דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קפה נואר

ראש השנה התשע"ח / זה כבוד לעבוד - סיכום שנה אופטימי לעבודה המאורגנת בישראל

אלפי עובדות ועובדים שיפרו השנה את תנאי העסקתם בזכות הסכמים קיבוציים, שנחתמו רק הודות לכוחה של העבודה המאורגנת | עובדי הנמלים, הנהגים, עובדות הקבלן, עובדי שירות המדינה, מהנדסות ההייטק והמנופאים | וגם - תקווה לשנה הבאה

עובדי אגד, נמל אשדוד וקפה נואר בת״א (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90 ;  ChameleonsEye / Shutterstock ; ועד עובדי קפה נואר).
עובדי אגד, נמל אשדוד וקפה נואר בת״א (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90 ; ChameleonsEye / Shutterstock ; ועד עובדי קפה נואר).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

סיקרתי ככתב עבודה משברים ומאבקי עבודה רבים לאורך השנה החולפת, אבל תכלית העבודה המאורגנת אינה המאבק אלא היכולת להגיע בסופו של דבר להידברות המביאה להסכם. ליקטתי כמה מהשמחות של השנה החולפת – הסכמים קיבוציים והסכמות – קטנים וגדולים, פירות של משא ומתן ממושך ולעיתים גם מאבק, ששיפרו את תנאיהם של אלפי עובדות ועובדים בישראל, הסכמים מקומיים אשר הובילו לצמצום פערים, הסכמים פורצי דרך המבשרים על עתידה של העבודה המאורגנת בישראל.

שינויים בכוון הרוח
יחסי העבודה בנמלי הים סערו בשנה האחרונה, ובייחוד בנמל אשדוד בו ניסו חלק מהעובדים להוביל מעבר להסתדרות הלאומית – וזאת סביב נושא הביטחון התעסוקתי לעובדי דור ב' עם הקמת הנמלים הפרטיים החדשים. לאחר קרוב לשלוש שנים, בהם מגביל בית הדין לעבודה את זכות השביתה דה-פקטו של עובדי הנמלים, טענה ההסתדרות כי המשאים והמתנים מיצו את כוחם וכי יש לאפשר לה להכריע את הנושא בכוח השביתה. הנושא הוכרע לבסוף בתום משא ומתן סוער שהתנהל במסדרונות בית הדין הארצי לעבודה – כשהמדינה הודיעה כי היא נכונה להתחייב לביטחון תעסוקתי מלא לעובדי הנמלים לעשור, לאחר תחילת פעילות הנמלים החדשים. הסכמות אלו מגינות על כלל העובדים הקיימים בנמל שנקלטו עד לתאריך ה-12.6 השנה, בכפוף לחתימה על הסכם סופי שיכלול ככל הנראה גם התייעלות בנמלים הקיימים.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בדיון בבית הדין הארצי לעבודה על היציגות בנמל אשדוד, פברואר 2017 (צילום: דבר ראשון).
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בדיון בבית הדין הארצי לעבודה על היציגות בנמל אשדוד, פברואר 2017 (צילום: דבר ראשון).

טוב שההגה
מדיניות משרד התחבורה, להוציא את קווי האוטובוסים שבעבר הופעלו על ידי החברות הגדולות 'דן' ו'אגד' למכרזים, הציבה אתגר משמעותי בפני העבודה המאורגנת בענף. השנה האחרונה התאפיינה בין היתר בחתימת הסכמים קיבוציים ראשונים במספר חברות תחבורה ציבורית קטנות ביניהן חברות 'דן בדרום', 'דן באר שבע' והמטרונית. חתימת ההסכם ב'דן באר שבע' סוגרת מעגל של למעלה מעשור, מאז ניסו לראשונה עובדי התחבורה הציבורית בבאר שבע, אז עובדי מטרודן, להתאגד בהסתדרות ולשפר תנאיהם, ניסיון שפורק בשנת 2005 ביד קשה על ידי הנהלת החברה בגיבוי משרד התחבורה. אמנם בשנה שעברה התאגדו עובדי מטרודן בשנית, ואף הצליחו להביא לחתימת הסכם קיבוצי, אולם פחות משנה אחר כך התפרקה החברה ואת מקומה ירשה חברת 'דן באר שבע' הפועלת בעיר היום. במהלך מהיר הקימו העובדים ועד גם בחברה החדשה, והצליחו לנווט את דרכם לחתימת הסכם קיבוצי ראשון.

הסכם העקרונות שנחתם לפני כחודש באגד, מסמן את המגמה שמבקשת ההסתדרות להוביל בשנה הבאה עלינו לטובה. ההסכם כולל מנגנון קידום שכר על פי ותק, שאותו מקווים בהסתדרות ליישם גם ביתר החברות. יתרה מכך, מקווים בהסתדרות לפעול על מנת להבטיח שבמעבר קווים מזכיין לזכיין במסגרת מכרזי משרד התחבורה – תובטח השמירה על תנאי הנהגים, ובכלל זאת הותק שלהם.

נהג אגד (צילום: נתי שוחט/ פלאש 90).
נהג אגד (צילום: נתי שוחט/ פלאש 90).

צמצום תופעת ההעסקה הקבלנית – גם בחברות הפרטיות
בעוד שהשנה שעברה התאפיינה ביישום מתגלגל של הסכם עובדי הקבלן במגזר הציבורי מיולי 2015, והיתה עמוסה בטקסי קליטה בבתי החולים השונים ועוד – השנה הנוכחית התאפיינה בהתרחבות התופעה למגזר הפרטי ובחתימת הסכמים הכוללים קליטת עובדי קבלן בשורה ארוכה של חברות פרטיות ביניהן שלושת חברות הסלולר הגדולות – פלאפון, סלקום ופרטנר, וכן בחברת הביטוח מגדל – שם נקלטו להעסקה ישירה כלל עובדי מוקד אשקלון שהופעל עד אז במיקור חוץ, תנובה, פרי גליל, פלאפון, חברת רפאלהבורסה ועוד.

מלבד קליטת עובדי הקבלן הקיימים, מהווים ועדי העובדים חומה הנאבקת כנגד כניסתה של צורת העסקה פסולה זו, שמלבד הפגיעה שלה בזכויותיהם של עובדי הקבלן היא מכרסמת גם בכוחם הארגוני של העובדים המאוגדים. הסכמים רבים שנחתמו בשנה האחרונה מתאפיינים גם בצמצום הפערים בקרב עובדי החברות עצמן – כך בהסכם שנחתם בבית הזיקוק של פז באשדוד – מלבד קליטת כלל עובדי הקבלן בחברה להעסקה ישירה בוטל גם מעמד דור ג'. הסכמים רבים נוספים הכילו רכיבים תוספתיים דיפרנציאליים – שניתנו לעובדים באופן שיקלי ולא אחוזי, או שניתנו באופן מיוחד לבעלי השכר הנמוך, ובחברות שונות נקבע שכר מינימום מפעלי.

קליטת עובדי קבלן בבית החולים 'מעלה כרמל' להעסקה ישירה 3/5/2017 (תמונה: דוברות ההסתדרות)
קליטת עובדי קבלן בבית החולים 'מעלה כרמל' להעסקה ישירה 3/5/2017 (תמונה: דוברות ההסתדרות)

חותמים בענפים
ביוני השנה, לאחר מו"מ ממושך בן כשש שנים, נחתם לראשונה הסכם ענפי בענף חברות ההיסעים הפרטיות המקיף כעשרת אלפים עובדים. ההסכם קובע שכר מינימום ענפי הגבוה ב-17% משכר המינימום הכללי, ככל שיתעדכן מעת לעת – ומסדיר עוד שורה ארוכה של תנאים הייחודיים לענף. באפריל נחתם לראשונה הסכם ייחודי למנופאים – מפעילי עגורן צריח, כנספח להסכם הענפי בענף הבניין. ההסכם החדש נולד לאחר מאבק ממושך והתארגנות של המנופאים בישראל, ומקיף כ-1,200 עובדים, להם הוא מסדיר שכר מינימום שעתי של 49 שקלים, הצפוי להתעדכן בתוך שנה וחצי ל-52 שקלים – וכן תוספת גובה בסך 3.5 שקלים לשעה, ושורה של זכויות נוספות. עוד חודשו השנה ההסכמים הענפיים של למעלה מעשרת אלפים נהגי המשאיות והתובלה להם נקבע שכר מינימום הגבוה במאה שקלים משכר המינימום הכללי במשק, והגדלת האש"ל וההפרשה לקרנות ההשתלמות, ושל כ-80 אלף שומרים ומאבטחים – להם נקבע שכר מינימום של 30 שקלים לשעה.

הסכמים ענפיים נחתמים בין ארגון העובדים הגדול בענף לבין ארגון המעסיקים – וזאת במטרה לשפר את תנאיהם של העובדים ולמשוך עובדים נוספים לענף. ההסכמים מוגשים לשר העבודה והרווחה במטרה שיחיל עליהם צו הרחבה – אשר להפוך אותם למחייבות באופן גורף – גם מעסיקים שאינם חברים בארגון המעסיקים. פעמים רבות נחתמים הסכמים אלה דווקא בענפים שבהם מעט ועדי עובדים פעילים, וזוהי אחת הדרכים בהן פועלת ההסתדרות לחיזוקן של קבוצות עובדים מוחלשות. חשוב לציין שההסכם הענפי אינו סותר את זכות ההתארגנות של העובדים במקום עבודה מסויים – לצורך שיפור זכויותיהם אף מעבר למה שנקבע בהסכם הענפי.

כנס המנופאים בהסתדרות 23/2 (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות).
כנס המנופאים בהסתדרות 23/2 (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות).

לא על הלחם לבדו
במרץ השנה חתמו הסתדרות עובדי המדינה, שר האוצר והממונה על השכר באוצר על הסכם תקדימי לסבסוד ארוחות לעובדי שירות המדינה. ההסכם יבטיח סבסוד בסכום של לפחות 16.8 שקלים לכל יום עבודה בפועל ויחול על כל עובדי משרדי הממשלה ויחידות הסמך. לרבות המוסד לביטוח לאומי ושירות התעסוקה. בנוסף יחייב ההסכם את מקומות העבודה להפעיל חדרי אוכל. בינתיים יקבלו העובדים במקומות עבודה בהם אין חדר אוכל, מענק חד פעמי של 2,600 שקלים עד לבחירת הספקים.

האקדמים בשירות המדינה יזכו להחזרים בסך אלפי שקלים בממוצע, בגין הכספים שהפקידו בארבע השנים האחרונות באגודה מקצועית ללימודי ניהול ומנהיגות שפורקה. זאת בעקבות הסכם שנחתם החודש בין הסתדרות המח"ר ומשרד האוצר.

צורית גולן סמנכ"ל משאבי אנוש, אבי ניסנקורן יו"ר הסתדרות, משה פרץ עט"ר ועד העובדים, יו"ר איגוד עובדי הסלולר האינטרנט וההיי-טק יקי חלוצי בעת החתימה על ההסכם הקיבוצי צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות
צורית גולן סמנכ"ל משאבי אנוש, אבי ניסנקורן יו"ר הסתדרות, משה פרץ עט"ר ועד העובדים, יו"ר איגוד עובדי הסלולר האינטרנט וההיי-טק יקי חלוצי בעת החתימה על ההסכם הקיבוצי צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות

לראשונה – הסכמים קיבוציים גם בהייטק הישראלי
בינואר השנה נחתם ההסכם הקיבוצי המקיף הראשון בענף ההיי-טק בישראל בחברת SAP לאחר שנתיים של מו"מ. עד אז נחתמו בענף הסכמי ביניים בלבד כגון הסכמים הנוגעים לחוזי רכישה בין חברות. "בשנתיים וחצי האחרונות ניהלנו משא ומתן שעסק רבות בשינוי התרבות והתפיסה של עולם ההייטק הישראלי והצלחנו ליצור מציאות חדשה לחלוטין. הצלחנו לעגן סוגיות קריטיות לעובדים בהייטק, ולהגביר את הביטחון התעסוקתי והשקיפות", אמר אז יו"ר ועד העובדים גד רביד. מאז נחתם הסכם קיבוצי נוסף גם בחברת ההיי-טק Surecomp שעובדיה מאוגדים בכוח לעובדים.

ארגון עובדי הסלולר, האינטרנט וההיי-טק בהסתדרות הוקם בשנת 2014, בעקבות מהפכת ההתאגדות שהחלה עם התאגדות עובדי חברת פלאפון ב-2012 – במסגרתה התאגדו עובדים רבים ממקצועות חדשים, עתירי ידע, שלא היו מזוהים בעבר עם העבודה המאורגנת במטרה להסדיר את זכויותיהם ואת ביטחונם התעסוקתי. בין החברות המאוגדות באיגוד זה: פלאפון,  בזק בינלאומי, סלקום-נטוויז'ן, פרטנר, הוט מובייל, NESS, אמדוקס, קומברס, טק מהינדרה, NCR, RRMedia,לוגיה-דיגיטל טורביין ועוד.

קיצור שבוע העבודה
בסוף מרץ הגישו ההסתדרות ונשיאות הארגונים העסקיים לשר העבודה והרווחה חיים כץ הסכם קיבוצי כללי עליו חתמו לקיצור שבוע העבודה במשק הישראלי מ-43 שעות ל-42 שעות, וזאת במטרה שיכיל עליו צו הרחבה, אשר יהפוך אותו הלכה למעשה לשבוע העבודה החוקי במשק. בהסתדרות הבהירו כי מדובר בצעד ראשון בלבד לקיצור שבוע העבודה הישראלי שהוא מהארוכים במדינות ה-OECD. עם זאת מאז טרם הורחב ההסכם על ידי שר העבודה והרווחה חיים כץ, ומלשכתו נמסר באוגוסט ל'דבר ראשון' כי ההסתדרות והתעשיינים בוחנים גם את החלופה של מציאת מקור תקציבי ליישום רעיון סוף השבוע הארוך, אותו הציע שר הכלכלה אלי כהן. קיצור שבוע העבודה הוא בין היעדים המרכזיים שהציבה לעצמה ההסתדרות בשנה החולפת, ונראה שהמאבק על כך יימשך גם בשנה זו, לאחר ששבוע העבודה לא קוצר ב-22 השנים האחרונות.

עובדי קפה נואר.
עובדי קפה נואר.

העתיד כבר כאן
בימים אלה מנהלים עובדי מסעדת קפה נואר מאבק מקצועי לקראת חתימה על הסכם קיבוצי ראשון בענף המסעדנות בישראל. העובדים התאגדו ב'הסתדרות הנוער העובד והלומד' לפני כחצי שנה. בשבועיים האחרונים נקטו שורה של צעדים ארגוניים לאור טענות על פגיעה בהתארגנות ומבוי סתום במו"מ – וביום שלישי האחרון אף נפגשו העובדים וההנהלה בבית הדין לעבודה בדבר הטענות על הפגיעה בהתארגנות. בתום הדיון הציעה השופטת כהצעת פשרה מתווה להסכם קיבוצי בין הצדדים – שאותו יבחנו עד תחילת אוקטובר. עד אז הסכימו העובדים לחדול מצעדיהם הארגוניים.

בפתח הדיון אמרה עו"ד ארנה לין המייצגת את העובדים כי "התיק הזה הוא תיק חשוב, כי מדובר כאן בהתארגנות של צעירים ובענף המסעדנות שהוא מאוד קשה מבחינת התארגנות, כיוון שמדובר בחילופים של עובדים ובעובדים שמועסקים בצורה זמנית – ובעיקר זה מצב של ענף שכיוון שהוא לא מוסדר ואין בו כיום הסכם קיבוצי קודם – לעובדים אין כל ניסיון ולו תחילי בהתארגנות מסוג זה". לדבריה חתימת הסכם קיבוצי ראשון בענף עשויה להוביל למגמה של התאגדויות עובדים, כשם שחתימת ההסכם הקיבוצי הראשון שנחתם בחברת הסלולר פלאפון, הובילה לשורת התאגדויות בענף לאחר שלעובדים היה דימוי כיצד יכול להיראות הסכם קיבוצי בחברת סלולר. שווה לעקוב אחרי התאגדות זו, משום שהיא עשויה להיות הבשורה של השנה החדשה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!