דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

שליח ב'וולט' מספר מדוע יצא למחאה: "וולט הופכת לענק דורסני. יש אנשים למטה, והיא עושה איתם מה שהיא רוצה"

כשהגיע לחברה ראה בחיוב את החופש והגמישות, אך המעבר לקביעת שכר על ידי אלגוריתם הוביל אותו ואת חבריו לצאת למחאה: "אם אתה עסק עצמאי, אתה עושה משא ומתן. פה אין את זה, וולט מחליטה לבד" | יחד עם עשרות שליחים, הוא יפגין היום (ד') בתל אביב נגד המודל החדש: "צריך לאזן את הכוח של וולט"

שליח וולט ברחוב יפו בירושלים (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
שליח וולט ברחוב יפו בירושלים. למצולם אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל / פלאש 90)
הדס יום טוב

שליחי וולט רבים יפגינו היום (רביעי) בגשר נוח מוזס בתל אביב, כמחאה על הרחבת מודל התגמול החדש של החברה. שליח וולט מאזור המרכז, ואחד ממובילי המחאה, מסביר ל'דבר' מה השתנה ביחסים בין השליחים לחברה, למה המודל החדש כל כך מרגיז את השליחים, ומהן דרישות המחאה.

"יש יופי במודל של וולט", הוא מספר, "יש גמישות ויש חופש, יש הרבה יתרונות, אבל בסוף יש פה ניצול, והרבה  חזירות מצד וולט. ומזה השליחים כבר שבורים".

הוא ביקש להישאר בעילום שם, דבר נפוץ מאוד כשמבקשים לראיין שליחי וולט. "שליחים מפחדים לאבד את ההכנסה", הוא מסביר, "וולט עושה מה שהיא רוצה ואין שום חוקים. אנחנו יודעים שיש פיטורים של מי שמדבר, ושהם לא חייבים להסביר שום דבר. כשאתה בא ממקום שהוא יציב וחזק, הרבה יותר קל לך לדבר ולמחות ולהגיד את הדעות שלך. אנחנו לרוב באים ממקום הרבה יותר תלותי".

"יש את הסטיגמה הזו ש'בוולט עושים מלא כסף', או ששליחים הם אנשים שעובדים ב'עבודה רגילה' ביום ועושים משלוחים בערב להשלמת הכנסה. זה כבר מזמן לא נכון", הוא אומר, "בקורונה אולי היו הרבה שליחים במעמד הביניים שפוטרו, אבל זה נראה אחרת היום. שליחים ממש לא באים מעבודות שכירות נחשבות, הם באים מהאוכלוסיות הכי מוחלשות בחברה. זו בדיוק הסיבה שוולט יודעת היום שיש לה יכולת לעשות עם האנשים האלה מה שהיא רוצה, היא בטוחה שהם לא יתאגדו בחיים".

וולט משנים את הכללים: "אם פעם המינימום למשלוח היה 18, היום יש משלוחים ב-15"

זו לא הפעם הראשונה ששליחי וולט מוחים נגד החלטות החברה, שספגה מצד השליחים שלה התנגדויות רבות לאורך ארבע וחצי שנות פעילותה בארץ. הטריגר למחאה הפעם הוא מודל תשלומים חדש שהכניסה וולט לשליחים, שכבר נכנס כפיילוט בחיפה ובירושלים בינואר האחרון. החברה החילה אותו על 9 ערים נוספות בתחילת מאי, והודיעה על כוונותיה להרחיב אותו לכל אזורי הפעילות, ובסופו של דבר גם ליהלום שבכתר שלה – אזור תל אביב והמרכז. לכן, מסביר י', השליחים בחרו למחות בתל אביב, למרות שהמודל עדיין לא מוחל באזור.

המודל החדש פועל בשיטה המכונה בעולם 'תמחור דינמי', כינוי לתמחור שכר או מוצר באופן לא אחיד, המחושב על ידי אלגוריתם. ההבדל המרכזי הוא שבעוד שבמודל התגמולים המקורי, התשלום עבור המשלוח חושב לפי תשלום בסיס של 18 שקלים לכל משלוח עד קילומטר, ותוספת של שקל עבור כל 250 מטרים נוספים או חלק מהם, מודל התמחור הדינמי אינו שקוף בחישוב התשלום. הוא קובע את המחיר מראש באופן שרירותי, ובלי קשר למפתח כלשהו השקוף לשליחים, והוא יכול לכלול משתנים שונים, כגון מרחק משלוח, תנאי מזג אוויר, מיקום השליח או המסעדה והשעה ביום.

המודל הזה כבר הוציא את שליחי ירושלים וחיפה, שקיבלו אותו ראשונים, לרחובות, לאחר שלדבריהם הוא הוריד בפועל את התשלום עבור משלוח בכ-20%-30%, והפחית את התשלום עבור משלוחי "באנדל" – שני משלוחים או יותר שנאספים מאותה מסעדה לאותו האזור או ממסעדות סמוכות לאותו האזור, שבעבר היה תשלום כפול. בוולט טוענים לאורך כל הדרך שלא היתה פגיעה בהכנסות השליחים מאז השינוי, אך הם מעולם לא הציגו ראיות לכך. עוד דבר שמערער את הטענה של וולט, הוא שהשליחים הישראליים הם לא היחידים. מודל התמחור הדינמי החדש של וולט יוצר הדים במדינות נוספות בהן היא מפעילה אותו ומעורר את זעם השליחים.

"בשיטה החדשה התמחור לגמרי לא שקוף לשליחים, פשוט מופיע סכום על המסך שמשתנה כל פעם, ואתה לא באמת יודע על פי מה, מחשב עושה את החישוב ובכל יום וולט יכולים לשחק איך שהם רוצים עם הסכום הזה, ולך כשליח אין שום יכולת לחשב את המשלוח", מסביר י'. "אנחנו רואים מה קורה בחיפה ובירושלים, אנחנו מדברים עם השליחים, כולם אומרים שבפועל השכר שלהם ירד דרמטית מאז שהמודל נכנס. כולם מעידים שחתכו את הבאנדלים ב- 60-50%, שאם פעם התמורה למשלוח עד קילומטר היתה 18 שקלים, היום יש משלוחים ב-15".

לדבריו, השליחים כבר לא מאמינים לוולט. "פעם, אם בוולט אמרו ששינוי כלשהו לא יפגע בשליחים, האמנת להם. אבל אם הולכים אחורה רואים שההכנסות תמיד היו במגמת ירידה, גם כשיוקר המחיה עלה. אני לא באמת יכול לסמוך עליהם שהסכום לא ירד, ואנחנו גם רואים מה השליחים מירושלים וחיפה מדווחים. אם המודל היה כזה טוב, הייתם מסבירים לנו אותו. בסוף, המודל הזה נותן להם פשוט את היכולת להוריד את השכר בלי להגיד שהם מורידים את השכר".

"זה לא כל כך משנה אם אומרים שאתה עצמאי או לא. אתה תלוי בוולט"

הוא בן 37, ועובד כשליח וולט כבר כשלוש שנים. לוולט הוא הגיע בתקופת הקורונה, לאחר שפוטר מעבודתו בתחום החינוך. כעת, הוא עובד כשליח, במקביל לניסיונותיו להתניע קריירה מוזיקלית. "כשהגעתי לוולט ידעתי שאין תנאי העסקה, אבל גם ידעתי שהשכר מפצה על זה. הכול לא היה יציב באותה תקופה, וזה לא שאם הייתי שכיר יכולתי להגיד 'טוב, אז השכר לא משהו, אבל לפחות יש יציבות'. לא הייתה יציבות בשום מקום, ובוולט אפשר היה להרוויח כדי להתקיים".

"עבדתי הרבה והרווחתי לא רע בהתחלה, ומאוד אהבתי להיות שליח, האמת עד היום",  הוא מספר, "אהבתי את החופש, את הגמישות, את העובדה שזה לא אוכל לי את כל הזמן ואני יכול לפתח את עצמי בכיוון שאני רוצה. ידעתי כמובן שזה לא לכל החיים, ידעתי שזה מסוכן ושאין פנסיה וזה בעייתי, אבל זה היה נוח".

אבל, לדבריו, לאט לאט האווירה התחילה להשתנות. "תמיד אמרו מהחברה שאנחנו עצמאיים, שאנחנו 'שותפים', שזה שווה לנו שאין יחסי עבודה. אבל עם הזמן וולט התחילה לעשות יותר ויותר צעדים חד צדדיים, צעדים שגם מפרים את מה ש'חתמת עליו' בהתחלה. כל פעם וולט נוגסים עוד קצת ועוד קצת, ועם הזמן אתה מבין שאתה לא באמת יכול ליצור קשר עם אף אחד, לא באמת יכול להגיד משהו, שאין לך שום יכולת לשנות שום דבר".

לכן, י' קורא למצב בו נמצאים השליחים 'עצמאיים על הנייר'. "בתור אחד שיצא לו להיות גם שכיר וגם לעבוד כעצמאי, בוולט אתה לא עצמאי באמת. אם אתה עסק עצמאי ורוצים לשנות לך את התגמול או את החישוב שלו, אתה עושה משא ומתן. הם אומרים סכום מסוים, אתה אומר סכום מסוים, ואז או שמתפשרים או שחותכים. שליח עצמאי אומר ללקוחות שלו, משלוח באורך כזה ובמשקל כזה עולה ככה וככה, התמחור שלו כזה וכזה. פה אין את זה. בדיוק כמו בכל עבודה שכירה, וולט מחליטה לבד. אם אין לך יכולת לנהל את המשא ומתן הזה אתה לא באמת עצמאי. לא יכול להיות שרק צד אחד בעסקה יכול להכתיב את הסכומים ולעשות איתם מה שהוא רוצה".

המודל החדש, לדבריו, מחדד עוד יותר את ההבדלים. "כשאתה בעל עסק, אתה אמור להבין על מה אתה מקבל כסף, ואיך בדיוק אתה מתמחר את המשלוח. זה דבר שאתה בסוף צריך גם לדווח עליו, לשלם כנגדו מיסים ולנהל דרכו את העסק שלך. ברגע שאתה לא באמת מבין על מה אתה מקבל כמה כסף, ואיך הדברים מתומחרים, זו בעיה. אני לא מכיר שום בעל עסק שלא יכול לתמחר או אפילו לחשב את ההכנסות שלו".

"בפועל אין לך באמת הרבה ברירות. 90% מהשליחים שאני מכיר עובדים רק בוולט, זה לא שאתה יכול באמת להגיד 'זה לא מתאים לי' כשיש הרעת תנאים, זה לא כל כך משנה אם אומרים שאתה עצמאי או לא. אתה תלוי בוולט".

בעולם כבר נאבקים בכלכלת החלטורה, ישראל נמצאת הרחק מאחור

וולט, בדומה לחברות פלטפורמה נוספות בארץ ובעולם, לא מעסיקה את שליחיה ולא מקיימת עמם יחסי עבודה, במסגרת שיטה המכונה "כלכלת פלטפורמה" או "תעסוקת חלטורה". השליחים עובדים תחתיה כ'עצמאיים' בעלי מעמד משפטי לא ברור. הם מקבלים תשלום לפי עבודה, "פר משלוח", ללא שכר מינימום, זכויות סוציאליות או גם זכות להתאגד. מצד שני, הם אינם זכאים לזכויות נלוות להם זוכים עצמאיים, כמו קביעת תעריפי העבודה, חופש פעולה ונראות, העסקת עובדים ועוד.

שיטת ההעסקה הבעייתית הזו מעסיקה את בתי הדין לעבודה, ארגוני העובדים, את האקדמיה ואת המחוקקים בכל רחבי העולם, כאשר השיא בעניין הוא שבפברואר האחרון עבר בפרלמנט של האיחוד האירופי חוק המכיר ביחסי העסקה בחברות אלה ומשפר את תנאיהם של שליחים ביבשת, שצפוי לחייב את כלל מדינות האיחוד בתוך שנתיים. החוק הזה מתייחס גם למודל התמחור הדינמי בשכר העובדים, ומטיל סנקציות על ניהול אלגוריתמי של עובדים.

אך בישראל- אנחנו הרחק מאחור. הנושא נידון בכנסת הקודמת, ואף הוקם צוות מיוחד, אך לא נעשה בעניין דבר עד כה מבחינת חקיקה. באוגוסט 2020 הוגשה לבית הדין לעבודה בת"א תביעה ייצוגית שדרשה מוולט להכיר בשליחיה כעובדים, ושנה לאחר מכן, לאחר דיונים רבים והשמעת הטענות, כולל טענותיהם של ארבעה שליחים המתנגדים לתביעה ומיוצגים על ידי פורום קהלת, התקבלה התביעה כייצוגית. בסוף יוני הקרוב ידון בית הדין הארצי לעבודה בירושלים בערעורה של החברה על הכרה זו.

קוראים למדינה להתערב: "וולט הופכת לענק דורסני"

עם התרחבות מחאות השליחים, נשמעים גם קולות, הן מצד החברה והן מצד גופי לובי כמו פורום קהלת, הקוראים לשליחים שלא מרוצים מהמודל החדש לעבור לעבוד בעבודה שכירה. השליח איתו שוחחנו כועס על האמירות הללו, וטוען שלהגיד 'אז לכו לתן ביס', זה קל בעיקר לפריווילגים, אלה שבדרך כלל מקבלים ממנו ומחבריו את המשלוחים למשרד בצהריים.

"בפועל, להחליף עבודה זה לא דבר קל. גם בעבודה רגילה, במשרד, אנשים ממהרים להחליף עבודה כשמרעים להם את התנאים? זה לא באמת כזה קל, אתה לא באמת יכול להיות בטוח שמחכים לך בחוץ. אנשים בסוף צריכים להתפרנס. חלקם עושים את זה כבר ארבע חמש שנים ומחזיקים מזה משפחות".

"נכון, בסוף זו חברה קפיטליסטית", הוא אומר, "אני מבין את זה". אבל לדבריו, לפעמים הקפיטליזם הופך להיות חזירי, ואז צריך להתערב. "וולט הופכת לענק דורסני, ובסוף יש אנשים למטה. והיא עושה איתם מה שהיא רוצה. אני חושב שצריך גם להרים את המחאה הזו, ובהמשך ליצור תשתית שתקים איזשהו איגוד של שליחים, שיהיה אפשר לתת קונטרה לכוח של וולט, וקצת לאזן את הכוחות".

וולט: "תמיד זמינים וקשובים לפידבק מהשליחים"

מ'וולט' נמסר בתגובה: "אנחנו מעריכים כל אחד ואחת מ-15,000 השליחים והשליחות הפרילנסרים שבוחרים לבצע משלוחים בוולט. אנחנו תמיד זמינים עבורם וקשובים לפידבק שלהם. הסיבה שאלפי ישראלים בוחרים לבצע משלוחים על גבי הפלטפורמה כפרילנסרים היא הגמישות המוחלטת והתגמול הגבוה שוולט מעניקה לשליחים, ונמשיך להקפיד על כך."

על שינוי המודל אמרו ב'וולט' בעבר: "במודל החדש התגמול שונה פר משלוח – אך הכנסות זהות. החידושים המרכזיים במודל, כמו תשלום לפי מרחק נסיעה במקום מרחק אווירי, הגיעו מפידבקים של השליחים עצמם. אנחנו ממשיכים ללוות את השליחים לאורך תקופת השינוי. הכנסות השליחים לא ייפגעו במודל החדש".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!