דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מיכל האמוניה

משבר האמוניה / מעל לעשור של מאבקים הגיעו לסופם: מיכל האמוניה ריק מנוזלים

תושבי חיפה יכולים לנשום לרווחה בידיעה שמיכל האמוניה, שסומן כסכנה הגדולה ביותר במפרץ, רוקן היום סופית מנוזלים | כעת מתחילה המלחמה האמתית של העובדים במפעל על פרנסתם

מיכל האמוניה בחיפה (צילום: חיים נתיב).
מיכל האמוניה בחיפה (צילום: חיים נתיב).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מיכל האמוניה רוקן מנוזלים ונותרו בו רק אדי אמוניה שיישאבו באופן מבוקר בימים הקרובים. לאחר יותר מעשור של מאבק ציבורי תם פרק משמעותי במאמץ להרחיק מוקדי סיכון מהאוכלוסייה במפרץ חיפה.

סגן השר להגנת הסביבה, ירון מזוז (הליכוד), התייחס להתרחשות האחרונה ואמר: ״זהו יום היסטורי למיליון תושבי חיפה והסביבה, המיכל ז״ל. עכשיו נפעל למען עובדי חיפה כימיקלים. נמצא פתרון שעתידם יישמר במפעל והכל לפני ערב ראש השנה״. בהודעה שפרסם סגן השר נאמר: "בפעם הראשונה אחרי עשרות שנים, מיכל האמוניה ריק באופן סופי ומוחלט מנוזל אמוניה! בשבוע הקרוב עובדי חיפה כימיקלים ימשיכו לשרוף את הגזים במיכל עד ריקון סופי. סגן השר מזוז הגיע עם מנהל מחוז חיפה שלמה כץ למיכל כדי לראות מקרוב שהמיכל אכן ריק מנוזלים באופן סופי.

ההכרזה הזו בוודאי משקפת את המאמצים של המשרד להגנת הסביבה, לצד עיריית חיפה אשר נעזרה בפרופסור אהוד קינן מהטכניון בכדי לשנות את הסיטואציה ממאבק שהתנהל בעצלנות ביורוקרטית לשאלה דחופה שחייבת להגיע לפתרון.

את המכה המכריעה בגורלו של המיכל הנחיל השופט העליון חנן מלצר, שעמד בראש ההרכב שמיזג לתוכו עתירות שונות, והכריע נגד ערעורה של חיפה כימיקלים על סגירת המיכל. עד לפסיקתו, באישור המשרד להגנת הסביבה, הריקון היה אמור להימשך לפחות עד ינואר 2018, אך הקשר ההכרחי שיצרה הפסיקה בין ריקון המיכל לבין מתן היתר רעלים חדש למפעל, גרם לחברה להגיב ולרוקן את המיכל במהירות.

מפגינים נגד מיכל האמוניה. (צילום: דוברות עיריית חיפה)
מפגינים נגד מיכל האמוניה. (צילום: דוברות עיריית חיפה)

משבר משק האמוניה – נקודות ציון מרכזיות מהשנה האחרונה

  • נובמבר 2016 – כישלון המכרז (השני) להקמת מפעל אמוניה בנגב.
  • ינואר 2017 – דו"ח קינן מזהיר מפני סיכוני מערך האמוניה וזוכה להד תקשורתי גדול.
  • פברואר 2017 – פסיקה של השופטת ג'אדה בסול מחייבת ריקון של המיכל תוך 10 ימים.
  • פברואר 2017 – המשרד להגנת הסביבה מודיע על תאריך יעד לריקון המיכל ביוני.
  • מרץ 2017 – השופטת תמר שרון נתנאל דנה בערעור בבית המשפט המחוזי וקובעת תאריך ריקון ב-1 באפריל.
  • מרץ 2017 – מאבק עובדי החברה תופס כותרות, אך לא נושא השפעה על קבלת ההחלטות.
  • מרץ 2017 – בית המשפט העליון נענה לבקשת 'חיפה כימיקלים' ומעכב את ביצוע הריקון.
  • אפריל 2017 – המשרד להגנת הסביבה מוציא הודעה משונה, לפיה החלופות למיכל האמוניה יותר מסוכנות ממנו.
  • אפריל 2017 – ההסתדרות והתאחדות התעשיינים פנו לראש הממשלה בבקשה למצוא פתרון אחראי למשבר.
  • אפריל 2017 – מומחה אמריקאי נשכר על-ידי חיפה כימיקלים, ומוצא שהמיכל עשוי להיות בטוח לשימוש, בתרחיש של הפחתת הכמות בו, ושימוש באניות קטנות.
  • מאי 2017 – במשרד האוצר בחרו בתכנית עתידית למשק האמוניה, ללא המיכל.
  • יוני 2017 – בית המשפט העליון קובע שיש לרוקן את המיכל עד ה-31 ביולי.
  • יוני 2017 – המשרד להגנת הסביבה ממליץ על חלופה שכוללת עגינת אנית אמוניה במפרץ חיפה.
  • יולי 2017 – הממשלה מקבלת החלטה המאמצת את המתווה האוצר לטווח הארוך.
  • יולי 2017 – בית המשפט העליון דוחה את כל ערעוריה של חיפה כימיקלים, מחייב את סגירת המיכל בדחיה אחרונה עד ה-18 בספטמבר, ומונע כל היתר רעלים מהמפעל הצפוני עד שהמיכל יתרוקן.
  • אוגוסט 2018 – מצטבר מבול של הודעות לתקשורת, ללא תוכן ממשי, במטרה ללחוץ על עיריית חיפה להסכים לחלופה לכמה שנים הכוללת אניית אמוניה במפרץ, הפתרון המועדף על חיפה כימיקלים והממשלה.
  • אוגוסט 2018 – השופט אלכס קוגן מבית הדין המחוזי לעבודה מקפיא את פיטורי העובדים של 'חיפה כימיקלים' בשל חשדו כי אין כוונה אמתית לסגור את המפעל.

תם ולא נשלם

המאבקים לסגירת המיכל החלו לפני יותר מעשור, והתעצמו עם הופעת איום הטילים של חיזבאללה לטווח ארוך במלחמת לבנון השניה ב-2006. אז העדיפה המדינה לשפר את אמצעי המיגון ומערכות החירום של המיכל, אך לא להחליפו. כאשר הסתבר שלא ניתן למגן את גג המיכל, החלה המדינה, בעצלתיים, לבחון חלופות נוספות. על אף כל הדו"חות המזהירים מפני סיכונים כבירים, מיכל האמוניה מעולם לא דלף ובשלב מאוחר בהליך המשפטי, היו גם מומחי הערכת סיכונים אשר סברו כי המיכל יכול להמשיך לפעול. בסופו של דבר, עיקרון הזהירות המונעת הנחה את השופטים בכל הערכאות, לתבוע את סגירת המיכל. בתהליך זה נחשף כי המיכל לא רק שנבנה שלא בהתאם לתכנון (ובכך איבד את היתר הבניה), אלא פעל ללא רשיון עסק וכאשר החל להתרוקן הסתבר שאין לו ברז תחתון, ואין שום מנגנון מוסדר לריקון התחתית שלו. למזלנו, איש לא ידע לעולם את מידת סיכונו של המיכל בעת אסון, אשר תרד בימים הקרובים לאפס, עם סגירתו. אף על פי כן קיימת מחלוקת לגבי אספקת האמוניה בעתיד, שתתרחש רק באמצעות מיכלים קטנים – איזוטנקים, בהתאם להתנגדות של עיריית חיפה לכניסה של אניות אמוניה, או באמצעות אניות בנות 2,500 טון, כפי שמבקשת חיפה כימיקלים. החברה לא בוחלת בפיטורי מחצית מעובדיה (מהמפעל הצפוני) בכדי להפעיל לחץ על המדינה והעירייה לאשר לה את החלופה הזו, פיטורים אשר הוקפאו רק בעזרת בית המשפט. עובדי החברה מספרים כי על אף ההקפאה החברה מנסה לאלץ אותם לצאת לחופשה כפויה. נכון הוא שהחברה משלמת את שכר העובדים במשך 5 חודשים, כאשר היקף עבודתם ירד ל-20% בתקופה הזאת לפי גרסת העובדים ופחות מכך לפי הערכת ההנהלה. עם זאת, מדובר בחברה רווחית ביותר בימי שגרה, ומבחינה כלכלית החברה יכולה לעמוד במעמסה הזו גם במשך חודשים נוספים גם אחרי ריקון קופתה, באמצעות הזרמת הון בעלים או בעזרת לקיחת הלוואות. הפעולה האפקטיבית ביותר שיכולה לעשות המדינה למען העובדים איננה דווקא הפעלת לחץ על עיריית חיפה, אלא נכונות לקבל לרשותה את החברה הרווחית, (לפחות שני מפעליה בישראל) אם הבעלים מארה"ב יתמידו בסירובם להמשיך לשלם את שכר העובדים ואף יסגרו את המפעל הצפוני.

עובדי חיפה כימיקלים צפון מתבצרים בפתח המפעל (צילום: אור אשכנזי)
עובדי חיפה כימיקלים צפון מתבצרים בפתח המפעל (צילום: אור אשכנזי)

תגובות

פרופסור אהוד קינן מסר ל'דבר ראשון' כי "'חיפה כימיקלים' הציגו את ריקונו של המכל כאילו היה אתגר טכנולוגי מורכב בסדר גודל של שיגור חללית למאדים. לאמיתו של דבר, מדובר בתהליך פשוט ושגרתי שניתן היה להשלימו מזמן בכמה ימים. בכל סאגת הריקון, היה רק דבר קבוע אחד, והוא האישור האוטומטי של המשרד להגנת הסביבה על כל מה שחיפה כימיקלים בדו מליבם. בתאריך ה-27 ביולי הצעתי להם לקלף את שכבת הבידוד הספוגי מהחלק התחתון של המכל, ולתת לחום הקיץ ולמדחסים הקיימים לסלק את שאריות האמוניה בזמן קצר. וראה זה פלא, שבוע לאחר מכן קילפו את הבידוד והמיכל התרוקן תוך שבועיים. הדבר המדהים הוא ש'חיפה כימיקלים' ממשיכה לתעתע בציבור ובבתי המשפט גם כיום, בכל הקשור לחלופת האנייה קטנה, ואף אחד איננו מטיל ספק באמיתות הסיפורים שלהם".

תגובת עיריית חיפה: "לכשירוקן המיכל עד תום תפעל עיריית חיפה להריסתו. כזכור הוקם המיכל ופעל במשך השנים ללא היתר בניה ומזה 13 שנים ניהלה עיריית חיפה מאבק לסגירתו. כעת שסוף סוף הועילה חיפה כימיקלים למלא אחר פסק הדין תפעל כאמור עיריית חיפה על פי חוקי התכנון והבניה להריסתו של המיכל ובכך תביא לסילוקו המוחלט של המפגע אשר במשך שנים סיכן כמיליון תושבי חיפה והמטרופולין

ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני), יו"ר שדולת מפרץ חיפה בתגובה לידיעה על המצאות מכל האמוניה בחיפה ריק מנוזלים: "ריקון מכל האמוניה וקיום הנחיות בית המשפט הוא רגע מכונן וחשוב לתושבי מפרץ חיפה, שחיים תחת סכנה יום יומית. ריקון מכל האמוניה מסמל את הצלחת המאבק של תושבי מפרץ חיפה בדרך לטיהור האזור כולו ממפעלים מזהמים ומסכני חיים. חשוב מאד שהחלופה שתקדם הממשלה לא תחזיר את הסכנה בדרך אחרת. באופן אישי זה הוא יום משמח עבורי שבו אני רואה שהעבודה הקשה משתלמת, אמשיך לפעול למען התושבים במפרץ חיפה בדרך לחיים טובים יותר".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!