בסוף החודש בפגיעה של דואר ישראל ברמת השירות לציבור. לנוכח הדיווחים על סגירת סניפים וייקור עמלות בנק הדואר הודיע היום (חמישי) יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), שיכנס את הוועדה לדיון בנושא יישום הרפורמה בדואר והשלכותיה על מתן השירות לציבור.

הישיבה תתקיים ביום שני הקרוב. במקביל, רשויות בפריפריה החלו לשלם לדואר ישראל מכיסיהן כדי לשפר את רמת השירות ביישובים שבהם כבר נסגר סניף הדואר. שירותים לציבור הרחב שניתנו בעבר בחינם, כמו תשלום חשבון חשמל או ארנונה, מחייבים כעת עמלה של 2 שקלים לכל תשלום. 

ועדת הכלכלה קיימה כמה דיונים על הרפורמה בדואר, שבהם חברי הכנסת רצו לעסוק בטיב השירות לציבור, אבל בפועל הנושא לא נדון. לפי עו"ד יגאל לוי, לשעבר סמנכ"ל בכיר דואר במשרד התקשורת, משרד התקשורת הטעה את חברי הכנסת בוועדה, ולא הציג בפניהם תמונה אמיתית של הרגולציה של הדואר.

המשרד היה זקוק לאישור הוועדה לתיקוני חקיקה, בעוד טיב השירות לציבור, שעניין את חברי הכנסת, נמצא כמעט כולו ברישיון חברת הדואר, שהשר חותם עליו ללא אישור ועדת הכלכלה, ופרטיו לא נדונו.

ייקור עמלות בנק הדואר שהחל השבוע ופגע בעיקר באוכלוסיות חלשות כן אושר בועדת הכלכלה, בדיון מיוחד שהתרחש יומיים לפני הבחירות, אז בוטל הפיקוח על התעריפים. כך, הרפורמה בדואר שהוגשה תחת הכותרת של "הגברת התחרות ושיפור השירות", כללה החלטות שפגעו קשות ברמת השירות לציבור.  

מצבו הפיננסי הקשה של דואר ישראל חייב היתר מוועדת הכספים כדי לאשר השקעה גדולה של המדינה בדואר, חלקה בתמורה להעברת מיטב נכסי הדואר לידי המדינה. כדי להשיג את האישור, חברת דואר ישראל העבירה מידע לחברי הוועדה שעולה ממנו שבנק הדואר קרוב לאיזון כלכלי, ובכל זאת החליטה להעלות תעריפים, בעיקר על חשבון אוכלוסיות חלשות, שישלמו עוד עשרות מיליוני שקלים בשנה לדואר ישראל. 

רווחיות בנק הדואר (לפי נתוני דואר ישראל שהוצגו בכנסת)
רווחיות בנק הדואר (לפי נתוני דואר ישראל שהוצגו בכנסת)

האם קרעי ימשיך את מדיניות הנדל וליברמן? 

בממשלה הקודמת הכריזו שר האוצר אביגדור ליברמן ושר התקשורת יועז הנדל במשותף על הכוונה להפריט את הדואר הפרטה מלאה, החלטה שטעונה אישור בוועדת הכספים. שיתוף פעולה זה חצה את התפקידים המסורתיים שבהם משרד האוצר דואג לקופה הציבורית, ואילו המשרד המקצועי דואג לרמת השירות לציבור. רצון זה להפריט את הדואר יוצר ניגוד עניינים למדינה בהיותה גם בעלים וגם רגולטור. כבעלים, פגיעה בטיב השירות לציבור עשויה להגביר עניין בהפרטה ולשפר את התמורה הכספית. כרגולטור, שיפור חובות הדואר כלפי הציבור עלול לפגוע בכדאיות רכישת דואר ישראל במסגרת תוכנית ההפרטה.   

כשסיים הנדל את תפקידו, רישיון חברת דואר ישראל נותר בשימוע פתוח, ובו מרוכזים הסעיפים שבהם ניכרת הפגיעה בציבור, כמו הקלות בנושא טיב השירות לציבור, פרישת הסניפים ואחרים.  

שר התקשורת החדש שלמה קרעי עדיין לא התבטא באופן ציבורי בנושא הרפורמה בדואר ישראל. אם יעכב את חתימתו על רישיון הדואר עד אחרי הדיון בסוף החודש בוועדת הכלכלה, לחברי הכנסת בוועדה תינתן הזדמנות נוספת לנסות להשפיע על היקף הפגיעה בציבור הרחב.  

תגובותיהם של קרעי וביטן לא התקבלו עד מועד פרסום הידיעה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!